הכירו את סיירת המנטורינג של צה''ל

במשך חצי שנה נמשך פרויקט רב-זרועי ייחודי במסגרתו קצינים, נגדים ועובדי צה"ל שימשו כמנטורים לאנשים עם מוגבלות, במטרה לסייע להם להשתלב באופן מלא בשוק העבודה בישראל. לאור הצלחת המחזור הראשון, בשנת 2023 יפתחו שני מחזורים נוספים והם מחפשים אתכם!

25.01.23
מערכת את"צ

ל"סיירת המנטורינג" של צה"ל יש מטרה אחת: מפגש בלתי אמצעי בין אנשים עם מוגבלות לבין דרגי הפיקוד והניהול בצה"ל לטובת שילוב יעיל במעגל העבודה. ביחד הם עוברים תהליך למידה מקצועי ואישי צמוד. לפני כשנה נפתחה התוכנית הראשונה מסוגה בהובלת ע"צ שני קראוז, הממונה על הגיוון התעסוקתי במרכז תעסוקת עובדות ועובדי צה"ל באגף כוח האדם, בשיתוף המטה לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה בזרוע העבודה במשרד הכלכלה. 

המנטורים וה'מנטיז' (החניכים) מגדירים ביחד את מטרות התהליך בהתאם לאתגרים השונים שעומדים על הפרק: חלק מהמנטיז נמצאים בתהליך של הסבה מקצועית, וחלק מעולם לא התראיינו ולכן צריכים להכין קורות חיים ולהתכונן לראיון.

"סיירת המנטורינג" מאפשרת לצה"ל להשתתף בהובלת שינוי חברתי, תפיסתי והתנהגותי, בשורה אחת עם ארגונים מובילים במגזר הציבורי והפרטי בישראל, ובהם משרד ראש הממשלה, משרד המשפטים, חברות פרטיות בין-לאומיות ועוד. 

"הסיירת היא פרויקט חברתי ופיקודי שתפקידו לתרום בשני היבטים", אומרת אל"ם עינת רץ-לוי, ראש מרכז תע"ץ באגף כוח האדם: "בהיבט הראשון, המפגש של מפקדות ומפקדים עם אנשים עם מוגבלות מאפשר ניפוץ סטריאוטיפים ודעות קדומות, ומייצר הזדמנויות להבנת הפוטנציאל הגלום בכל אדם. בהיבט השני, עצם תהליך המנטורינג מהווה פלטפורמה לפיתוח סל הכלים הניהולי דרך התמקצעות ושכלול מיומנות. למעשה, התוכנית עולה בקנה אחד עם התפיסה הערכית והחברתית של הצבא, ומאפשרת יישום הלכה למעשה של רוח צה"ל".

התכנית כוללת 18 מנטוריות ומנטורים בתפקידי פיקוד וניהול ממגוון רחב של גופים וחילות בצבא. תהליך החניכה נמשך שישה חודשים וכולל שישה מפגשי הדרכה קבוצתיים למנטורים, שמונה מפגשי חניכה אישיים, וכן ליווי אישי צמוד לכל מנטור ומנטורית מטעם הממונה על הגיוון התעסוקתי בצה"ל.

ע"צ שני קראוז, הממונה על הגיוון התעסוקתי בצה"ל, מסבירה: "הסיירת מעבירה שלושה מסרים מרכזיים: המסר הראשון הוא שצה"ל שואף ופועל למען יישום ערך השוויון. המסר השני הוא שלכל אדם יש זכות לעבוד ולהשתתף באופן מלא בשוק העבודה. צה"ל, בהיותו צבא העם ובתור מעסיק ציבורי מרכזי במשק הישראלי, מכיר באחריותו הערכית-חברתית ופועל לקידום העסקת אנשים עם מוגבלות. המסר השלישי והאחרון הוא שכולנו אנשים עם כישורים ומגבלות. בסיירת אנחנו מבקשים להכיר בכוחות של האנשים, לא רק במוגבלות. זה המסר שתחום הגיוון התעסוקתי מבקש להוביל בצה"ל".

"עזרתי ל'מנטי' שלי וליוויתי אותה בכל מה שקשור לחוזה ולתנאי ההעסקה שלה -  נתתי לה תחושת ביטחון", מספר סא"ל דניאל אלבו ארמה, מפקד מרפ"א (מרפאה אזורית) ערבה, שהשתתף כמנטור במחזור הראשון של ה"סיירת". "לור, ה'מנטי' שלי, סיפרה לי שהזמן היחיד שבו היא מאמינה בעצמה, הוא כשאני משקף לה כיצד אני רואה אותה".

לור טורביץ', ה"מנטי" של סא"ל אלבו ארמה, היא אישה מוכשרת עם מוגבלות פיזית ודיסלקציה מלידה. "עשיתי שבעה ניתוחים", היא משתפת, "חמש עשרה שנים הייתי בבית החולים באופן יום יומי. בנוסף, יש לי דיסלקציה גבוהה מאוד, לכן פסיכומטרי ותואר עשיתי בעל פה. זה מקשה עלי לכתוב מיילים בעבודה, ואני מתמודדת עם זה כל יום. למזלי אני מאוד פייטרית באופי שלי". ואכן טורביץ' מעולם לא נתנה למוגבלות לעצור בעדה. היא שירתה בצבא שירות מלא ומשמעותי בהתנדבות, הקימה משפחה וכיום היא אמא לשלושה ילדים.

בעקבות מגפת הקורונה, פוטרה טורביץ' וחיפשה עבודה חדשה במשך שנה וחצי, עד שבתחילת התהליך התקבלה למשרה בחברת הייטק גדולה. "לור התייעצה איתי המון לגבי הדרך לפנות לרמה הממונה עליה", משתף סא"ל אלבו ארמה, "ניסיתי לתרום לה מהניסיון שלי ובעיקר הענקתי לה תחושת ביטחון".

עבור סא"ל אלבו ארמה, התרומה לא נגמרת בתפקידו המקצועי בצבא: "לתרום בדרך נוספת שאיני מחויב בה באופן ישיר כלובש מדים, להשתתף בתוכנית שתרומתה לאוכלוסייה האזרחית, ויתרה מכך, לאדם אשר מתמודד עם  מוגבלות - זו זכות אדירה מבחינתי".

"אני מרגיש שבמהלך התוכנית למדתי והשכלתי", הוא מספר ומרחיב, "בתור צבא העם יש לנו אחריות לעזור בכל מקום שאנחנו יכולים - זאת מצווה ומשימה שאנחנו חייבים למלא. אני חושב שלכל איש קבע שיש לו ניסיון ניהולי, פיקודי או ארגוני, יש את היכולת לתרום בדרך זו".

טורביץ' מסכמת: "מבחינתי כאזרחית, להשתתף במסגרת כזאת מטעם צה"ל, זה לא מובן מאליו. אני מרגישה שזכיתי בחבר. אני מקווה שכל מי שיכול להתנדב יעשה את זאת. זה הוא מאמץ קטן בעל משמעות עצומה".

לאור הצלחת המחזור הראשון של התוכנית ייפתחו שניים נוספים בשנת 2023, מחזור אחד כללי למגוון של מקצועות ועיסוקים, ומחזור טכנולוגי -  HighDF - למי ששואפים להשתלב במקצועות טכנולוגיים באופן ספציפי.

אם אתם מעוניינים לתרום ולהיתרם, הסיירת מחפשת אתכם!

להגשת מועמדות ולהרשמה למפגש החשיפה של שני המחזורים החדשים של "סיירת המנטורינג" שיתקיים ביום ג', בתאריך ה-14.02.2023, בשעה 10:00 באמצעות הזום, יש לפנות דרך המייל הצבאי לממונה על הגיוון התעסוקתי בצה"ל, ע"צ שני קראוז, במייל:שני קראוז ctrl+k

  • התוכנית מיועדת לדרג הרס"ן ומעלה, נגדים מקבילים ועובדות ועובדי צה"ל בתפקידי ניהול.
  • ההתאמה לתוכנית תיבחן על סמך פגישת היכרות, מספר המשתתפים מוגבל.