לקובץ PDF לחצו כאן

פ"מ  06.103 – מניעת ניגוד עניינים בצה"ל

נוסח פקודה זה פורסם במאגר הפקודות הצה"לי בצה"לנט בתאריך 22.10.2018, י"ג חשוון התשע"ט

הגדרות

  1. בפקודה זו:
 א.  הסדר למניעת ניגוד עניינים – מסמך בו חושף חייל את ענייניו האחרים או את תפקידיו האחרים, העלולים להעמידו במצב של חשש לניגוד עניינים במילוי תפקידו, ומתחייב לקבל על עצמו מגבלות מסוימות שימנעו את ניגוד העניינים האמור.
 ב.  חייל המועסק על-ידי גוף אזרחי –
  • לגבי חייל בשירות סדיר –
  • חייל הנשלח על-ידי הצבא למלא תפקיד מחוץ למסגרת הצבא בהתאם לפ"מ 6.0112 – "תקנים ייחודיים" או לפי הסדר דומה אחר;
  • חייל, העובד בעבודה פרטית כמשמעותה בפ"מ 33.0115 - "עבודה פרטית והשתתפות חיילים בעסקים פרטיים", לרבות במהלך חופשה ללא תשלום או חופשת פרישה.
    • לגבי חייל בשירות מילואים – לרבות עבודה כשכיר, כעצמאי, כקבלן או כיועץ ולרבות כהונה בתפקיד בתאגיד מכל סוג – בשכר או בהתנדבות.
    • לגבי אזרח עובד צה"ל – אזרח עובד צה"ל העובד בעבודה פרטית כמפורט בפ"מ 41.0538 – "תעסוקת אזרחים – אישור לעבודה פרטית".
 ג.  מקורב – לרבות חבר ושותף עסקי.
ד.   קרוב – לרבות בן זוג, הורה, ילד, סב, נכד, אח, דוד ובן זוג של כל אחד מאלה.

כללי

  1. חיילי צה"ל ומפקדיו נדרשים להקפיד על התנהגות ראויה והולמת, כמתחייב ממעמדו הציבורי והממלכתי של צה"ל. עליהם להקפיד לשמור על טוהר המידות, ולהימנע מלהעמיד את עצמם במצב של ניגוד עניינים, שעלול לפגוע באמון הציבור בצה"ל.
  2. הוראות פקודה זו יחולו גם על אזרח עובד צה"ל. לעניין פקודה זו, על אזרח עובד צה"ל בתקן עד תנ"ב יחולו הכללים הקבועים בנוגע לקצין עד לדרגת סא"ל, ועל אזרח עובד צה"ל בתקן תס"ן, יחולו הכללים הקבועים בנוגע לקצין בדרגת אל"מ, אלא אם נקבע במפורש אחרת.

 

פרק א

מהו ניגוד עניינים

  1. קיימים שני סוגים של ניגוד עניינים:
א.  ניגוד עניינים אישי – מצב בו עניין עליו מופקד חייל בתפקידו הצבאי עלול להתנגש עם עניין אחר שלו או של קרוביו או מקורביו.
ב. ניגוד עניינים מוסדי – מצב בו עניין עליו מופקד חייל בתפקידו הצבאי עלול להתנגש עם תפקיד צבאי או ציבורי אחר שהוא ממלא.
  1. כמצב של ניגוד עניינים ייחשב, בין היתר, כל אחד מאלה:
א. לחייל, לקרובו או למקורבו עשויה להיות טובת הנאה כלשהי, במישרין או בעקיפין, מביצוע תפקידו הצבאי של החייל או מהשתתפותו של החייל בפעילות צבאית שעליו לבצע.
ב. החייל הוא בעל זכות של ממש בגוף משפטי או מועסק על-ידו, ולגוף זה עשויה להיות טובת הנאה כלשהי, במישרין או בעקיפין, מביצוע תפקידו הצבאי של החייל או מהשתתפותו של החייל בפעילות צבאית.
ג.החייל מועסק על-ידי גוף אזרחי או הועסק בו בעבר, ולחייל או ליחידתו יש קשרי עבודה עם אותו גוף.
ד. לחייל או ליחידתו יש קשרי עבודה עם גוף אזרחי, והחייל מבקש לעבוד בגוף זה לאחר שחרורו.
ה. חייל המועסק על-ידי גוף אזרחי והחייל מבקש לעבוד בגוף זה לאחר שחרורו.
ו. לחייל יש זכות של ממש בגוף משפטי ולחייל או ליחידתו קשרי עבודה עם גוף זה.
ז. חייל המועסק על-ידי גוף אזרחי המשתמש במידע שמגיע לידיו במסגרת שירותו הצבאי.
ח. נסיבות אישיות של החייל גורמות לכך שעלול להתעורר חשש, ולו למראית עין, שהחייל יודרך בביצוע הפעילות גם משיקולים שאינם שיקולים ענייניים.
ט. החייל ממלא בנוסף על תפקידו הצבאי, תפקיד ציבורי נוסף – צבאי או אזרחי – ויש חשש לניגוד עניינים בין עניין עליו מופקד החייל במילוי התפקיד הצבאי לבין עניין עליו מופקד החייל במילוי התפקיד הציבורי הנוסף.  
בסעיף זה – "זכות של ממש בגוף משפטי" – זכות לקבל חמישה אחוזים לפחות מרווחי הגוף או מנכסיו בעת פירוק, או חמישה אחוזים לפחות מכוח ההצבעה או מהכוח למנות מנהלים באותו גוף.
  • פרק ב
  • איסור על ניגוד עניינים והליך בחינת ניגוד עניינים

איסור על ניגוד עניינים

  1. חייל לא ישמש בתפקיד ולא ישתתף בכל צורה פעילה אחרת, במישרין או בעקיפין, בפעילות צבאית שבמסגרתה הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים, אלא אם פעל לפי הוראות פקודה זו.
  2. לא יינתן לחייל היתר לעבודה פרטית, כמפורט בפ"מ 33.0115 – "עבודה פרטית והשתתפות חיילים בעסקים פרטיים", אם ביצוע העבודה הפרטית עלול להביא את החייל למצב של ניגוד עניינים.

מקרים בהם תבוצע בחינה של ניגוד עניינים

  1. הליך בחינת ניגוד עניינים יתבצע במקרים הבאים:
א. בכל מקרה בו דיווח חייל על חשש לניגוד עניינים;
ב. בכל מקרה בו סבור מפקד כי מתעורר חשש לניגוד עניינים ביחס לחייל המצוי תחת פיקודו;
ג. כתנאי לשיבוץ לתפקיד שסומן כתפקיד המחייב הליך יזום של בחינת ניגוד עניינים.

חשש לניגוד עניינים – חובת דיווח

  1. חייל הסבור כי הוא עלול להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים ידווח על כך למפקדו בדרגת אל"ם לפחות, ובלבד שדרגתו של המפקד לא תפחת מדרגת החייל. קצין בדרגת אלוף ידווח לוועדה המיוחדת, כהגדרתה בסעיף 12(ג).

 

בחינה של ניגוד עניינים במקרה בו התעורר חשש לניגוד עניינים

  1. מפקד אשר סבור כי מתעורר חשש לניגוד עניינים ביחס לחייל המצוי תחת פיקודו או קיבל דיווח על חשש לניגוד עניינים כאמור לעיל, ייזום הליך של בחינת ניגוד עניינים כמפורט בפרק זה.

בחינה של ניגוד עניינים לגבי תפקידים מסומנים

  1. לא ישובץ חייל לשרת בתפקידים הבאים, אלא לאחר הליך בחינה של ניגוד עניינים:
  • תפקידים בסדיר עד דרגת סא"ל (כולל), שנקבעו על ידי אג"ת-רמ"ח ארגון כתפקידים לבחינת ניגוד עניינים, וסומנו במערכות התקינה.
  • תפקידים בסדיר או במילואים מדרגת אל"ם ומעלה.

ראש אג"ת מוסמך להוציא הוראת מטכ"ל משלימה לסעיף זה.

הליך בחינת ניגוד עניינים

  1. הליך בחינת ניגוד עניינים יכלול את השלבים הבאים, בהתאם לתרשים המצורף כנספח א:
  • מילוי שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים, המצורף כנספח ב, על-ידי החייל;
  • בחינת השאלון על-ידי מפקד בדרגת אל"ם לפחות, ובלבד שדרגתו לא תפחת מדרגת החייל, וקבלת אחת מן ההחלטות הבאות:
    • החליט המפקד כי לא מתקיים חשש לניגוד עניינים – יפרט וינמק את החלטתו על גבי השאלון.
    • מצא המפקד כי מתקיים חשש לניגוד עניינים בעניין נקודתי שניתן להעבירו לטיפול חייל אחר שאינו כפוף לחייל - רשאי המפקד לעשות כן תוך פירוט ונימוק החלטתו על גבי השאלון.
    • מצא המפקד כי מתקיים חשש לניגוד עניינים –
  • במקרה שדרגת החייל עד סא"ל כולל: רשאי המפקד להחליט, לאחר היוועצות ביועץ משפטי מהפרקליטות הצבאית, כי תנאי לשיבוץ החייל לתפקיד או להמשך שירותו בתפקיד הוא עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים. לחילופין, רשאי המפקד להחליט על העברת המקרה להחלטת ועדה בצירוף המלצתו, כמפורט בסעיף קטן (ב).
(ב) במקרה שדרגת החייל אל"ם ומעלה: על המפקד להעביר את עניינו של החייל להחלטת ועדה כמפורט בהמשך פרק זה, בצירוף המלצתו לעריכת הסדר ניגוד עניינים או המלצתו לפסול את הקצין משיבוץ בתפקיד או מהמשך שירות בתפקיד.
  • על אף האמור בסעיף 12(ב), שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים שמילא קצין בדרגת אלוף ייבחן על-ידי ועדה מיוחדת בראשות סגן הרמטכ"ל או אלוף מטעמו, ובהשתתפות הפצ"ר או נציג מטעמו (להלן – הוועדה המיוחדת).
  1. החליט מפקד להעביר את עניינו של חייל להחלטת ועדה, יעבירו אל אחת מהוועדות הבאות, בהתאם לדרגתו של החייל:
  • חייל עד דרגת סא"ל בסדיר ובמילואים (כולל) – יועבר עניינו לוועדה פיקודית בראשות מפקד בדרגת תא"ל, ובהשתתפות קצין משא"ן שדרגתו סא"ל לפחות ויועץ משפטי מהפרקליטות הצבאית.
  • קצין בדרגת אל"ם בסדיר ובמילואים – יועבר עניינו לוועדה פיקודית בראשות מפקד בדרגת אלוף, ובהשתתפות קצין משא"ן שדרגתו סא"ל לפחות ויועץ משפטי מהפרקליטות הצבאית.
  • קצין בדרגת תא"ל בסדיר ובמילואים – יועבר עניינו לוועדה מטכ"לית בראשות רמ"ט אכ"א, ובהשתתפות אכ"א-רמ"ח תוא"ר ויועץ משפטי מהפרקליטות הצבאית (להלן - הוועדה המטכ"לית).

הוועדות יבחנו את המלצות המפקד ויחליטו אם לקבלן או לשנותן.

  1. ועדה פיקודית מוסמכת להעביר את עניינו של חייל המצוי בתחום סמכויותיה לבחינת הוועדה המטכ"לית, אם סברה כי הדבר נדרש מטעמים שיירשמו. ועדה מטכ"לית מוסמכת להעביר את עניינו של חייל המצוי בתחום סמכויותיה לבחינת הוועדה המיוחדת, אם סברה כי הדבר נדרש מטעמים שיירשמו.
  2. סמכויות הוועדות יהיו כמפורט להלן:
  • קביעה כי המקרה לא מקים חשש לניגוד עניינים.
  • קביעה כי מתקיים חשש לניגוד עניינים בעניין נקודתי ומשכך תנאי למינוי החייל לתפקיד או להמשך שירותו בתפקיד הוא העברת העניין לטיפול חייל אחר שאינו כפוף לחייל.
  • קביעה כי מתקיים חשש לניגוד עניינים, ומשכך תנאי למינוי החייל לתפקיד או להמשך שירותו בתפקיד הוא עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים עבור החייל.
  • במקרים חריגים, קביעה כי החשש לניגוד העניינים בין התפקיד הצבאי לבין ענייניו האחרים של החייל הוא מתמיד ונוגע לתחום נרחב ומרכזי, באופן שלא ניתן לענות עליו בדרך של עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים. במקרה כזה יהיה החייל פסול משיבוץ בתפקיד או שכהונתו בתפקיד תופסק. החלטה זו תתקבל לאחר שתינתן לחייל הזדמנות לטעון בפני הוועדה בכתב, ובמקרים המתאימים, על-פי החלטת הוועדה, לאחר שתינתן לחייל הזדמנות לטעון בפני הוועדה בעל-פה.
  1. הוועדה תנמק ותתעד את החלטותיה בכתב.
  2. תוקפה של החלטה שניתנה לפי פרק זה הוא עד לסיום התפקיד שלגביו נבחן החשש לניגוד עניינים או למשך חמש שנים, לפי המוקדם.
  3. חייל, אשר עניינו הועבר לוועדה, לא ישובץ לתפקיד עד שקבעה הוועדה כי אין חשש לניגוד עניינים או עד שחתם על הסדר מניעת ניגוד עניינים, לפי העניין.
  4. חייל רשאי להגיש השגה על החלטה שהתקבלה בעניינו:
  • השגה על החלטת מפקד תידון בפני הוועדה הפיקודית.
  • השגה על החלטת הוועדה הפיקודית תידון בפני הוועדה המטכ"לית.
  • השגה על החלטת הוועדה המטכ"לית תידון בפני הוועדה המיוחדת.
  • השגה על החלטת הוועדה המיוחדת תידון בפני הרמטכ"ל.
  • השגה של אזרח עובד צה"ל על החלטת הוועדה הפיקודית תידון בוועדה בראשות ראש מרכז תע"ץ, בהשתתפות נציג מיחידת העובד שדרגתו סא"ל לפחות ויועץ משפטי מהפרקליטות הצבאית. לעניין פרק זה – ועדה זו תיחשב כוועדה מטכ"לית.
  1. הגיש חייל השגה כאמור לעיל – לא יהיה רשאי להגיש השגה נוספת.
  • פרק ג
  • ביצוע תפקיד בהתאם להסדר, דיווח על שינוי ובקרה

ביצוע תפקיד בהתאם להסדר

  1. חייל שנערך בעניינו הסדר למניעת ניגוד עניינים יקפיד על קיום ההסדר. בכל מקרה של ספק בדבר יישום הוראות ההסדר או במקרה בו התעוררו סוגיות שלא נצפו מראש, ואשר עלולות להעמיד את החייל במצב של חשש מפני ניגוד עניינים, יפנה החייל אל מפקדו ויפעל על פי הנחיותיו.

דיווח על שינוי נסיבות

  1. חייל אשר בוצע בעניינו הליך לבחינת ניגוד עניינים וקיבל אישור לפי פקודה זו לבצע את תפקידו או להשתתף בפעילות הצבאית - ידווח למפקדו באופן מיידי על כל שינוי בתוכן הצהרותיו או בשאלון שהגיש, ויפעל לפי הנחיותיו.
  2. מפקדו של חייל שקיבל דיווח על שינוי נסיבות משמעותי, ייזום הליך חדש לבחינת ניגוד עניינים של החייל, כמפורט לעיל.

בקרה למניעת ניגוד עניינים

  1. אכ"א-מחלקת הסגל תבצע בקרה על ביצועם של הליכים לבחינת ניגוד עניינים לתפקיד שסומן כתפקיד בו יבוצע הליך יזום של בחינת עניינים כמפורט לעיל.
  2. יושב ראש ועדה פיקודית לניגוד עניינים יעביר ליושב ראש הוועדה המטכ"לית לניגוד עניינים, אחת לשישה חודשים, דיווח מפורט על אודות פעילות הוועדה בראשה הוא עומד.
  3. יושב ראש הוועדה המטכ"לית לניגוד העניינים יעביר לפורום מטכ"ל, אחת לשנה, דו"ח על אודות פעילותה בשנה החולפת.
  4. יושב ראש הוועדה המיוחדת לניגוד העניינים יעביר לרמטכ"ל, אחת לשנה, דו"ח על אודות פעילותה בשנה החולפת.
  5. ביקורת אכ"א תבדוק את עמידת מפקדי היחידות וקציני המשא"ן בהוראות פקודה זו.

 

  • פרק ד
  • שונות

כורח השעה

  1. על אף האמור בפקודה זו, רשאי חייל לשמש בתפקיד ולהשתתף בפעילות צבאית אף אם ישנו חשש לניגוד עניינים, אם מתקיימים כל התנאים הבאים:
  • קיים מצב של "כורח השעה" שהחייל יבצע את הפעילות, וכל עוד נמשך מצב זה;
  • אין אפשרות מעשית לקיים בחינה מלאה של ניגוד העניינים או שאין אפשרות מעשית לנהוג לפי הסדר למניעת ניגוד עניינים שאושר לחייל;
  • החייל פנה, מיד כשהדבר היה אפשרי מעשית, למפקדו, ודיווח לו בכתב על ניגוד העניינים ועל האופן שבו פעל בעניין.

רגישות המידע

  1. שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים יועבר לידיעת מפקדי החייל, גורמי המשא"ן והגורמים שצוינו בפקודה זו בלבד, לצורך ביצוע תפקידם.
  2. על תוכן ההסדר למניעת ניגוד עניינים יחולו הוראות חוק חופש המידע, התשנ"ח - 1998. חייל המבקש לחסות פרטים מסוימים מההסדר, יציין את הטעם לכך בעת מילוי השאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים או בעת גיבוש ההסדר (כגון פגיעה בפרטיות, חשיפת סודות מסחריים או מקצועיים). הבקשה תישקל ככל שתוגש בקשה לקבלת מידע לפי החוק האמור.  

התקשרויות

  1. העיסוק בהתקשרויות בצה"ל מחייב הקפדה יתירה על מניעת חשש לניגוד עניינים. ראש מחלקה או מקבילו יבחן כי כלל הגורמים העוסקים בהתקשרות מטעמו אינם מצויים במצב של חשש לניגוד עניינים וככל שעולה חשש כאמור יפעל כמפורט בפקודה זו.

נסיעות לחוץ לארץ בתפקיד

  1. פ"מ 8.0201 – "נסיעות לחוץ לארץ בתפקיד" מוסיפה ומפרטת על האמור בפקודה זו, בכל הנוגע לאפשרות מימון נסיעה או שהייה בחו"ל על חשבון מוסד ציבורי כלשהו וכן בכל הנוגע להעסקת בן זוג של נספח או נציג צה"ל בחו"ל.

שופטים ומשפט

  1. הליך מינוי שופטים צבאיים-משפטאים לתפקידי שיפוט בבתי הדין הצבאיים לא יהיה בהתאם לפקודה זו, אלא יתבצע בהתאם לחוק השיפוט הצבאי, תשט"ו – 1955.
  2. הליך מינוי שופטים לתפקידי שיפוט בבתי המשפט הצבאיים לא יהיה בהתאם לפקודה זו, אלא יתבצע בהתאם לצו בדבר הוראות ביטחון [נוסח משולב] (יהודה ושומרון) (מס' 1651), תש"ע – 2009.
  3. חייל לא ימסור עדות בהליך משפטי אזרחי, בעניין הקשור במישרין או בעקיפין לתפקידו או לשירותו הצבאי, אלא בהתאם למפורט בפ"מ 33.0315 – "הופעת חיילי צה"ל כעדים בבתי המשפט האזרחיים".

יועצים

  1. הליך בחינת ניגוד עניינים של יועצים יתבצע כמפורט בפ"מ 6.0107 – "העסקת יועצים אזרחיים וכוח אדם עזר אזרחי בצה"ל".

תחילה תחולה והוראות מעבר

  1. תחילתה של פקודה זו מיום פרסומה.
  2. על קציני המשא"ן ביחידות לוודא כי החל מיום 01.01.2019 כלל המאיישים את התקנים שסומנו כמפורט בפקודה זו מילאו שאלון למניעת חשש לניגוד עניינים.

תיקון הנספחים

  1. נספחים ב ו-ג בפקודה זו יתוקנו בנוהל מקוצר כמפורט בהפ"ע 1.0102– "תהליך העדכון של פקודות  המחייבות את כלל הצבא", על ידי מפצ"ר-רמ"ח יעח"ק, לאחר אישור אג"ת.

__________________________________________________________

הפקודה פורסמה לראשונה בתאריך 22.10.2018 בחוזר תיקונים 199

נספח א

 

הליך בחינת ניגוד עניינים – תרשים זרימה

 

התרשים שלהלן נועד להקל על הקורא בלבד והוא אינו מהווה תחליף לנוסח הפקודה המפורט:  

 

דיווח הפרט על חשש לניגוד עניינים

 

יש חשש לניגוד עניינים

  

מינוי לתפקיד מסומן

תפקידים מסומנים עד דרגת סא"ל (כולל)

תפקידים מדרגת אל"ם ומעלה

חשש מפקד מניגוד עניינים

 

 

 

 

חשש לניגוד עניינים נקודתי

העברת העניין לטיפול חייל אחר שאינו כפוף לחייל

בחינת מפקד בדרגת אל"ם לפחות

ובלבד שדרגתו לא תפחת מדרגת החייל

ההחלטה תתועד על גבי השאלון

עריכת הסדר

על-פי החלטת מפקד - עד דרגת סא"ל כולל, לאחר היוועצות ביועמ"ש

על פי החלטת ועדה – אל"ם ומעלה או לבקשת מפקד לגבי חייל שדרגתו עד דרגת סא"ל (כולל)

מילוי שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים

 

פסילה משיבוץ/המשך כהונה

על פי החלטת ועדה 

 

  

אין חשש לניגוד עניינים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • בנוסף לאמור לעיל, הוועדה רשאית לקבוע כי אין חשש לניגוד עניינים או כי יש חשש לניגוד עניינים נקודתי.
  • עניינו של אלוף יובא ישירות בפני הוועדה.

 

 

נספח ב

שאלון למניעת חשש לניגוד עניינים – למשרתים בשירות סדיר בצה"ל

 

חלק א' – ימולא על ידי המשרת

משרת קבע יקר,

הנך ממלא תפקיד משמעותי, הטומן בחובו שיקול דעת רחב ואחריות רבה.

במסגרת תפקידך אתה עלול להיתקל במצבים בהם יתעורר חשש לניגוד עניינים.

ככל המשרתים והעובדים בצה"ל, מוטלת עליך החובה להימנע ממצב שבו קיים חשש לניגוד עניינים בין מילוי תפקידך הפיקודי-מקצועי לבין עניין אישי או כל עניין אחר שלך.

מטרתו של שאלון זה היא לאתר מצבים אלה מראש, וככל הניתן להסדיר את הטיפול בהם.

נבקשך לתאר באופן מפורט ומדויק את כל הנתונים הנדרשים לגבי ענייניך השונים, בעבר ובהווה. למען הזהירות, מוצע לפרט גם לגבי מידע אשר קיים ספק אם הוא אכן רלוונטי.

השאלון יועבר למפקדך, שיבחן אם קיים חשש לניגוד עניינים. ככל שיימצא חשש לניגוד עניינים, יפעל מפקדך לתת לו מענה, שימנע את החשש לניגוד עניינים. במצבים מסוימים תועבר החלטת המפקד לאישור ועדה, כמפורט בפקודת מטכ"ל XXX – "מניעת ניגוד עניינים בצה"ל".

בכל שאלה הנוגעת לשאלון זה תוכל לפנות למפקדך.

  1. פרטים אישיים

מ.א.

     |     |     |     |     |     | 

שם משפחה

שם פרטי

תפקיד צבאי

 

חיל

  1. האם יש לך, לבן משפחתך או למקורב אליך אינטרסים כלכליים או אחרים שעלולים להעמיד אותך במצב של חשש לניגוד עניינים במסגרת תפקידך בצה"ל?

"אינטרסים כלכליים" – לרבות בשל (1) עבודה כשכיר, כעצמאי, כקבלן או כיועץ; (2) כהונה בתפקיד בתאגיד מכל סוג – בשכר או בהתנדבות; (3) מילוי תפקידים אחרים בשירות הציבורי; (4) אחזקה במניות או בנכסים אחרים שהחזקתם, מכירתם או שימוש בהם עלולים להעמיד אותך במצב של חשש לניגוד עניינים.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. האם קיימים נושאים או פרטים נוספים שלטעמך עלולים להעמיד אותך במצב של ניגוד עניינים בתפקיד אותו אתה ממלא או אליו אתה מועמד? כן/לא* (מחק את המיותר)

אם כן, פרט:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. ככל שיגובש עבורך הסדר למניעת ניגוד עניינים, האם קיימים פרטים שתבקש לחסות אותם? אם כן, נמק:

כגון בגין פגיעה בפרטיות, חשיפת סודות מסחריים או מקצועיים

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. הצהרה

אני הח"מ מצהיר בזאת כי:

  1. כל המידע והפרטים שמסרתי בשאלון זה, בקשר לעצמי, לקרוביי ולמקורביי, הם מלאים, נכונים ואמיתיים;
  2. מעבר לפרטים שמסרתי בשאלון זה, לא ידוע לי על כל עניין אחר שעלול לגרום לי להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים עם תפקידי הצבאי;
  3. אני מתחייב להימנע מלטפל בכל עניין שעלול לגרום לי להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים במילוי התפקיד, עד לקבלת הנחיות ממפקדי.
  4. אני מתחייב כי אם יחולו שינויים בתוכן הצהרותיי בשאלון זה או יתעוררו, במהלך הדברים הרגיל, סוגיות שלא נצפו מראש, שעשויות להעמיד אותי במצב של חשש לניגוד עניינים, אדווח למפקדי את כל המידע הרלוונטי ואפעל לפי הנחיותיהם.
  5. ידוע לי כי על הסדר למניעת ניגוד עניינים שייערך לי, במידת הצורך, יחול חוק חופש המידע, התשנ"ח-1998.

 

          _______________       _____________________       _______________       _______________

                       תאריך                                                                 שם מלא                                                             מספר אישי                                                 חתימה

 

 

 חלק ב'- ימולא על ידי מפקד המשרת  (בדרגת אל"ם לפחות ובלבד שדרגתו לא תפחת מדרגת המשרת)

בחנתי את המקרה שפורט בשאלון לעיל, ולהלן החלטתי:

o לא מתקיים חשש לניגוד עניינים;

o מתקיים חשש לניגוד עניינים נקודתי בעניין ________________________________, שיועבר לטיפולו של ___________________, אשר אינו כפוף למשרת;

o תנאי לשיבוץ המשרת בתפקיד / להמשך שירותו בתפקיד*, הוא עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים, וזאת לאחר שנועצתי ביועץ משפטי מהפרקליטות הצבאית ________________ (כשדרגת המשרת עד דרגת סא"ל כולל);

o העברת עניינו להחלטת הועדה, בצירוף המלצתי לעריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים / לפסלו משיבוץ בתפקיד / לפסלו מהמשך שירות בתפקיד* (כשדרגת המשרת אל"ם ומעלה או לפי שיקול דעת המפקד עד דרגת סא"ל כולל);

פירוט ונימוק: __________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

מ.א.

     |     |     |     |     |     | 

שם משפחה

שם פרטי

תאריך

חתימה

* מחק את המיותר

** כל מקום בו הנוסח בלשון זכר, הכוונה גם ללשון נקבה.

 

שאלון למניעת חשש לניגוד עניינים – למשרתי מילואים בצה"ל

 

חלק א' – ימולא על ידי המשרת

משרת מילואים יקר,

הנך ממלא תפקיד משמעותי במערך המילואים, הטומן בחובו שיקול דעת רחב ואחריות רבה.

במסגרת תפקידך אתה עלול להיתקל במצבים בהם יתעורר חשש לניגוד עניינים.

ככל המשרתים והעובדים בצה"ל, מוטלת עליך החובה להימנע ממצב שבו קיים חשש לניגוד עניינים בין מילוי תפקידך הפיקודי-מקצועי לבין עניין אישי או כל עניין אחר שלך.

מטרתו של שאלון זה היא לאתר מצבים אלה מראש, וככל הניתן להסדיר את הטיפול בהם.

נבקשך לתאר באופן מפורט ומדויק את כל הנתונים הנדרשים לגבי ענייניך השונים, בעבר ובהווה. למען הזהירות, מוצע לפרט גם לגבי מידע אשר קיים ספק אם הוא אכן רלוונטי.

השאלון יועבר למפקדך, שיבחן אם קיים חשש לניגוד עניינים. ככל שיימצא חשש לניגוד עניינים, יפעל מפקדך לתת לו מענה, שימנע את החשש לניגוד עניינים. במצבים מסוימים תועבר החלטת המפקד לאישור ועדה, כמפורט בפקודת מטכ"ל XXX – "מניעת ניגוד עניינים בצה"ל".

בכל שאלה הנוגעת לשאלון זה תוכל לפנות למפקדך.

  1. פרטים אישיים

מ.א.

     |     |     |     |     |     | 

שם משפחה

שם פרטי

תפקיד צבאי

 

חיל

  1. פירוט תפקידים ועיסוקים בחמש השנים האחרונות

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. האם יש לך, לבן משפחתך או למקורב אליך אינטרסים כלכליים או אחרים שעלולים להעמיד אותך במצב של חשש לניגוד עניינים במסגרת תפקידך בצה"ל?

"אינטרסים כלכליים" – לרבות בשל (1) עבודתך כשכיר, כעצמאי, כקבלן או כיועץ; (2) כהונה בתפקיד בתאגיד מכל סוג – בשכר או בהתנדבות; (3) תפקידים אחרים שאתה ממלא בשירות הציבורי; (4) אחזקה במניות או בנכסים אחרים שהחזקתם, מכירתם או שימוש בהם עלולים להעמיד אותך במצב של חשש לניגוד עניינים.

"אינטרסים אחרים" – לרבות בשל כל עיסוק, כהונה או אחזקת נכסים כמפורט לעיל של בן משפחה או מקורב.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. האם קיימים נושאים או פרטים נוספים שלטעמך עלולים להעמיד אותך במצב של ניגוד עניינים בתפקיד אותו אתה ממלא או אליו אתה מועמד? כן/לא (מחק את המיותר)

אם כן, פרט:

________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. ככל שיגובש עבורך הסדר למניעת ניגוד עניינים, האם קיימים פרטים שתבקש לחסות אותם? אם כן, נמק:

כגון בגין פגיעה בפרטיות, חשיפת סודות מסחריים או מקצועיים

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. הצהרה

אני הח"מ מצהיר בזאת כי:

  1. כל המידע והפרטים שמסרתי בשאלון זה, בקשר לעצמי, לקרוביי ולחבריי, הם מלאים, נכונים ואמיתיים;
  2. מעבר לפרטים שמסרתי בשאלון זה, לא ידוע לי על כל עניין אחר שעלול לגרום לי להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים עם תפקידי הצבאי;
  3. אני מתחייב להימנע מלטפל בכל עניין שעלול לגרום לי להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים במילוי התפקיד, עד לקבלת הנחיות ממפקדי.
  4. אני מתחייב כי אם יחולו שינויים בתוכן הצהרותיי בשאלון זה או יתעוררו, במהלך הדברים הרגיל, סוגיות שלא נצפו מראש, שעשויות להעמיד אותי במצב של חשש לניגוד עניינים, אדווח למפקדי את כל המידע הרלוונטי ואפעל לפי הנחיותיהם.
  5. ידוע לי כי על הסדר למניעת ניגוד עניינים שייערך לי, במידת הצורך, יחול חוק חופש המידע, התשנ"ח-1998.

 

          _______________       _____________________       _______________       _______________

                       תאריך                                                                 שם מלא                                                             מספר אישי                                                 חתימה

 

חלק ב' – ימולא על ידי מפקד המשרת  (בדרגת אל"ם לפחות ובלבד שדרגתו לא תפחת מדרגת המשרת)

בחנתי את המקרה שפורט בשאלון לעיל, ולהלן החלטתי:

o לא מתקיים חשש לניגוד עניינים;

o מתקיים חשש לניגוד עניינים נקודתי בעניין ________________________________, שיועבר לטיפולו של ___________________, אשר אינו כפוף למשרת;

o תנאי לשיבוץ המשרת בתפקיד / להמשך שירותו בתפקיד*, הוא עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים, וזאת לאחר שנועצתי ביועץ משפטי מהפרקליטות הצבאית ________________ (כשדרגת המשרת עד דרגת סא"ל כולל);

o העברת עניינו להחלטת הועדה, בצירוף המלצתי לעריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים / לפסלו משיבוץ בתפקיד / לפסלו מהמשך שירות בתפקיד* (כשדרגת המשרת אל"ם ומעלה או לפי שיקול דעת המפקד עד דרגת סא"ל כולל);

פירוט ונימוק: __________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

מ.א.

     |     |     |     |     |     | 

שם משפחה

שם פרטי

תאריך

חתימה

* מחק את המיותר

** כל מקום בו הנוסח בלשון זכר, הכוונה גם ללשון נקבה.