לקובץ PDF לחץ כאן

פקודות מטכ"ל , 1 ספט' 82

59.0208 מקרקעין לשעת חירום

 

כללי

1. פקודה זו נועדה לאפשר ליחידות, הזקוקות למקרקעין נוספים בשעת חירום, לתכנן מראש את השימוש במקרקעין בזמן רגיעה ובשעת חירום ולקבלם בעת הצורך.

תוקף סעיפים 2 עד 15  מה15- ינו' 85

2. פקודה זו אינה דנה בשטחי פריסה לנ"מ או נ"ט, בשטחי פריסת חפ"קים, בשטחים להקמת אנטנות קשר ובשדות דמה. שטחים אלה יש להסדיר לפי טיפול מקרקעין רגיל ובהתאם לפ"מ 59.0201.

3. יחידה, המבקשת מיתקן נוסף, תצרף לבקשתה אישור של אמ"ץ-חט' מבצעים - ענף גיוס וכוננות לפריסה נוספת (אישור רשת גיוס).

 

סוגי המקרקעין

4. המקרקעין לשעת חירום מתחלקים ל:-

א. מקרקעין לשימוש לתקופה קצרה כגון: מרכזי גיוס מדולגים (מג"מים), נקודות מפגש ודיווח, המיועדים לשימוש לתקופה של עד 48 שעות ולצורכי תרגול עד 17 שעות, באישור מוקדם של אמ"ץ-חט' מבצעים - ענף גיוס וכוננות.

ב. מקרקעין לתקופה ארוכה, כגון: השלמת מגורים עבור תקני א', מיתקן קידמי להחסנת ציוד, מגרשי חנייה, שירותים לפרט, שטחי התארגנות ליר"מים, באישור מוקדם של מטכ"ל-אט"ל, באמצעות מפקד מרכז בינוי 5600.

ג. מקרקעין לצורכי שירותים עצמיים, שלא תוכננו מראש (למעט סידורי הלנה שייעשו באמצעות אכ"א-פרט, בהתאם לפ"מ 35.0306), באישור מוקדם של יארג"א במסגרת מפעל משולב.

תוקף סעיף משנה ד'  מה15- ינו' 85

ד. שטחי הצטיידות מחוץ לימ"חים.

תוקף סעיף משנה ה'  מה25- מרס 88

ה. מקרקעין בעבור מערך הג"א, המתקבלים מהרשויות המקומיות באחריות מפקדת קחל"ר, לרבות הזרמת נתונים למשהב"ט-אמרכלות משק ונכסים לצורכי רישום מרכזי.

 

הכנות מוקדמות לקבלת מקרקעין בזמן רגיעה

5. מקרקעין לתקופה קצרה -

א. יחידה, הזקוקה למקרקעין מסוג זה, תפנה לקצין המקרקעין הפיקודי בפיקוד שבו דרושים המקרקעין, לאחר שקצין אג"מ הפיקודי אישר את המקום ליחידה.

1) הפנייה תכלול:-

א) תיאור המקרקעין וכתובתו (אגף בבניין, קומה, מספר חדרים וכו').

ב) שמם של בעלי המקרקעין, כתובתם והמיקוד.

ג) שם המחזיק במקרקעין, כתובתו והמיקוד.

ד) ייעוד המקרקעין.

ה) מספר הטלפון של המיתקן.

ו) אישור הסכמה עקרוני של בעל הנכס לשימוש במקרקעין (ראה נספח א' לפקודה זו).

2) קצין המקרקעין הפיקודי יבדוק את הבקשה ויעבירה למפקדת מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים בשע"ח.

תוקף סעיף משנה א' 3) ו4-)  מה25- מרס 88

3) מדור מיתקנים אזרחיים בשע"ח במרכז בינוי 5600 יעביר את הבקשה למשהב"ט-אמו"ן, להסדר עם בעל המקרקעין.

4) משהב"ט-אמו"ן ימציא למרכז בינוי 5600 אישור הסדר מקרקעין לשע"ח, שיכלול את המסמכים הנילווים, המהווים את הבסיס להסדר עם בעל הנכס.

ב. מקרקעין לתקופה ארוכה -

1) יחידה, הדרושים לה מקרקעין לתקופה ארוכה, תפנה לקצין המקרקעין הפיקודי, אשר יבדוק אפשרויות מציאת פיתרון ביחידות הפיקוד; אם לא יימצא פיתרון שכזה, יאשר קצין המקרקעין הפיקודי ליחידה להגיש דרישה למפקדה הממונה, אשר תחליט, בהתאם לצורכי היחידה.

2) הפנייה תכלול:-

תוקף סעיף משנה ב' 2) א)  מה25- מרס 88

א) סימון מדויק  של השטח הנחוץ לאותו ייעוד ע"ג מפה בעלת קנה מידה של 1:50,000, בתוספת הפרטים המצוינים בסעיף משנה א' 1) לעיל.

ב) תצלום אוויר של האיזור, בו דרושים המקרקעין, וסימונו בתצלום (יבוצע במידת הצורך באחריות מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח).

3) קצין המקרקעין הפיקודי יבדוק את האפשרות להקצות ליחידה את המקרקעין הדרושים לה במסגרת מחנות הקבע של צה"ל, המתפנים בשע"ח. הפיקוד יעביר דיווח על תוצאות בדיקתו לקצין המקרקעין במרכז בינוי 5600 ולידיעת עוזר לבינוי באט"ל-תחזוקה.

4) לצורך מילוי פקודה זו חייבת כל יחידה, שנדרשה ע"י קצין המקרקעין הפיקודי, לפנות מקרקעין שבהחזקתה, לרכז את האפסניה שאינה מתפנה למבנה אחר או למספר מבנים ולהעמיד את כל שאר המבנים לרשות היחידה, שאושר לה השימוש במבנים, לפי תיאום מוקדם שייעשה בין שתי היחידות.

תוקף סעיף משנה ב' 5) עד 8)  מה25- מרס 88

5) אם יתברר כי לא ניתן למלא את דרישות היחידה במסגרת מחנות הקבע של צה"ל, יבדוק קצין המקרקעין הפיקודי, יחד עם היחידה המבקשת, אפשרות להשתמש במבנים אזרחיים בסביבה הקרובה ויעביר למדור מיתקנים אזרחיים במרכז בינוי פנייה לטיפול בהשגתם. הפנייה תכלול את כל הפרטים האמורים בסעיף משנה א' 1) לעיל; עם קבלת האישור המבוקש של משהב"ט-אמו"ן יודיע קצין המקרקעין ליחידה על כך, תוך ציון התנאים לשימוש במקרקעין.

6) מרכז בינוי יעביר את הדרישה לשימוש במקרקעין באמצעות טופס לדרישה למשהב"ט-אמו"ן, לבדיקה ולעריכת הסדר לגבי המיתקן הדרוש.

7) הסכם ההסדר עם הבעלים, שנתקבל ממשהב"ט-אמו"ן, יועבר למרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח, אשר יעבירו לקצין המקרקעין בפיקוד הנוגע, בצירוף אישור השימוש במקרקעין ע"י מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח. לאחר שקיבל את האישור הנ"ל, יאשר קצין המקרקעין הפיקודי ליחידה להשתמש במיתקן (ראה נספח ד' לפקודה זו).

8) האמור בסעיף 4 סעיף משנה ב' לעיל אינו חל על הנושאים האלה:-

א) שימוש במיתקני אשפוז והחלמה - באחריות מקרפ"ר.

ב) אחסון צוותי אוויר - באחריות מפקדת ח"א.

ג) פינוי ואיחסון משפחות מבסיסי ח"א - באחריות אכ"א-פרט.

ג. מקרקעין לצורכי שירותים עצמיים במפעל משולב -        
בכל מקרה שמופעל מפעל משולב, בהתאם לאמור בהוראות קבע-מטכ"ל-אט"ל ק53.025-, והיחידה הנוגעת בדבר רוצה להשתמש במיתקני המפעל גם לצורכי שירותים עצמיים, תפנה היחידה ליחידה לארגון וגיוס אמצעים, וזו תסדיר את הנושא באמצעות משהב"ט - הגוף הנוגע.

ד. מיתקנים למערך הג"א -

1) חוק ההתגוננות האזרחית, תשי"א1951-, ותקנות ההתגוננות האזרחית (השתתפות רשויות מקומיות), תשט"ז1955- קובעים, כי רשויות מקומיות תעמדנה לרשות הג"א כל מיתקן שברשותן, הדרוש לצורכי הג"א, לפי הוראה בכתב מאת מפקד הג"א מחוזי, אשר במחוזו נמצאת אותה רשות.

2) הוראות החוק והתקנות האמורות לא תופעלנה לגבי מיתקנים, שאושרו לשימוש בצה"ל עפ"י הסדר בין משהב"ט לבין הרשויות המקומיות, וכן לגבי מיתקנים של רשויות המשק השונות לשע"ח (מל"ח) והרשויות המקומיות.

תוקף סעיף משנה ד' 3) עד 5)  מה25- מרס 88

3) כדי לקבל מקרקעין מהרשות המקומית, בהתאם לחוק ההתגוננות האזרחית, תורה מפקדת הפיקוד המרחבי את מחוזות הג"א שבתחומה, להעביר לכל רשות מקומית רשימת מקרקעין במחוז, הדרושים להג"א, ואשר אותה רשות חייבת, עפ"י החוק, להעמיד לרשותו. העתק הדרישה יועבר למשהב"ט-אמו"ן לבדיקה, כדי למנוע חוסר תיאום בתפיסת המיתקנים.

4) הרשויות המקומיות יאשרו למפקד הג"א מחוזי את הדרישות, ובכל מקרה שיתגלה, שאותו מיתקן נועד לשרת בשע"ח יותר מגורם אחד, יתואם הדבר לגופו בין משהב"ט-אמו"ן ומפקדת מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים בשע"ח (הוראת קבע 19).

5) האמור בסעיפי משנה ד' 1) עד 4) לעיל הוא באחריות מפקדת קחל"ר. מפקדת קחל"ר תעביר למשהב"ט-אמו"ן את רשימות המקרקעין, הנחוצים למערך הג"א, לבדיקה ולאישור.

תוקף סעיף משנה ה'  מה25- מרס 88

ה. רשויות פינוי, סעד וחללים (להלן - פס"ח), המשק לשע"ח (להלן - מל"ח) ומפקדי הג"א מחוזיים יתאמו עם הרשויות המקומיות לגבי המיתקנים, המיועדים בעבור רשויות פס"ח ובעבור רשויות מל"ח, ויעבירו את רשימת המיתקנים למשהב"ט-אמו"ן. בכל מקרה שיתגלה, שאותו מיתקן נועד לשרת בשע"ח יותר מגורם אחד, יוסדר הדבר, כאמור בסעיף 4 סעיף משנה ה' לעיל.

6. קבלת מקרקעין בשע"ח והשימוש בו -

א. קבלת המקרקעין בשע"ח תיעשה מכוח:-

1) חוזה או הסכם עם הבעלים או עם המחזיק במקרקעין או כל אדם המוסמך מטעמם. העתק מהחוזה או מההסכם יימצא ברשות היחידה, שהמקרקעין מיועד לה, בצירוף אישור שימוש ואישור קצין המקרקעין הפיקודי, שהועבר אליה.

2) החוק להסדר תפיסת מקרקעין בשע"ח, תש"י1949-.

3) חוק ההתגוננות האזרחית, תשי"א1951-, והתקנות עפ"יו, לגבי מערך הג"א.

4) כל חוק או דבר חקיקה אחר, שפורסמו לאחר תחילת תוקפה של פקודה זו, או חקיקה מיוחדת, שתתפרסם בשע"ח לעניין תפיסת מקרקעין.

ב. כאשר בעל מקרקעין או המחזיק בו מסרבים להעמיד את המקרקעין לרשות הצבא, על אף הסכם או חוזה שנערך כאמור לעיל, יוצא צו תפיסה לגבי אותם מקרקעין בהתאם לחוק להסדר מקרקעין בשע"ח, תש"י1949-. הטיפול בהוצאת צו תפיסה יהיה בהתאם לסעיף זה ולסעיף משנה ז' להלן; כל טיפול בהוצאת צו תפיסה, שלא בהתאם להוראות אלה, לא יבוצע.

תוקף סעיף משנה ג'  מה25- מרס 88

ג. השימוש במקרקעין ייעשה עפ"י התנאים, שהיו כלולים בחוזה או בהסכם או שהיו כלולים באישורו של קצין המקרקעין הפיקודי. אין לבצע שינויים כלשהם בזמן השימוש במקרקעין, גם אם שימוש במקרקעין נעשה מכוח צו תפיסה, אלא באישור מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים בשע"ח (נספח ד' לפקודה זו). הטיפול לאישור שינויים אלה, יבוצע ע"י משהב"ט-אמו"ן, באמצעות מפקדת מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים בשע"ח.

ד. תפיסת המקרקעין לשימוש לתקופה קצרה בשע"ח:-

1) השימוש ייעשה ע"י היחידה, שניתן לה אישור להשתמש במקרקעין.

2) לצורך השימוש במקרקעין, יפנה מפקד היחידה או קצין שמונה לכך לבעל המקרקעין או למחזיק בו, לפי ההנחיות שברשותו, ויציג בפניו את ההסכם, שנערך לגבי השימוש במקרקעין שברשותו, ואת אישור מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים בשע"ח, וכן את אישורו של קצין המקרקעין הפיקודי לשימוש במיתקן.

תוקף סעיף משנה ד' 3)  מה25- מרס 88

3) על שימוש במקרקען ועל שחרור המקרקעין תדווח היחידה לקצין המקרקעין הפיקודי ולמשהב"ט-אמו"ן, סמוך לשעת השימוש במקרקעין; כמו כן תעביר היחידה למשהב"ט-אמו"ן אישור שימוש במיתקן (ראה נספח ב' לפקודה זו).

ה. מקרקעין לתקופה קצרה - שינוי ייעוד:-

1) התברר ליחידה, כי מיתקן, שאושר לשימוש לתקופה קצרה, דרוש לתקופה ארוכה יותר, תפנה היחידה טלפונית, בצירוף נימוקים לדרישה, לקצין המקרקעין הפיקודי, לקבלת אישור להמשך השימוש במקרקעין. מייד לאחר הפנייה כאמור, תפנה היחידה לקצין המקרקעין בכתב.

תוקף סעיף משנה ה' 2)  מה25- מרס 88

2) קצין המקרקעין הפיקודי יפנה את בקשת היחידה למרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים בשע"ח, ייפנה למפקד מרכז בינוי 5600 לשם קבלת אישור, ולאחר מכן יעביר את הבקשה למשהב"ט-אמו"ן, לצורך עריכת הסדר להמשך השימוש במקרקעין.

3) מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח יודיע ליחידה, באמצעות קצין המקרקעין הפיקודי, אם אושר לה המשך השימוש במקרקעין -אם לאו. אם אושר המשך השימוש כאמור, יעביר קצין המקרקעין הפיקודי ליחידה המבקשת אישור בכתב להמשך השימוש במקרקעין, ויבצע את הפעולות הדרושות לקבלת מקרקעין לתקופה ארוכה, כמפורט בסעיף משנה ו' להלן.

ו. תפיסת מקרקעין לתקופה ארוכה:-

תוקף סעיף משנה ו' 1)  מה25- מרס 88

1) התפיסה תיעשה ע"י קצין המקרקעין הפיקודי, בנוכחות נציג משהב"ט-אמו"ן, על סמך האישור שניתן, כאמור בסעיף 5 סעיף משנה ב' 5) לעיל.

2) בעת ביצוע התפיסה יבצע קצין המקרקעין הפיקודי את הפעולות האלה:-

א) ימלא טופס 1937-1  (חלקים 1 עד 4), בנוכחות בעל המקרקעין או נציגו ובנוכחות נציג משהב"ט ויחתים אותו בשורה המתאימה. הטופס ימולא ב4- העתקים, שאחד מהם יימסר לבעל המקרקעין או לנציגו.

ב) יחייג למספר 16 ויבקש קריאת מונה הטלפון שבמקרקעין וירשום את קריאת המונה בחלק מס' 4 של הטופס, במקום המתאים. אם לא יוכל לקבל את קריאת מונה הטלפון, יבצע רישום ידני נפרד של השיחות העירוניות והבינעירוניות.

ג) יבצע קריאת מונה מים וחשמל ויציין את הקריאה על הטופס הנ"ל.

תוקף סעיף משנה ו' 2) ד)  מה25- מרס 88

ד) ידווח למרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח ולמשהב"ט-אמו"ן על תפיסת מקרקעין; הדיווח יכלול את מספר המקרקעין (שח...) ומועד התפיסה.

תוקף סעיף משנה ו' 3)  מה25- מרס 88

3) אם אין בידי קצין המקרקעין הפיקודי או נציגו ונציג אמו"ן אפשרות להשתתף בתפיסת המקרקעין, ימנה מפקד היחידה קצין שדרגתו רס"ן לפחות, וזה יבצע את כל הפעולות הרשומות בסעיף 5 סעיף משנה ו' 2) לעיל. תפיסה, כאמור, לא תבוצע אלא באישור טלפוני או אישור בכתב של קצין המקרקעין הפיקודי. בכל מקרה על קצין המקרקעין ועל נציג משהב"ט-אמו"ן לבקר במקרקעין בתוך 48 שעות מעת התפיסה.

ז. במקרה שהבעלים או המחזיק במקרקעין שאושר לשימוש אינו מוכן להעמידו לרשות צה"ל, בהתאם להסכם שנערך עימו, וזאת לאחר קבלת דרישה מנומקת ממפקד מרכז בינוי 5600, יטפל משהב"ט בהוצאת צו תפיסה, בהתאם למפורט להלן:-

1) במקרקעין לתקופה קצרה - ראה הוראת קבע מטכ"ל-אג"מ מס' 2.173.

תוקף סעיף משנה ז' 2)  מה25- מרס 88

2) במקרקעין לתקופה ארוכה - קצין המקרקעין הפיקודי יפנה למרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח, כדי לטפל בהוצאת צו תפיסה. בפנייה יציין את מספר המקרקעין (שח-...) והסיבות לחוסר הסכמתו של הבעל או המחזיק במקרקעין למסרם לרשות היחידה. מרכז בינוי - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח יפנה למשהב"ט-אמו"ן בצירוף המסמכים, לאחר אישור מפקד מרכז בינוי, כדי שיטפל בהוצאת צו תפיסה ע"י הרשות המוסמכת.

7. שחרור מקרקעין לתקופה ארוכה:-

א. לגבי מקרקעין לשימוש ממושך, אשר עומד להתפנות, תודיע היחידה לקצין המקרקעין הפיקודי על הפינוי לפחות 48 שעות לפני מועד הפינוי או במועד הסמוך ככל האפשר למועד קבלת ההחלטה.

ב. מפקד היחידה המפנה את המקרקעין יהיה אחראי להוצאת כל הציוד הצבאי, שהוכנס למקרקעין לפני פינויו, וידאג לנקיונו.

תוקף סעיף משנה ג'  מה25- מרס 88

ג. בעת הפינוי ישלים קצין המקרקעין הפיקודי או בא כוחו את חלק 5 (נזקים או חסר ציוד) של טופס 1937-1, יחתים את מפקד היחידה המוסרת ואת בעל המקרקעין או המחזיק בהם או נציגם ויחזיר את מפתחות המקרקעין לבעל הנכס או לנציגו. השחרור בפועל יתבצע בנוכחות נציג משהב"ט-אמו"ן.

ד. בכל מקרה של חוסר או נזק למקרקעין ולציוד, שנתפסו בהתאם לפקודה זו, יפעל מפקד היחידה המחזיקה במיתקן, בהתאם לפ"מ 52.0301, וימסור טופס 1065-2 לידי קצין המקרקעין הפיקודי במעמד פינוי המקרקעין.

תוקף סעיף משנה ה  מה25- מרס 88

ה. קצין המקרקעין הפיקודי יפעל בהתאם לפ"מ 52.0301, יוודא קבלת העתק מטופס 1065-2 לאחר גמר הטיפול בו ויעבירו למשהב"ט-אמו"ן.

ו. היחידה לא תנהל כל מו"מ עם בעלי הנכס או המחזיק בו בדבר תשלום פיצויים בעד הנזקים ולא תתחייב בפני בעלי הנכס או המחזיק בו התחייבות כלשהי; אם פונים הבעלים ליחידה בעניין זה, יש להפנותם למשהב"ט-אמו"ן.

ז. עם שחרור המקרקעין יעביר קצין המקרקעין הפיקודי העתקים מטופס 1-1937 וטופסי רישום  שיחות טלפון למרכז בינוי-מקרקעין ולמשהב"ט-אמו"ן.

8. תיאום ועדכון מיתקנים לתקופה קצרה -

א. עם קבלת אישור קצין המקרקעין הפיקודי על הקצאת מקרקעין לתרגול ולשע"ח, תתקשר היחידה עם בעל המקרקעין או המחזיק בו ליצירת קשר והיכרות.

ב. היחידה רשאית, באישור בעל הנכס, המחזיק או המשתמש בו, לסייר במקרקעין, כדי לתכנן את תפיסתו בתירגול ובשע"ח.

ג. היחידה חייבת לבדוק, לפחות אחת ל6- חודשים, את הצורך במקרקעין שאושר לה ולוודא, כי לא חלו שינויים לגבי הבעלות על הנכס או לגבי המחזיק בו או כל שינוי אחר במקרקעין, שכתוצאה ממנו אין המקרקעין מתאימים לצרכיה.

ד. בכל מקרה של שינוי כאמור, חייבת היחידה לדווח מייד לקצין המקרקעין הפיקודי על מהות השינוי, כדי להסדיר מחדש את ההסכם, לבטלו או כדי להחליף את המקרקעין.

ה. על המפקדה הממונה לבדוק, אחת לשנה, את צורכי היחידות הכפופות לה במיתקנים אזרחיים בשע"ח, וזאת כדי לוודא נחיצות המיתקנים או את האפשרות לוותר עליהם. תוצאות הבדיקה יובאו לידיעת קצין המקרקעין הפיקודי, אשר יפעל לביטול אישורי התפיסה, בהתאם לצורך.

ו. כדי לוודא עדכניות בהקצאת המיתקנים, יפנו עוצבות או יחידות פעם בשנה, ב1- באפריל, אל קצין המקרקעין הפיקודי, כדי לקבל בחזרה אישור חדש ומעודכן לשימוש במקום או בשטח הדרוש, בצירוף רשימת המיתקנים שבשימושה, כולל עדכון נתונים וויתור על מיתקנים מיותרים. קצין המקרקעין הפיקודי יעביר למרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים בשע"ח, אחת לשנה, ולא יאוחר מ1- ביוני של אותה שנה, פירוט המיתקנים שהשימוש בהם חודש.

ז. עוצבות או יחידות יסיירו פעמיים בשנה במיתקן, לצורך בדיקת התאמתו של המיתקן, ידווח על שינויים לאמ"ץ-חט' מבצעים - ענף גיוס וכוננות ויידעו את קצין המקרקעין הפיקודי.

ח. יחידה, שהשימוש במיתקן אינו דרוש לה (ביטול איזור ברשת הגיוס או מציאת מיתקן חליפי מתאים יותר), תעדכן את קצין המקרקעין הפיקודי, שיעביר את המיתקן לעתודה פיקודית, או יבטלו עפ"י החלטת הפיקוד, בתיאום עם מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים בשע"ח.

ט. היחידה לא תחזיק את מפתח המיתקן בזמן רגיעה.

9. נוהלי השימוש במיתקן בזמן רגיעה ולצורכי תרגילים -

א. בדרך כלל ניתן להשתמש במקרקעין בכל הקשור לגיוס יחידות.

ב. יחידה, הרוצה להעמיד את המקרקעין לרשותה לקראת תרגיל גיוס, תפנה לקצין המקרקעין הפיקודי (10 ימים, לפחות, לפני ביצוע התרגיל) במברק או במכתב, ובו יפורטו פרטי המיתקנים המיועדים לשימוש בעת התרגיל.

ג. קצין המקרקעין יתאם ויוודא פתיחת המיתקנים עם בעלי המיתקנים, בהתאם להוראות אמ"ץ-חט' מבצעים - ענף גיוס וכוננות.

ד. תרגילים, הכרוכים בהפרעה לבעל המקרקעין או למחזיק בו - יש לבצע בהסכמתו.

ה. במספר מקרים יוגבלו התרגילים למועדים, אשר בהם הפעילות הרגילה של המקרקעין מעטה, כגון: חופשות בתי ספר, כאשר המקרקעין שאושר משמש כמוסד לימודי וכיו"ב.

ו. עוצבה או יחידה מתורגלת תשתמש במיתקן בהמשך התרגיל, תוך הקפדה על שמירת הרכוש, הניקיון והסדר במיתקן, בהתאם להנחיות הניתנות בנספח ב' לפקודה 2.173 של אמ"ץ-חט' מבצעים.

ז. ההגבלות יצוינו באישור שהומצא ע"י מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח והועבר ליחידה ע"י קצין המקרקעין הפיקודי, המשמש כחלק מהתנאים לקבלת המקרקעין.

ח. לקראת ביצוע של תרגיל בתפיסת מקרקעין תשונן פקודה זו לכל הנוגעים בדבר.

ט. ביצוע תרגילים ייעשה רק עפ"י אישור, שיינתן ע"י אמ"ץ-חט' מבצעים - ענף גיוס וכוננות.

תוקף סעיף משנה י'  מה25- מרס 88

י. יחידה המשתמשת במיתקן לצורכי תרגיל, תדווח, עם גמר התירגול, על שימוש במיתקן על הטופס (ראה נספח ב' לפקודה זו) למשהב"ט-אמו"ן. העתק יושאר במיתקן בעבור הבעלים.

תוקף סעיפים 10 עד 16  מה25- מרס 88

10. טלפונים בבתים פרטיים או במשרדים פרטיים:-

א. יחידות יר"מ ויצ"מ יכולות להשתמש בטלפון פרטי, שבבעלותו או ברשותו של פעיל הגיוס, בביתו או במשרדו, בהסכמתו.

ב. יחידות, שאינן יר"מ או יצ"מ, יכולות להשתמש בטלפונים פרטיים, כאמור, אך ורק באישור של אמ"ץ-חט' מבצעים-ענף גיוס וכוננות.

ג. יחידה המבקשת אישור, כאמור, תמציא אישור הסכמה עקרוני, חתום ע"י פעיל הגיוס (דוגמת אישור ההסכמה - ראה נספח ג' לפקודה זו) ותפנה את בקשתה לקצין המקרקעין הפיקודי, לקבלת אישורו לשימוש בטלפון.

ד. קצין המקרקעין הפיקודי יעביר את הבקשה, בצירוף אישור ההסכמה העקרוני מפעיל הגיוס, למרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח.

ה. דיווח על שימוש בטלפונים פרטיים יועבר למשהב"ט-אמו"ן על טופס "אישור לשימוש בטלפון של פעיל גיוס" המופיע בנספח ו' לפקודה זו.

ו. ביקורות ייערכו אחת ל6- חודשים, לפחות, כאמור בסעיף 8 סעיף משנה ג' לעיל.

11. אין לתכנן שימוש במיתקנים בשע"ח לתקופה קצרה או לתקופה ארוכה:-

א. בתי משפט.

ב. תחנות דלק.

ג. תחנות הצלה, כגון: מגן דוד אדום, מכבי אש.

ד. תחנות משטרה.

ה. מיתקני רפואה או מיתקני אשפוז.

ו. בתי ספר.

ז. בתי עסק.

ח. בתי מלון, בתי הארחה, בתי מרגוע, המיועדים לאכסון יחידות עפ"י אישור מיוחד מראש אט"ל.

ט. מקלטים, שיוחדו לשימוש קחל"ר או מפקדת העורף בפיקוד המרחבי.

המיתקנים המנויים בסעיפי משנה ג' עד ו' לעיל, אינם אמורים לגבי הג"א.

12. אם בכל זאת יש צורך לתכנן את השימוש במיתקנים המפורטים בסעיף 11 סעיפי משנה א' עד ז' לעיל, יבוצע הדבר רק לאחר קבלת אישור של אמ"ץ-חט' מבצעים - ענף גיוס וכוננות. עם זאת, בבתי ספר אין לתפוס יותר משני חדרים.

 

שטחי הצטיידות מחוץ לימ"חים בשע"ח

13. שימוש במקרקעין לכל תקופה שהיא ייעשה אך ורק בהסכמתו של בעל הזכויות במקרקעין או עפ"י סמכות אחרת, מכוח דין.

14. תפיסת שטחי הצטיידות מחוץ לימ"חים בשע"ח לתקופה, שאינה עולה על 48 שעות, תיעשה לפי המפורט להלן:-

א. תכנון שטח ההצטיידות בשעת רגיעה -

1) תכנון שטחים אלה יהיה באחריות האג"מ הפיקודי, אשר יסמן וירשום את השטחים על מפה (קנ"מ 1:50,000) ויעבירה לידיעת קצין המקרקעין הפיקודי.

2) השטח המתוכנן יימצא במרחק, שלא יעלה על 5 קילומטר מהימ"ח.

3) אין לתכנן תפיסת שטחים בנויים או שטחים, שעליהם נמצאים מבנים בתהליך בנייה.

4) אין לתכנן תפיסת שטחים זרועים או מעובדים, אלא כאשר יש הכרח לבצע הצטיידות או התארגנות על שטחים כאלה, כדי להבטיח עמידה בלוח זמנים, שנקבע בפקודות צה"ל, לביצוע ההצטיידות או ההתארגנות.

5) אין לבצע בשעת רגיעה אימונים בשטחים, המתוכננים להיתפס בשע"ח, וכן אין לבצע פעולות להכשרת אותם שטחים.

6) יחידות צה"ל הנוגעות בדבר יערוכו, אחת ל6- חודשים, לפחות, ביקור בשטחים הנ"ל, כדי לעמוד על השינויים שחלו בהם, וידווחו על כך לקצין המקרקעין הפיקודי ולקצין האג"מ הפיקודי.

ב. תפיסת שטחי הצטיידות בשע"ח -         
לא ייתפסו שטחים, אלא אם כן התקיימו כל התנאים האלה:-

1) השטח נדרש לשם הצטיידות יחידות מבצעיות בדרכן למקום פריסתן ללחימה.

2) בעת לחימה או לקראת לחימה.

3) ההצטיידות בימ"ח עצמו אינה אפשרית מחשש לתקיפת הימ"ח ע"י האויב, וקיימת התראה, כי אכן צפויה תקיפה כזו.

4) משך השהייה בשטח לא יעלה על 48 שעות.

5) ניתן אישור של אמ"ץ-חט' מבצעים לתפיסת השטח כאמור.

ג. הבסיס החוקי לתפיסת המקרקעין יהיה צו כללי, אשר יוצא באחריות מפצ"ר, בהתאם לחוק הסדר תפיסת מקרקעין בשע"ח תש"י1949- וכמפורט להלן:-

1) מייד לאחר שהוגשה לאמ"ץ-חט' מבצעים בקשה לתפיסת שטח ההצטיידות, ובטרם יינתן האישור, כאמור בסעיף משנה ב' 5) לעיל, ידווח אמ"ץ-חט' מבצעים למפצ"ר, שהתעורר הצורך להוציא צו תפיסה כללי כאמור לעיל. לא יינתן אישור של אמ"ץ-חט' מבצעים לתפיסת שטח ההצטיידות, בטרם דווח ע"י מפצ"ר, כי צו כאמור נחתם.

2) נוסח הצו הכללי לפי חוק הסדר תפיסת מקרקעין בשע"ח, תש"י1949- מופיע בנספח ה' לפקודה זו; דוגמתו מצויה בידי הרשות המוסמכת לפי החוק.

3) צו כללי, כאמור, אפשר שייחתם לפני שהוגשה הבקשה לאמ"ץ-חט' מבצעים כאמור, ובלבד שאישר אמ"ץ-חט' מבצעים, כי עקב מצב שעת החירום שנוצר קיים סיכוי סביר, כי יהיה צורך בתפיסת שטחי הצטיידות מחוץ לימ"חים בתוך פרק זמן קצר.

15. יחידה, אשר בכוונתה להחזיק בשטח לצורך  הצטיידות מחוץ לימ"ח בשע"ח לתקופה, העולה על 48 שעות, או לתקופה, שאינה עולה על 48 שעות, אך ללא ההגבלות הקבועות בסעיף 13 לעיל, תפעל בהתאם למפורט להלן:-

א. על היחידות חל איסור לתכנן את השימוש בשטחים, לצורכי הצטיידות, במקרים האלה:-

1) שטחים בנויים או שטחים, שעליהם נמצאים מבנים בתהליך בנייה.

2) שטחים זרועים או מעובדים.

ב. תיאום ועדכון -

1) יחידה תאתר שטחי הצטיידות מחוץ לימ"חים, לאחר ביצוע סיור במקום ותעביר מרשם ותצ"א (שבהם יסומנו גבולות הגזרה) לקצין האג"מ הפיקודי ולקצין המקרקעין הפיקודי, לאישור.

2) קצין המקרקעין הפיקודי יעביר את הדרישה למרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח, שיעביר למשהב"ט-אמו"ן את הפרטים האלה:-

א) ייעוד השטח.

ב) מפה בעלת קנה מידה של 1:50,000.

ג) טופס דיווח למחשב.

ד) אישור הסכמה עקרוני למקרקעין (ראה דוגמה בנספח א' לפקודה זו).

3) משהב"ט-אמו"ן יבדוק את המפה ויעביר את תוצאות הבדיקה למרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח.

4) מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח יעביר את הערותיו לקצין המקרקעין הפיקודי ויידע את משהב"ט-אמו"ן.

5) אם לא נתן בעל המקרקעין את הסכמתו לשימוש במקרקעין, ייעשה השימוש בהם לתקופה העולה על 48 שעות, מכוח צו תפיסה מיוחד לפי חוק הסדר תפיסת מקרקעין בשע"ח, תש"י1949-.

6) צווי התפיסה לפי סעיף זה יוצאו באחריות משהב"ט-אמו"ן ויתוארו בהם המקרקעין, שאליהם הם מתייחסים, כך שאפשר יהיה לזהותם בוודאות. הועברה למשהב"ט-אמו"ן, בשעת רגיעה, דרישת היחידה, כאמור בסעיף משנה ב' 2) לעיל, באין הסכמתו של בעל הזכיות במקרקעין, יוכן על ידה נוסח צווי התפיסה, אשר דוגמתם תימצא בידי הרשות המוסמכת עפ"י חוק.

7) אסור ליחידות לבצע כל פעולות להכשרת שטחים, המתוכננים להיתפס בשע"ח.

8) יחידות, שאושרו להן שטחים כאמור לעיל, יבצעו, אחת לחצי שנה, ביקור בשטחים המיועדים לשימושן, במטרה לעמוד על שינויים שחלו בהם. אם חל שינוי, תדווחנה לקצין המקרקעין הפיקודי ולאמ"ץ-חט' מבצעים-ענף גיוס וכוננות.

ג. תפיסת שטחי הצטיידות בשע"ח -

1) לא ייתפס שטח הצטיידות אלא באישור אמ"ץ-חט' מבצעים.

2) יחידה, שתפסה שטח הצטיידות כאמור, תדווח על כך לקצין המקרקעין הפיקודי, מייד לאחר כניסתה לשטח.

3) לא ייתפס שטח, כאמור, לתקופה העולה על 48 שעות לפני שידווח משהב"ט- אמו"ן למרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח, כי צו תפיסה לגבי אותו שטח נחתם ע"י הרשות המוסמכת.

4) קצין המקרקעין הפיקודי יפנה למרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח, אשר יוודא , כי ייחתמו צווי התפיסה לשטחים הנ"ל, אשר הוכנו בשעת רגיעה, כאמור בסעיף 14 סעיף משנה ב' 6).

5) על אף האמור בסעיף 14 סעיף משנה א' 2) לעיל, יהיה ניתן לתכנן או לתפוס שטח זרוע או מעובד, כאשר יש הכרח לבצע הצטיידות על שטח זה, כדי להבטיח עמידה בלוח הזמנים שנקבע בפקודות צה"ל, לביצוע ההצטיידות. תפיסת שטח במקרה כזה תותר רק לאחר קבלת אישור של מפקד מרכז בינוי 5600.

16. תחומי אחריות -

א. אמ"ץ-חט' מבצעים - ענף גיוס וכוננות אחראי לקביעת סדר עדיפות בין היחידות לגבי השימוש במיתקנים לתקופה קצרה ובנושא שטחי הצטיידות מחוץ לימ"חים.

ב. ביטול מיתקנים יבוצע ע"י מרכז בינוי 5600 - מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח עפ"י שיקוליו ובהתאם לצורכי היחידה או הפיקוד.

ג. ביקורות חצי שנתיות באחריות -

1) תפיסה קצרה - באחריות אמ"ץ-חט' מבצעים - ענף גיוס וכוננות.

2) תפיסה ארוכה - באחריות אט"ל תחזוקה - עוזר לבינוי.

 

נספח א' לפקודה 59.0208

 יחידת ד"צ ________________

 מס' טלפון ביחידה _________

   אישור הסכמה עקרוני למקרקעין  

1. בתאריך____________ נפגשתי עם נציג יחידת דואר צבאי___________         

 ______________    __________    _____________________    
   (מספר אישי)              (דרגה)          (שם פרטי ושם משפחה)          

 והיבעתי בזה את הסכמתי לאשר שימוש במיתקן המפורט בעת תירגול:-          

 שם המיתקן_____________________________________

  __________________    __________     _________________  
   (כתובת המיתקן)               (מיקוד)              (טלפון במיתקן)          

ליחידה א' - דואר צבאי ______________     _______________     
                                                     (הערות)        

ליחידה ב' - דואר צבאי ______________     _______________     
                                                    (הערות)

תוקף סעיף 2  מה25- מרס 88

2. הסכמתו מותנית בפניית משהב"ט-אמו"ן להסדר.

3. פרטי המיתקן:-

א. מנהל או בעל המיתקן 

שם פרטי_________ שם משפחה ____________  מס' ת"ז ________         
כתובת מלאה ________________________ מספר טלפון _________

ב. מחזיק המפתחות (עוזר שרת או בא כוחו של המנהל)      

שם פרטי________ שם משפחה _____________  מס' ת"ז________          
כתובת מלאה_________________________ מספר טלפון _________

ג. בעלות המיתקן_________________________________________

ד. תיאור המיתקן_________________________________________      

 _________                                                                  ___________________

  (תאריך)                                                                        (חתימת בעל המיתקן)

* מחק את המיותר

תוקף נספחים ב' ו-ג'  מה25- מרס 88

נספח ב' לפקודה 59.0208

 צבא     הגנה     לישראל

 יחידת ד"צ _____________

 תאריך ________________

מספר מיתקן ש.ח_________

לכבוד     
____________   
____________   
____________

הנדון: .אישור לשימוש במיתקן אזרחי

אני החתום מטה מאשר בזה, שבתאריך ____________ השתמשנו במיתקן (לפי האישור שניתן לנו)        

_________________________________________________________   
  (שם המיתקן)            (כתובת המיתקן)          (מיקוד)         

בין השעות _______ ל-________.

לצורך האמור לעיל, ביצענו ________ שיחות טלפון עירוניות ו_______שיחות טלפון בינעירוניות.       

במקום נכח מטעם המיתקן מר ______________ (מס' תעודת זהות___________) משעה_________ עד שעה___________.         

הערות _____________________________________________________________          
___________________________________________________________________         
___________________________________________________________________         

 אישור ראש האיזור

 ________________

     (חתימה)    

  אישור מפקדת היחידה (לצורכי תשלום)

 _______________        
(חתימה)

 _____________________________________________ 
(מס' אישי)   (דרגה)     (שם פרטי ושם משפחה)   (תאריך)  

נספח ג' לפקודה 59.0208

 צבא  הגנה  לישראל

 יחידה ד"צ _______

 תאריך ___________

 ש.ח.  ___________

 טלפון ___________

אל: .מפקד מרכז הגיוס

הנדון: .אישור הסכמה עקרוני לשימוש בטלפון של פעיל גיוס - הצהרה

1.         אני הח"מ   
     _______________________________________________________________  
       (מס' אישי)     (דרגה)     (שם פרטי ושם משפחה)     (תפקיד)         
     _______________________________________________________________  
            (כתובת)                        (מיקוד)        (טלפון)

מצהיר בזה, כי הבעתי את הסכמתי להשתמש בטלפון הפרטי בביתי, במשרדי* שמספרו__________, בשעת חירום או בעת תירגול יחידתי בלבד.

                                 _________________________     
                                 (שם יחידתי של פעיל הגיוס)

2. השימוש בטלפון יבוצע ע"י, לצורך גיוס חיילי יחידתי בלבד.

3. רישום ביצוע השיחות ימולא על טופס "אישור לשימוש בטלפון של פעיל גיוס", שבו יירשמו הוצאות הטלפון בלבד.

4. הוצאות הטלפון בלבד יכוסו ע"י משהב"ט-אמו"ן.

אישור פעיל הגיוס         
                                                                                              ___________________
                                                                                                      (חתימה)

                                                     ________________________________________________  
                                                     (מס' אישי)    (דרגה)    (שם פרטי ושם משפחה)     (תאריך)

אישור מפקד מרכז גיוס

 

 

_______________

(חתימה)

______________________________________________________________________________
   (מספר אישי)              (דרגה)                (שם פרטי ושם משפחה)                            (תאריך)


הערה: על כל שינוי יש לדווח למפקד מרכז גיוס
*מחק את המיותר.

 

אישור מפקד מרכז גיוס

                                                 ________________     
                                                    (חתימה)

                     ________________________________________________
                     (מס' אישי)    (דרגה)    (שם פרטי ושם משפחה)    (תאריך)

הערה:- על כל שינוי יש לדווח למפקד מרכז הגיוס.

* מחק את המיותר.

נספח ד' לפקודה 59.0208

 מפקדת מרכז בינוי 5600    

 מדור מיתקנים אזרחיים לשע"ח

 הנ142- - ש.ח ____ה.פ ______

 תאריך __________________

 אישור מספר ______________

פיקוד ________ או קצין מקרקעין 
______________________________     
אמ"ץ-חט' מבצעים - ענף גיוס וכוננות         
אט"ל-תחזוקה - רע"ן בינוי 
תיק ש.ח_________________

 הנדון: .אישור שימוש במקרקעין  

                                         א. בקשתך _______ מתאריך___________                      

                                         ב. אישור הסדר משהב"ט מתאריך________                     

1. מצ"ב בזה אישור שימוש במקרקעין האלה:-

____________________________________________________ 
    (שם המיתקן)                 (כתובת המיתקן)

____________________________________________________ 
    (מיקוד)      (טלפון)         (ייעוד המיתקן)

גוש ________  חלקה/ות ________  לפי תכנית מקרקעין מספר _________

2. הערות:-     
________________________________________________________________

         ________________________________________________________________

         ________________________________________________________________

3. לידיעתך  /   לטיפולך

לוט:-

1. חוזה משהב"ט עם בעל הנכס

2. אישור בעל הנכס

3. אישור מטכ"ל-אט"ל

4. אישור הסדר משהב"ט

5. אישור שימוש מרכז בינוי

 __________________________

 רמ"ד מיתקנים אזרחיים לשע"ח

     בשם קצין המקרקעין

נספח ה' לפקודה 59.0208

חוק להסדר תפיסת מקרקעין בשעת חירום, תש"י1949-

צו כללי

בתוקף היותי רשות מוסמכת לפי סעיף 2 לחוק להסדר תפיסת מקרקעין בשעת חירום, תש"י1949-, ובתוקף סמכותי לפי סעיף 4 לחוק הנ"ל, הנני מצווה כלהלן:-

כל מפקד יחידה בצה"ל יהא רשאי לתפוס שטח לצורך הצטיידות מחוץ לימ"ח היחידה וזאת בתנאי שתפיסה כאמור תהא בהתאם לפקודות, ההוראות וההנחיות הקיימות והנהוגות בצה"ל לעניין זה.

תוקף הצו עד ליום________________

___________________

 (הרשות המוסמכת) 

נספח ו' לפקודה 59.0208

צבא  הגנה  לישראל

יח' ד"צ __________

תאריך ___________

שם _____________

טלפון ___________

לכבוד משהב"ט אמו"ן

_________________     
_________________     
_________________

הנדון: .אישור לשימוש בטלפון של פעיל גיוס

אני החתום מטה מאשר, שבתאריך __________ השתמשתי בטלפון הפרטי בביתי/משרדי לצורך גיוס יחידתי בלבד.

___________________________________________________

 (כתובת נקודת דיווח)      (מיקוד)      (טלפון)      (תפקיד)

לצורך האמור לעיל ביצעתי __________ שיחות טלפון עירוניות ו__________

שיחות טלפון בין-עירוניות.

פרטים אישיים ___________________________________________________________

                     (מס' אישי)    (מס' תעודת זהות)    (שם פרטי ושם משפחה)    (תאריך)

תפקידי לצורך הגיוס _______________

שם יחידתי ________________________

                                                   __________

                                                     חתימה

            אישור מפקד מרכז גיוס:       __________

                                                     חתימה

__________________________________________________

 (מס' אישי)    (דרגה)    (שם פרטי ושם משפחה)    (תאריך)

*מחק את המיותר.