סיכום מספר הנפגעים בצה"ל בשנה החולפת

03.01.23
מערכת את"צ

באגף כוח האדם פרסמו היום את נתוני הנפגעים בצה"ל לשנת 2022. בשנה האחרונה נפלו 44 חיילי צה"ל בשירות סדיר, בקבע ובמילואים, לעומת 31 חללים בשנה שעברה. 

3 מהחללים נפלו במהלך פעילות מבצעית ב"שובר גלים", 17 בתאונות שונות, מתוכם: 3 בתאונה מבצעית, 2 בתאונות אוויריות, 1 בתאונת אימונים, 6 בתאונות דרכים אזרחיות, 1 בתאונת דרכים צבאית ו-4 בתאונות אחרות, 14 נוספים בחשד לאובדנות ו-10 כתוצאה ממחלות. בנוסף נפצעו קשה אשתקד 158 חיילים. 

"השנה חווינו שנה מורכבת בהיבטי הנפגעים", אמר תא"ל יורם כנפו, רמ"ט אכ"א, "החל ממשרתים שנפלו במהלך פעילויות מבצעיות, ועד תאונות מצערות בהן איבדנו חיילים".

תא"ל כנפו התייחס בין היתר לפעולות שנוקטים בצה"ל לצמצום מקרי האובדנות, בהם: הגדלת מספר קב"נים וזמינותם, צמצום נגישות חיילים לנשק, טיפול מוגבר באוכלוסיות ממוקדות והעצמת תנאי שירותם, חיזוק החוסן הנפשי של החיילים, יצירת רצף טיפולי ושמירה על המשכיותו, זיהוי וטיפול בתקופות רגישות, וביקורות יזומות של ברה"ן (בריאות הנפש). 

"כל חלל הוא עולם ומלואו, וכל אחד הוא אחד יותר מדי", הדגיש תא"ל כנפו, "אנחנו כואבים ומצטערים על כל מקרה, ועושים את מירב המאמצים למיגור האירועים. נמשיך ללוות את המשפחות ולעטוף אותן".

מדבריו של פרופסור גיל זלצמן , יו״ר המועצה הלאומית לאובדנות:

"כל חלל בצה״ל מהווה טרגדיה אישית משפחתית ולאומית. צה״ל החליט לפרסם כל תחילת שנה את שיעור המתאבדים בשנה שחלפה. שיעור ההתאבדות בכל העולם נמדד כמספר מתאבדים לשנה פר מאה אלף מהאוכלוסיה הנבדקת. בלי לחשוף את גודל הצבא ניתן לומר ששיעור המתאבדים בצה״ל גם השנה דומה לשיעור באוכלוסיה שאינה בצה״ל.

חשוב לציין שבכל צבאות העולם שיעור ההתאבדות בתוך הצבא גבוה משיעור ההתאבדות באוכלוסיה כיון שמדובר באוכלוסיה שיש בה יותר גברים צעירים (אוכלוסיה בסיכון) ויש להם נשק זמין. עם זאת צהל מצליח כבר שנים רבות לשמור על שיעור דומה לכלל האוכלוסיה הישראלית תודות לתוכנית מניעה הכוללת פיקוח על נשק טיפול נפשי זמין ביחידות קצה וחינוך שומרי סף לזיהוי סימני מצוקה והפנייתם לטיפול מקצועי במחלקת בריאות הנפש של הצבא.


בשנים 2020-2021 שנות הקורונה נרשמה ירידה בכל העולם בשיעור האובדנות וגם בצהל וצפוי היה שכעת המספרים יחזרו לשיעור טרום קורונה. לא ידוע לנו עדיין אם תהליך דומה קורה גם באזרחות שכן המידע מגיע אחרי כשנתיים מהלמ״ס. כל מקרה אובדנות מתוחקר עי מצח וברהן ומוצג לפורום אזרחי הכולל מומחים באובדנות ואנשי אקדמיה ומחקר, לשם למידה והפקת לקחים".