חוקת התשלומים למשפחות חיילים בשירות חובה - נוהל הגשת הבקשות ואישורן 35.0210
פקודות מטכ"ל , 10 יולי 90
35.0210 חוקת התשלומים למשפחות חיילים בשירות חובה - נוהל הגשת הבקשות ואישורן
כללי
1. התשלום למשפחות החיילים המשרתים בשירות חובה מבוסס על העקרונות הכלולים בחוקת התשלומים (להלן - החוקה), כפי שאושרה על ידי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת.
2. פקודה זו מפרטת את עקרונות הזכאות, כפי שנקבעו בחוקה ואת נוהל הגשת הבקשות ואישורן.
3. חוקה זו נובעת ממדיניות הרווחה של צה"ל, ומטרתה להבטיח קיום מינימלי מחייב למשפחות חיילים הנזקקות לכך.
תוקף סעיף 4 מה- 21 מאי 96
4. בקשת החייל לתשלום משפחתי תאושר:-
א. על ידי מקשל"ר-מדור תשלומי משפחה.
ב. על ידי לשכת הגיוס - אם הבקשה הוגשה על ידי מיועד לשירות ביטחון ללשכת הגיוס בזמן התייצבותו לרישום.
5. להלן תפורט חוקת התשלומים למשפחות חיילים בשירות חובה.
פרק א - הגדרות
1. בחוקה זו-
א. "חייל" - חייל המשרת בשירות חובה בצה"ל עפ"י פרק שלישי לחוק שירות ביטחון.
ב. "חייל רווק" - לרבות אלמן או גרוש שאינו אב לילד, שאותו הוא צריך לפרנס.
ג. "ילד" - לרבות ילד חורג או מאומץ, שטרם מלאו לו 18, או שטרם מלאו לו עשרים שנים ועיקר זמנו מוקדש ללימודים במוסד חינוכי, או שטרם מלאו לו עשרים ושתים שנה והוא בשירות חובה בצה"ל.
ד. "אב בודד" - אב אלמן או גרוש או אב החי בנפרד מאשתו.
ה. "אם בודדת" - אם אלמנה או גרושה, אם החיה בנפרד מבעלה או שאין עמה בן זוג.
ו. "הורה בודד" - אב בודד או אם בודדת.
ז. "הורי חייל" - זוג הורים או הורה בודד.
ח. "בוגר" - בן הורי החייל, שהוא רווק מגיל 18 שנה או יותר.
ט. "בוגרת" - בת הורי החייל, שהיא רווקה בגיל 18 או יותר.
י. "חוק הביטוח הלאומי" - חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב) התשכ"ח1968-.
יא. "חוק הבטחת הכנסה" - חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א1980-.
יב. "מוסד לימודים" - מוסד להשכלה גבוהה, שהוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, המקנה תואר אקדמי או תעודה אחרת, לרבות סמינר למורים וגננות.
יג. "לימודים" - לימודים לקראת תואר ראשון או לימודים לקבלת תעודה, במוסד לימודים.
יד. "השכר הממוצע" - הצירוף, בעיגול, לשקל הקרוב, של שני אלה:-
1) הממוצע החודשי של השכר הממוצע למשרת שכיר בשלושת החודשים האחרונים שלגביהם היו נתונים בידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב- 15 לחודש שקדם ליום העדכון (להלן בהגדרה זו - "ממוצע שכר").
2) תוספת לממוצע השכר בשיעור הפיצוי שניתן בתקופה שמתום שלושת החודשים ששימשו בסיס לחישוב ממוצע השכר, ועד ליום העדכון. לעניין הגדרה זו "יום העדכון" - 1 באפריל של כל שנת כספים, ואם חל פיצוי לאחר מכן - 1 בחודש שבו חל הפיצוי.
טו. "פיצוי" - תשלום של תוספת יוקר המשתלמת לפי המדד או תשלום של מקדמה על חשבון תוספת יוקר או תשלום פיצוי בעד התייקרות לעובדים השכירים במשק לפי הסדר בין ארגון עובדים המייצג את המספר הגדול ביותר של העובדים במדינה, לבין ארגון המעבידים, שלדעת השר הינו יציג ונוגע בדבר.
טז. "שיעור הפיצוי" - השיעור השווה לשיעור הגדלת שכר העבודה לעובדים השכירים במשק כתוצאה מתשלום הפיצוי.
יז. "שכר בסיסי" - 50 אחוז מהשכר המוצע, כפי שיוגדל מיום תחילת הפיצוי בהתאם לשיעור הפיצוי. אם לאחר קביעת השכר הממוצע, כאמור, הושג פיצוי בשל התייקרות מכוח הסכמים, שנעשים לפי סעיף 200 לחוק הביטוח הלאומי, יוגדל השכר הבסיסי, האמור, מיום תחילת הפיצוי בשיעור השווה לשיעור שבו גדלו קצבאות הרווחה (המ"מ) כתוצאה מתשלום הפיצוי.
יח. "הכנסה" - הכנסה ממקור כלשהו, בניכוי תשלומים בגין מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס אחיד, הכנסה שמדווח לגבי חבר קיבוץ או חבר אגודה שיתופית לנציבות מס ההכנסה. הנ"ל למעט:-
1) קצבת ילדים לפי פרק ה לחוק הביטוח הלאומי.
2) הענקה משתלמת לפי סעיף 40 (ב1-) לחוק חיילים משוחררים (בחזרה לעבודה), התש"ט1949-, והתקנות על פיו (קי"צ).
3) סכום שראש אכ"א פרט יקבע, שאין להביאו בחשבון לעניין זה, כגון: מילגת לימודים, תשלומי צדקה או פיצוי חד פעמי, הכנסתו של חייל בשירות חובה מעבודה פרטית שהותרה לו כחוק.
4) תמיכה המתקבלת ממי שרואים אותו על פי חוקה זו כתומך בהורה של חייל.
5) מענק המשולם על ידי משרד הקליטה לחיילים נשואים, שהם "עולים חדשים".
6) קצבת "ניידות" חודשית המשולמת למוגבל בניידות על ידי המוסד לביטוח לאומי או על ידי אוצר המדינה לצורך שימוש ברכב.
7) דמי מחייה המשתלמים לפי סעיף 90 א לחוק הביטוח הלאומי.
8) הכנסתו של בן נשוי או בן קטין.
יט. "תשלום מלא" - תשלום מהשכר הבסיסי:
מספר סודר |
הרכב המשפחה |
עד +3 קטינים (באחוזים) |
עד +4 קטינים (באחוזים( |
5 קטינים ויותר (באחוזים( |
א |
ב |
ג |
ד |
|
1. |
לאשת חייל אם לילד |
100 |
- |
- |
2. |
לאשת חייל |
80 |
- |
- |
3. |
לזוג הורים |
90 |
95 |
100 |
4.. |
להורה בודד |
80 |
85 |
90 |
כ. "תשלום חלקי" - סכום המשולם לבן משפחה של חייל שאינו מגיע לתשלום המלא.
כא. "גיל פרישה" - לגבי אב - גיל 60.
כב. "נטול השתכרות" - כל אחד מאלה:-
1) אב בגיל פרישה.
2) אם בודדה.
3) אב הנתון במעצר או במאסר שיש לו ילד או אישה, שפרנסתם עליו ובתנאי שאין לו הכנסה מכל מקור שהוא.
4) מי שעל פי אישור רפואי של רופא אינו מסוגל לעבוד עבודה מלאה או חלקית מטעמים רפואיים.
5) מחוסר עבודה, שרשום בלשכת העבודה כדורש עבודה, והניח דעתה של הרשות, כי הלשכה לא סידרה אותו בעבודה מתאימה, כמשמעותה בסעיף 2 לחוק הבטחת הכנסה או בסעיף 127 לחוק הביטוח הלאומי, לפני העניין.
כג. "תומך" - בן בוגר רווק הגר בבית הוריו, אינו נטול השתכרות, והכנסתו החודשית עולה על "השכר בסיסי" ייחשב כמי שתומך במשפחתו בסכום של 25 אחוזים מההכנסה העולה על "השכר הבסיסי".
כד. "תומכת" - כנ"ל לגבי בת בוגרת.
כה. "רשות" - רשות לתשלומי משפחה שמונתה כאמור בפרק ה בסעיף 1.
כו. "נקודת קצבה" - כמשמעות המונח בסעיף 33א לפקודת מס הכנסה.
כז. "הכנסה מעבודה" - לרבות הכנסה מעסק וממשלח יד.
כח. "הכנסה נזקפת" -
1) כל הכנסה שאינה מעבודה, לרבות הכנסות מרכוש, גמלאות דמי אבטלה, דמי מחלה
מקצבאות הרווחה וגמלאות בלבד תזוכה נקודת קצבה אחת.
2) 70 אחוזים מהכנסה מעבודה, לאחר שמכל ההכנסה מעבודה נוכו שתי נקודות קצבה לגבי
הכנסתו של כל אחד מבני הזוג.
2. פרשנות -
כל האמור בחוקה, במין זכר, הכוונה גם למין נקבה, וכל האמור בלשון יחיד הכוונה גם לרבים, וזאת כשאין הוראה מפורשת אחרת ואין בהקשר או בגוף העניין דבר שאינו מתיישב עם משמעות זו.
פרק ב - תשלום לבן זוג של חייל
1. זכות לתשלום מלא -
אשת חייל, אם לילד אחד, שפרנסתו עליה, זכאית לתשלום המלא לאשה.
2. תשלום לאשת חייל בהריון -
אשת חייל, שאינה אם לילד שפרנסתו עליה, והיא בהריון:-
א. זכאית לתשלום מלא מהחודש הרביעי להריונה, אם היא מחוסרת הכנסה ואם יש לה הכנסה
נזקפת שאינה מגיעה כדי התשלום המלא להפרש בין התשלום המלא לבין הכנסתה הנזקפת.
ב. דינה בשני חודשי הריונה האחרונים, כדין אשת חייל שהיא אם לילד.
3. תשלום מלא לאשת חייל שאינה אם לילד -
אשת חייל מחוסרת הכנסה, שאינה אם לילד שפרנסתו עליה, זכאית לתשלום מלא, כל זמן שהיא מוכיחה, להנחת דעתה של הרשות, כי היא אחת מאלה:-
א. אינה מסוגלת לעבוד מטעמים רפואיים.
ב. לומדת בבית ספר תיכון, תיכון מקצועי, בבית ספר לאחיות או במוסד להכשרה מקצועית, שיקום או הסבה מקצועית, המוכר על ידי משרד העבודה והרווחה, והלימודים בהם מעסיקים אותה כל ימות השבוע במשך רוב שעות היום.
ג. לומדת עברית באולפן או לומדת מקצוע, וטרם עברו שלוש שנים מיום שהגיעה לארץ.
ד. מחוסרת עבודה הרשומה בלשכת העבודה כדורשת עבודה, והלשכה לא סידרה אותה בעבודה מתאימה.
4. תשלום חלקי לאשת חייל -
א. אשת חייל, שאינה אם לילד ואינה מחוסרת הכנסה אולם הכנסתה הנזקפת איננה מגיעה כדי התשלום המלא, זכאית לתשלום ששיעורו בהפרש שבין התשלום המלא לבין הכנסתה הנזקפת, בתנאי שמיצתה להנחת דעתה של הרשות, את כל האפשרויות למימוש הכנסה.
ב. אשת חייל, שמשרתת שירות סדיר בצה"ל בתנאי שירות חובה, או כתחליף - בשירות לאומי, תהיה זכאית לשלושה רבעים מהתשלום המלא. זכאות בני הזוג תהיה בגין אחד הצדדים בלבד.
15. תשלום לאשת חייל הלומדת "במוסד לימודים" -
א. אשת חייל הלומדת "במוסד לימודים", תהיה זכאית לשלושה רבעים מהתשלום המלא, ובתנאי
שתמלא אחר כל התנאים הר"מ:-
1) סיימה ביום נישואיה, לפחות שנת לימודים ראשונה, וממשיכה ללמוד באותו מסלול לימודים עיקרי.
2) הוכיחה להנחת הדעת של הרשות לתשלומי משפחה, כי מכסת שעות לימודיה השבועיות הינה 30 שעות, לפחות.
ב. אשת חייל, כאמור, אשר לומדת בשבוע פחות מ30- שעות שבועיות אך לא פחות מ16- שעות שבועיות זכאית למחצית התשלום המלא.
ג. מי שזכאית לשלושת רבעי התשלום או למחצית התשלום לא יראו את הכנסותיה ממקור כלשהו בשיעור של עד רבע או מחצית התשלום, הכל בהתאם למקרה, כמקור המקזז את זכאותה לתשלום.
ד. הוועדה המיוחדת תהיה רשאית להורות על הפחתת התשלום או שלילתו לפי סעיפים א ו-ב לעיל, אם שוכנעה, כי לחייל או לבת זוגו מקורות קיום או תמיכה המספיקים כדי מחייתם.
פרק ג - תשלום להורי החייל
1. זכות לתשלום מלא -
הורי חייל רווק זכאים לקבל תשלום מלא להורים, אם נתקיימו בהם כל אלה:-
א. האב נטול השתכרות או האם בודדה.
ב. אין להם תומך.
ג. אין להם הכנסה או זכויות למימוש הכנסה.
2. זכות לתשלום חלקי -
הורי חייל רווק, שנתקיימו בהם הוראות סעיף 1 (א ו-ב) שיש להם הכנסה שאינה מגיעה כדי התשלום המלא, יהיו זכאים להפרש שבין התשלום המלא לבין הכנסתם הנזקפת, בתנאי שמיצו, להנחת דעתה של הרשות, את כל האפשרויות למימוש הכנסה.
3. זכות לתשלום חלקי למי שאינו נטול השתכרות -הורי חייל רווק, שיש להם הכנסה בין מעבודה ובין ממקור אחר, יהיו זכאים להפרש שבין הכנסתם הנזקפת לבין התשלום המלא, ובלבד שנתמלאו בהם התנאים האלו:-
א. אינם נטולי השתכרות.
ב. הכנסתם הנזקפת אינה מגיעה כדי התשלום המלא.
ג. מיצו, להנחת דעתה של הרשות, את כל אפשרויות ההשתכרות.
4. הניכוי של תומך -
הורי חייל רווק, הזכאים לתשלום לפי חוקה זו, ואשר יש להם תומך אחד או יותר, יהיו זכאים
לתשלום ההפרש שבין התשלום המלא לבין הכנסתם הנזקפת, לאחר שנוכה ממנה סכום
התמיכה, בו חייבים התומכים.
5. מי שאינו נחשב כתומך -
כתומך לפי הגדרה בחוקה זו יראו בתושב ישראל או בתושב השטחים המוחזקים בידי צה"ל; לא
יראו בו כתומך, אם הוא אחד מהמפורטים להלן:-
א. כלוא בבית הסוהר לתקופה העולה על חודש ימים, ובתנאי שאין לו הכנסה מכל מקור שהוא.
ב. חייל בשירות חובה.
ג. חייל משוחרר משירות חובה למשך תקופה של מחצית חודשי שירותו בפועל מתאריך 1 בחודש שלאחר השחרור.
ד. לומד בבית הספר, כאמור בפרק ב סעיף 3 סעיף משנה ב ו"במוסד לימודים" כאמור בסעיף 5 סעיף משנה א סעיף קטן 2, ובתנאי שאין לו הכנסה מכל מקור שהוא.
ה. לומד באולפן לעברית אשר הלימודים בו מעסיקים אותו במשך רוב שעות היום.
ו. נמצא בקיבוץ כמועמד לחברות בו.
6. תשלום להורי חייל נשוי -
הוריו של חייל נשוי, שנתמלאו בהם התנאים המזכים בתשלום לפי פרק זה, ואשר אשתו זכאית
לתשלום לפי פרק ב, יהיו זכאים לתשלום בגובה ההפרש שבין השכר הבסיסי לבין התשלום
המשולם לבת הזוג, בתנאי שסך כל התשלום המשולם לבן הזוג ולהורים לא יעלה על 120 אחוזים
מהשכר הבסיסי.
פרק ד - תשלומים אחרים
1. תשלום לחייל אב לילד -
חייל אב לילד שפרנסתו עליו, והוראות פרק ב אינן חלות עליו, זכאי לתשלום המלא המשולם
לאשה, בהתאם לאמור בפרק ב סעיף 1.
2. תשלום לאחי חייל ללא הורים -
חייל רווק, שהוא יתום משני הוריו או שהוריו אינם תושבי ישראל ויש לו בארץ אח שהוא ילד,
שפרנסתו על החייל, זכאי לתשלום המלא המשתלם לאשה בהתאם לאמור בפרק ב סעיף 1.
3. תשלום למי שייחשב כהורה החייל -
גדל החייל בהיותו ילד ועד למועד גיוסו בבית סבו או סבתו או אצל קרובי משפחתו בשל מות
הורה, גירושי הורים או מסיבות משפחתיות אחרות, יראו את הסב והסבתא או קרוב המשפחה
האמור לעניין פרק זה ופרק ג, כאילו הם הורי החייל, ובמקרה זה לא יהיו הורי החייל הטבעיים
זכאים לתשלום לפי פרק ג.
4. תשלום מכוח פסק-דין -
א. ניתן נגד החייל פסק דין המחייב אותו בתשלום מזונות, או חיובים כספיים אחרים המוטלים על בן
זוג, שמקורם במעמד האישי, והחייל או מי שפסק דין ניתן לטובתו מסר אותו לידי הרשות בצירוף
בקשה לתשלום, תבצע הרשות את התשלום למי שזכאי לו לפי פסק הדין.
ב. התשלומים לפי פסק הדין לא יעלו בשום מקרה על התשלום המלא המגיע לאשת החייל.
ג. לרשות היה יסוד להניח, כי החיוב לפי פסק דין, שניתן בהסכמה, על פי הודעה או בהיעדר הגנה,
נקבע למראית עין, על החייל מבקש התשלום לפי אותו פסק דין להוכיח, כי החיוב הוא כן.
5. תשלום להורי חייל שהתגרשו -
חייל רווק יהיה רשאי להגיש בקשת תשלום עבור הוריו שנפרדו או התגרשו, והתשלום שישולם
לשניהם או לאחד מהם על פי בקשת החייל לא יעלה על התשלום המלא שהיה משולם להם ביחד
או לחוד לולא התגרשו או נפרדו.
פרק ה - רשות - ועדה מיוחדת
1. רשות לתשלומי משפחה -
א. ראש אכ"א פרט ימנה רשות לתשלומי משפחה, אחת או יותר, לעניין חוקה זו.
ב. הרשות תהיה מוסמכת לדון בבקשה לתשלומים לפי חוקה זו, ולהחליט בה, ואם היא סבורה
שנסיבות המקרה מצדיקות חריגה מהוראות החוקה, רשאית היא להעביר בקשה לדיון בפני ועדה
מיוחדת.
2. החלטת הרשות למפרע -
א. החלטת הרשות יכולה להיות בדיעבד מיום גיוסו של החייל או ממועד הגשת הבקשה, הכול לפי
התאריך המאוחר יותר, אלא אם החליטה לתת מועד אחר בתוקף להחלטתה.
ב. רשות לא תשתמש בסמכותה לתת תוקף להחלטתה, למועד הקודם ביותר משישה חודשים מיום
הגשת הבקשה, אלא אם שוכנעה, כי טעמים מיוחדים מנעו את החייל מלהגיש את הבקשה
מועדה.
3. תקופות אישור הזכאות -
א. הרשות רשאית לאשר תשלום לפי חוקה זו לתקופה שלא תעלה על 12 חודשים, וכן היא רשאית
מידי פעם לתת אישורים נוספים לתשלום לתקופה נוספת שלא תעלה על 18 חודשים, ובתנאי
שבתום תקופה זו תסתיים זכאותו של מקבל התשלום.
ב. על אף האמור לעיל, רשות הפועלת בלשכות הגיוס, רשאית לאשר לזכאי תשלום לתקופה שלא
תעלה על שישה חודשים.
ג. לאשת חייל, אם לילד שפרנסתו עליה, יאושר תשלום ללא המגבלות המוזכרות לעיל, עד לתום
תקופת הזכאות לקבלת התשלום.
4. דרכי בדיקה -
א. הרשות תיעזר, לשם קבלת החלטותיה, במסקנות המבוססות על חקירת בית, וכן רשאית היא
להסתמך על אישורים, מסמכים והחלטות של מוסדות הרווחה במדינה, או של גופים ממשלתיים
או ציבוריים לשם קביעת הכנסתו או כושר השתכרותו של זכאי.
ב. הרשות רשאית לדרוש מהחייל או מהזכאי להעביר לרשותה מסמכים כאמור, כתנאי לביצוע
תשלום לפי חוקה זו.
5. עיון מחדש -
א. רשות רשאית לעיין מחדש בהחלטתה, בין ביוזמתה ובין על פי בקשת החייל או מפקדו, אם נתגלו
עובדות שלא היו בפניה בעת מתן ההחלטה הקודמת, אם חל שינוי בעובדות המחייבות מתן
החלטה חדשה או אם התברר כי החלטה קודמת בטעות יסודה.
ב. הרשות מוסמכת להורות, בעקבות עיון מחדש בהחלטתה, על מתן הפרשי תשלום לזכאי או על
החזרתם על ידי מי שקיבל אותם שלא כדין, אולם לא תחייב בהחזרת תשלומים ששולמו לפני
מועד העיון מחדש אם שוכנעה שהושגו בתום לב.
6. השגה -
א. ראה עצמו הזכאי או החייל נפגע על ידי החלטת הרשות, רשאי להשיג עליה לפני הוועדה מיוחדת במכתב השגה מנומק.
ב. הוועדה המיוחדת לא תזדקק להשגה אם מקבל כבר הזכאי או החייל את התשלום המלא על פי
חוקה זו.
7. ועדה מיוחדת -
א. ראש אכ"א פרט ימנה ועדה מיוחדת, אחת או יותר, לעניין חוקה זו ויקבע את אחד מחבריה כיושב
ראש הוועדה, ואולם מי שמונה כחבר ועדה מיוחדת לא ידון בעניין שדן בו ברשות.
ב.
1) ועדה מיוחדת תהיה מוסמכת לדון בבקשה שהועברה אליה על פי סעיף 1 סעיף משנה ב
וכן בהשגה לפי סעיף 21 סעיף משנה א על החלטת הרשות ולהחליט בהן. בהחלטתה
רשאית הוועדה המיוחדת להורות על הגדלת התשלום הקבוע בחוקה זו או על תשלום,
אף אם החוקה אינה מזכה בקבלתו, ובלבד ששוכנעה כי קיימות נסיבות אישיות,
לכליות או משפחתיות מיוחדות המצדיקות הוראה כאמור.
2) כן תהיה מוסמכת הוועדה המיוחדת להורות על הפחתת התשלום או שלילתו בנסיבות
מיוחדות אם שוכנעה, כי לחייל או למשפחתו מקורות קיום או תמיכה המספיקים
למחייתם.
ג. על אף האמור בסעיף משנה ב לעיל, הוועדה המיוחדת לא תהיה מוסמכת להעניק תשלום למשיג,
בסכום העולה על התשלום המלא, כקבוע בחוקה זו לגבי המשיג.
ד.
1) הוועדה המיוחדת הדנה בהשגה, רשאית לדחות את ההשגה ולאשר את החלטת הרשות,
או לקבל את ההשגה כולה או מקצתה ולתקן או לשנות את החלטת הרשות.
2) החלטת הוועדה המיוחדת תהיה מנומקת וסופית.
3) ראש אכ"א פרט רשאי להורות, כי בקשה פלונית או סוג פלוני של בקשות יועברו מישרין
לוועדה מיוחדת, ומשהועברו כך, תהיה הוועדה המיוחדת מוסמכת לדון ולהחליט בהן.
4) הוראות סעיפים 2 ו3- יחולו על החלטות הוועדה המיוחדת בשינויים המחוייבים.
8. עדיפות החלטות ומסירת החלטה -
החלטות הוועדה המיוחדת עדיפות, בכל מקרה, על החלטת הרשות. החלטת הרשות והוועדה
המיוחדת תימסר לחייל.
9. תשלום לפני מועד גיוס -
א. אין בהוראות פרק זה כדי לגרוע מזכותו של אדם להגיש בקשה לתשלום עוד לפני התייצבותו
לשירות סדיר, ומשעשה כן, הוא רשאי, להגיש בקשה לעיון מחדש בהחלטת הרשות או הרשות
רשאית לעיין מחדש בהחלטתה ביוזמתה, הכול לפי סעיף 6 סעיף משנה א, וכן רשאי הוא להשיג
השגה במישרין לוועדה מיוחדת ולהחלטת הרשות והוועדה המיוחדת תימסר לו, אף אם עדיין
אינו חייל.
ב. בשום מקרה, לא יהיה אדם זכאי לתשלום לפי חוקה זו, בעד תקופה קודמת למועד חיולו לשירות
חובה.
פרק ו - ביטוח רפואי
פרק זה בוטל בתאריך 26 באוג' 97.
פרק ז - תשלומים לחייל
1. מענק חודשי -
חייל רווק שהוריו או אחד מהם זכאים ומקבלים תשלום לפי חוקה זו, יקבל מענק חודשי מיוחד,
שגובהו ייקבע מזמן לזמן על ידי ראש אכ"א-פרט, והוא ישולם כל זמן היות הזכאות בתוקף.
2. קשר "עקד" -
א. חייל, שנמנה עם בני העדה הדרוזית באמונתו הדתית והוכיח, להנחת דעתה של הרשות, כי קשר
קשר של "עקד" עם בת זוג, יקבל תשלום לפי חוקה זו.
ב. שיעור התשלום, תוקפו והוראות בדבר הכנסתה הנזקפת של בת זוגו ייקבעו מזמן לזמן על ידי ראש אכ"א-פרט.
3. חיילת הרה או אם לילד המשרתת שירות חובה על פי התנדבות כדין תהא זכאית לתשלום מלא
החל מהחודש השמיני להריונה כדין אשת חייל שהיא אם לילד.
פרק ח - שלילת זכאות ותקופות שבהן לא ישולם תשלום
1. מימוש נכס -
א. שוכנעה ועדה מיוחדת, כי מי שזכאי או שמבקש להיות זכאי לתשלום לפי חוקה זו, מימש נכס
מנכסיו, שמאפשר לו קיום הולם , אף ללא תשלום לפי חוקה זו, תהיה רשאית הוועדה שלא לאשר
לו תשלום, או להפסיקו, בהתחשב במטרת מימוש הנכס.
ב. אם בבעלות הזכאי או המבקש להיות זכאי לתשלום לפי חוקה זו נכס שלא מופקת ממנו הכנסה,
תתייחס הרשות לנכס כאילו מופקת ממנו הכנסה בהתאם לשיעורים ולכללים הנהוגים בחוק
הבטחת הכנסה ובתקנות על פיו.
2. תקופות בעדן לא ישולם התשלום -
א. מי שבבעלותו רכב מנועי לא יהיה זכאי לתמיכה משפחתית. הוראה זו לא תחול לגבי אלה:-
1) רכב מנועי שנכה ברגליו מקבל מאוצר המדינה תשלום להחזקתו.
2) רכב מנועי של מי שאינו מסוגל לעבוד בעבודה כלשהי בגלל מחלה, לתקופה שלא תעלה
על שישה חודשים מיום הגשת הבקשה לתמיכה, ובלבד שהפקיד את רישיון הרכב המנועי
אצל הרשות המוסמכת להוצאת אותו רישיון.
ב. לא ישולם תשלום משפחתי על פי חוקה זו עבור תקופות אלה:-
1) תקופה בה החייל הוא עריק, נפקד או עצור, בכל מתקן כליאה.
2) תקופה בה נמצא חייל במאסר, על פי פסק דין של בית משפט או של בית דין צבאי, למעט
מאסר בשל עבירת תעבורה כמשמעותה בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו1955-, עליה נידון
לתקופה שאינה עולה על 60 ימים.
3) תקופת חופשה ללא תשלום העולה על חודש.
4) תקופה העולה על שלושה חודשים, שבה שוהה בן משפחה הזכאי לתשלום או שבגינו
ניתן התשלום, מחוץ לשטח מדינת ישראל או מחוץ לשטח המוחזק בידי צבא ההגנה
לישראל.
5) תקופה בה שוהה בן משפחה הזכאי לתשלום, למעט אשת חייל אם לילד, במוסד שכל
החזקתו היא על חשבון אוצר המדינה או גוף ציבורי אחר.
3. תשלום למשפחות חיילים במעצר או במאסר, מינימום תשלום לזכאי -
רשות רשאית לאשר לבן משפחה של החייל, שחל עליו סעיף 2 סעיף משנה ב סעיף קטן 1 בשל
מעצר החייל או סעיף קטן 2, מחצית התשלום לו היה זכאי אלמלא הסעיפים האמורים, אם
שוכנעה שקיימות נסיבות כלכליות או משפחתיות המצדיקות זאת.
פרק ט - מימוש זכויות ממוסדות חוץ על ידי הזכאים
1. הפנייה למוסדות -
הרשות תבחן לפני אישור התשלום לזכאי את זכותו לקבל קצבה, תגמול, מהאדם מהמוסד או
מהגוף האחר ותפנה אותו תחילה לממש מלוא זכויותיו. במקרה זה תהיה הרשות רשאית לאשר
את ההפרש שבין סכום הזכאות מהמוסד האחר לבין התשלום המלא לו הוא זכאי.
2. תשלומי ביניים -
שוכנעה הרשות שמימוש הזכויות כאמור יתעכב, תהיה רשאית לאשר תשלום לזכאי על פי חוקה זו לתקופה שלא תעלה על ארבעה חודשים.
3. חישוב התשלום על פי החוקה -
מומשו הזכויות כאמור, ייעשה חישוב התשלום מחדש מיום התשלום על פי החוקה והזכאי יקבל
בסופו של חשבון רק את ההפרש שבין התשלום המלא ששולם לו, ובין התשלומים ששולמו לו,
מכוח חוק הסדר או הסכם.
פרק י - תשלומי יתר, קיזוז ותשלומי כפל
1. תשלומים -
א. שולמו תשלומים לפי חוקה זו בטעות ומעל למגיע, רשאי ראש מנהל התשלומים של צה"ל לאחר
מתן הודעה למי שקיבל אותם תשלומים להורות, כי תשלום אחר, המגיע לאותו אדם על פי חוקה
זו, יופחת עד שיוחזר בדרך זו מלוא התשלום ששולם מעל למגיע, ובלבד ששום תשלום חודשי
פרט לתשלום האחרון, לא יופחת ביותר מ50- אחוזים.
ב. אין בהוראות סעיף זה, כדי לגרוע מחובת בן משפחת החייל שקיבל את התשלום הנדון להחזירו
או מן הזכות לדרוש או לאכוף החזרתו בכל דרך חוקית אחרת.
ג. על אף האמור בסעיף א לעיל, אם שולמו תשלומים לפי חוקה זו, בשל הטעיית הרשות על ידי
החייל או על ידי הזכאי להם, מעל המגיע, רשאית היא לאחר מתן זכות טיעון, להמליץ בפני ראש
מנהל התשלומים של צה"ל על הפחתת התשלום בשיעור מסוים, או על אי תשלומו עד לפרעון
החוב כולו או מקצתו.
2. קיזוז -
קיבל זכאי סכום חד פעמי על חשבון גמלה או קצבה ממוסד כלשהו או על ידי גוף הפועל לפי
דין, תפעיל הוועדה המיוחדת שיקול דעתה אם ישמש הסכום כמקור מקזז על חשבון התשלומים
שיגיעו לו בעתיד לפי חוקה זו עד תום שירותו, אם לא.
3. תשלומי כפל -
שולמה ממוסד ממשלתי או ציבורי קצבה, גמלה או תשלום אחר לזכאי לפי חוקה זו, בעוד שחובת
התשלום לזכאי הייתה מוטלת על הרשות, תהיה הרשות רשאית להעביר למשלם ולא לזכאי את
התשלומים שהיה זכאי להם - כדי למנוע תשלומי כפל, ובתנאי שהסכום שיועבר לגוף המשלם לא
יעלה על הסכום שקיבל ממנו הזכאי.
פרק י"א - הוראות שונות
1. תקרת תשלום וריבוי זכאים -
א. סך כל התשלומים הניתנים לפי חוקה זו בשל חייל לא יעלה על 120 אחוזים מהשכר הבסיסי.
ב. לגבי חייל נשוי, הזכאי לתשלום עבור אשתו ומבקש תשלום עבור הוריו החיים בנפרד, שכל אחד
מהם בנפרד זכאי לתשלום - תקבע הרשות את חלקו של כל הורה, בהתחשב במצבם הכלכלי של הצדדים ובכל הסכם שביניהם.
2. מסירת תשלום שלא בידי הזכאי -
שוכנעה הוועדה המיוחדת או הרשות, כי מסירת התשלום לפי חוקה זו לידי הזכאי לתשלום, אינה לטובתו או לטובת בני משפחתו שפרנסתם עליו, רשאית היא להורות על מסירת התשלום כולו או מקצתו, לידי אדם או מוסד אשר לדעתם יוכלו להבטיח את השימוש בו לטובת הזכאי או לטובת בני משפחה שפרנסתם עליו.
3. תשלום לזכאי בהיעדר בקשת החייל -
א. ביקש זכאי לפי חוקה זו, לאשר לו תשלום, עוד בטרם הוגשה בקשה כמפורט בפקודות מטכ"ל על
ידי החייל, תפנה הרשות דרישה לחייל למלא בקשה לתשלום כמתחייב מהפקודות.
ב. סירב החייל להגיש בקשה עבור בן משפחה זכאי, יוזמן להשמיע נימוקיו בפני ועדה מיוחדת.
ג. הוועדה תהיה מוסמכת לזמן בפניה אף את בן המשפחה הזכאי, לשמיעת נימוקיו.
ד. הוועדה המיוחדת תהיה רשאית לשלם לזכאי חרף התנגדות החייל, או לכבד את רצון החייל
ולשלול תשלום מהזכאי כל עוד נמשך סירובו של החייל.
4. תשלום לזכאי במקרה של מות חייל -
נפטר חייל, ישולם לזכאי כדי מידת זכאותו, בחודש הפטירה ובחודש נוסף שלאחריו.
תוקף סעיף 5 מה- 26 אבג' 97
5. מינימום תשלום לזכאי -
הגיע לזכאי, לפי חוקה זו, תשלום שאינו מגיע כדי מחצית נקודת קצבה, תשולם לו, על אף
האמור בכל סעיף אחר בחוקה זו, מחצית נקודת קצבה.
6. עיגול התשלומים -
בחישוב התשלומים המגיעים לפי חוקה זו, יגדל או יפחת כל סכום עד לעשר אגורות חדשות
הקרובות ביותר.
7. ביצוע -
ראש אכ"א פרט ממונה על ביצוע חוקת תשלומים זו, והוא רשאי להוציא הוראות כל עניין הנוגע
לביצועה. תחילתה של חוקת תשלומים זו, מיום 23 במאי 89.
8. תחילת הביטול -
חוקת התשלומים למשפחות חיילים בשירות חובה, התשמ"ו1986-, בטלה בזה.
9. השם -
הוראות אלה ייקראו "חוקת התשלומים למשפחות החיילים בשירות חובה התשמ"ט1989-."
נוהל הגשת הבקשות ואישורן
הפעולות ביחידה
תוקף סעיפים 6 עד 57 מה- 21 מאי 96
6. חייל בשירות חובה, המבקש תשלום משפחתי לפי חוקת התשלומים, יגיש את בקשתו ביחידתו, באמצעות רכז תנאי השירות ובסיועו, באמצעות טופס 60, שימולא בארבעה העתקים.
7. קצין הת"ש או רכז הת"ש יפעלו כמפורט להלן:-
א. יוודאו, כי מגיש הבקשה יקרא את הטופס ואת כל ההצהרות הכלולות בו.
ב. יבהירו לחייל, כי הוא חייב למסור הצהרת אמת ולגלות את מלוא הפרטים, שנדרש למסרם, על הטופס.
ג. יחתימו את החייל במקום המיועד לכך בטופס.
8. החייל יצרף לבקשתו את כל המסמכים, המצויים ברשותו.
9. שלושה העתקים מטופס 60 יישלחו, בצירוף המסמכים הנ"ל על ידי קצין הת"ש או רכז הת"ש למקשל"ר-מדור תשמ"ש ופרט (להלן - מדור תשמ"ש), ביום הגשת הבקשה על ידי החייל.
10. עובדת הגשת הטופס תירשם בכרטיס תנאי השירות של החייל (טופס 408). העתק (רביעי) של הבקשה יתויק בתיק הת"ש של החייל (טופס 408-1). כמו כן, יירשם הדבר ביומן מעקב תנאי השירות (טופס 409), שבאמצעותו יקוים מעקב אחר הטיפול בבקשת החייל.
11. בכל התכתבות שבין קצין הת"ש או רכז הת"ש לבין מדור תשמ"ש בעניינו של החייל יכותב קצין העיר, שבמרחבו מתגורר החייל. בכל התכתבות של קצין העיר עם מדור תשמ"ש, תכותב גם יחידתו של החייל, למעט בקשה לעריכת ביקור בית.
הפעולות במדור תשמ"ש
12. הבקשה תיבדק במדור תשמ"ש לפי עקרונות החוקה, ותאושר בהתאם לעקרונות הזכות המופיעים בחוקה.
13.
א. מיד עם קבלת טופס הבקשה במדור תשמ"ש, תועבר הוראה, בכתב, לקצין העיר המתאים, לערוך חקירה בבית החייל. אל ההוראה יצורף העתק מטופס 60.
ב. האמור בסעיף קטן א לעיל לא יחול במקרה של חייל נשוי.
14. מדור תשמ"ש יציין בפנייתו אל קצין העיר את המסמכים הדרושים לשם קבלת החלטה בנוגע לבקשה.
15. מדור תשמ"ש יערוך מעקב אחר ביצוע חקירות בבית החייל על ידי קצין העיר, שיבוצעו בתוך עשרים ואחד ימים, לכל היותר, ממועד פנייתו אליו.
16. עם קבלת דוח החקירה, יבדוק מדור תשמ"ש את זכות משפחת החייל לפי החוקה. אם חסרים אישורים, או אם מתעוררת בעיה, המחייבת המצאת אישורים נוספים, יפנה מדור תשמ"ש לקצין העיר וליחידת החייל בבקשה להמציא את האישורים הנוספים.
17. מדור תשמ"ש ימתין לקבלת האישורים הנדרשים עשרים ואחד ימים נוספים, ואם לא יקבלם, ישלול את הבקשה וינמק את הסיבות לשלילתה.
18. בכל מקרה, לא יימשך הטיפול בבקשת התשמ"ש יותר משישים ימים מיום הגשת הבקשה, למעט במקרים חריגים, המחייבים זאת.
19. העתק מכל פנייה של מדור תשמ"ש לקצין העיר, למעט בקשה לעריכת ביקור בית, יועבר גם ליחידת החייל. קצין הת"ש או רכז הת"ש ימסרו לחייל את תוכן הפנייה, כדי שיוכל לסייע לבני משפחתו להמציא את האישורים הנדרשים.
הפעולות בקצין העיר
20. קצין העיר יערוך את חקירת הבית אצל משפחת החייל, מגיש הבקשה, ויחתים את האדם, שעבורו מבוקשת התמיכה, על טופס 69.
21. קצין העיר ידאג להשגת האישורים המתאימים ממשפחת החייל וממוסדות הציבור המתאימים, לפי הנחיות מדור תשמ"ש.
22. במקרים שבהם המצאת האישורים אינה תלויה במשפחה, אלא במוסדות אזרחיים (כגון דוח סוציאלי), ידאג קצין העיר להשגת האישורים על ידי יצירת קשר עם המוסדות המתאימים.
23. דוח מפורט של חקירת הבית, בצירוף האישורים המתאימים, חתום בידי קצין העיר או בידי מי שהוסמך לכך על ידו, יועבר למדור תשמ"ש, בתוך עשרים ואחד ימים, לכל היותר, ממועד קבלת הפנייה בנושא. דוח חקירת הבית יירשם על טופס 54-1. העתק מהדוח יישלח, על ידי קצין העיר, ליחידת החייל המבקש.
24. העתק מכל חומר, שיועבר מקצין העיר למדור תשמ"ש בעניינו של החייל, יועבר גם ליחידת החייל. קצין הת"ש או רכז הת"ש יידעו את החייל על תוכן חומר זה.
דרכי הוכחה של סוגי בקשות
25. בקשה לתשלום משפחתי לאשת חייל, הנמצאת בהריון, מהחודש השמיני להריונה, תאושר על סמך אישור ממוסד רפואי מוכר, שיעיד על עובדת ההריון לפי שבוע ההריון האמור, ושיצורף לטופס 60.
26. הבקשה לתשלום משפחתי לאשת חייל, שהיא אם לילד אחד, לפחות, תוכח באמצעות הרשומת הממוכנת, באמצעות תעודת לידה או באמצעות אישור על לידה, שיצורפו לטופס 60.
27. הבקשה לתשלום משפחתי לאשת חייל, שהיא סטודנטית או תלמידה, תוכח באמצעות אישור מטעם מוסד הלימודים, שבו יפורטו שנת הלימודים ושעות הלימודים השבועיות.
28. להוכחת שיעור ההכנסה מעבודה יידרשו שלושה תלושי שכר אחרונים או אישור אחר, המעיד על שיעור ההכנסה מהגורם המעביד.
29. להוכחת שיעור ההכנסה בקצבאות יידרשו אישורים מטעם המוסדות המשלמים את הקצבאות, שבהם יפורטו סוג הקצבה, שיעור הקצבה החודשית, פרטי הזכות לכך ומשך תקופת הזכות, אם מוגבלת בזמן.
30. להוכחת הכנסה ממקורות אחרים יידרשו אישורים ממוסדות כספיים, מרשויות המס של המדינה או מהרשויות המקומיות.
31. להוכחת מצבה הסוציאלי כלכלי של משפחת החייל יידרש דוח סוציאלי.
32. להוכחת גילם של בני המשפחה הזכאים יידרשו הצגת תעודות זהות או אישור מטעם מרשם התושבים.
33. להוכחת חוסר כושר השתכרות מטעמים רפואיים יידרשו אישורים רפואיים מתאימים מטעם מוסדות הרפואה הציבוריים או הממשלתיים.
34. להוכחת אי ניצול כושר השתכרות יידרשו אישורים מתאימים מלשכת העבודה.
35. אין באמור בסעיפים 26 - 34 לעיל כדי למנוע מרשות לתשלומי משפחה לדרוש מחייל או מבני משפחתו להציג אישורים ומסמכים אחרים, נוסף על אלה שנמנו לעיל.
36. תוקפם של האישורים יהיה לאותה תקופה, שתיקבע מעת לעת על ידי הרשות לתשלומי משפחה, ושתובא לידיעתו של המבקש.
אופן אישור הבקשה וביצועה
37. מדור תשמ"ש ייתן תשובה לבקשה לתשמ"ש תוך שישים ימים, לכל היותר, ממועד הגשת הבקשה, למעט במקרים חריגים, המחייבים זמן תשובה ארוך יותר.
ההחלטה והנימוקים יינתנו על טופס 63.
38. תפוצת טופס 63 תהיה כלהלן:-
א. המקור יישלח ליחידת החייל.
ב. העתק ראשון יועבר לתיוק במדור תשמ"ש.
ג. העתק שני יישלח לקצין העיר המתאים.
39. מדור תשמ"ש יזין את פרטי אישור הזכות והזכאים ברשומת הממוכנת.
40. מפקד היחידה יוודא, כי תוכנה של ההחלטה יובא לידיעת החייל. כמו כן, תירשם ההחלטה על טופס 408 ועל טופס 409, כנדרש.
41. התשלום למשפחה יבוצע באמצעות חשבון הבנק של המוטב.
42. מת"ש-מדור שכר חובה ישלח תלושי תשלומים לבן משפחת החייל הזכאי לתשלום.
נוהל טיפול בהמשך זכאות
הפעולות בקצין העיר
43. בכל חודש ינפיק ממכ"א לקציני הערים דוח, שיכלול את פרטי החיילים, שזכותם מסתיימת בתוך שלושים עד שישים ימים ממועד הפקת הדוח. בדוח יצוינו האישורים והדוחות, הדרושים כדי לדון בהמשך הזכות.
44. באמצעות דוח זה, ינהל קצין העיר מעקב אחר הזכאים, שמסתיימת זכותם, ויוכל לטפל בחידוש הזכות לפני פגיעתה.
45. לאחר קבלת הדוח, יחתים קצין העיר את האדם, שעבורו מבוקשת התמיכה, על טופס 69. כל פרטי הטופס ימולאו.
46. דוח מפורט, בצירוף האישורים הדרושים, כפי שצוינו על דוח המחשב, יועבר למדור תשמ"ש.
47. קצין העיר לא יערוך כל חקירת בית בעת חידוש זכות, אלא לפי הנחיה פרטית של מדור תשמ"ש.
הפעולות ביחידת החייל
48. קצין הת"ש או רכז הת"ש של היחידה ינהלו מעקב אחר התמיכה, שאושרה לחייל לתקופה מוגבלת, ביומן מעקב ת"ש (דף "מעקב אחר בקשות לתמיכה משפחתית"), ויוודאו את חידוש הבקשה במועד המתאים.
49. כמו כן, קצין הת"ש או רכז הת"ש של היחידה יודיעו לחייל, כי עליו להכין את האישורים, הדרושים כדי לסייע בחידוש הזכות בהקדם האפשרי.
שינויים במצב המשפחתי של החייל המחייבים תשלום או הפסקת התשלום המשפחתי
50. חייל בשירות חובה, שנולד לו ילד, יגיש צילום תעודת לידה, בצירוף טופס 19, לשם דיווח על הלידה, בעת הגשת בקשה לתשמ"ש.
51. חייל, הזכאי לתשמ"ש, חייב לדווח על כל שינוי, שחל בנסיבות, שהביאו לזכותו לתשלום, וזכותו תידון מחדש לאור הנתונים החדשים, שיוגשו, ובהתאם לחוקת התשלומים.
פניות לשם בירורים
52. בירורים בדבר תשלום או אי תשלום למשפחה ייעשו על ידי החייל, באמצעות מפקדו, באמצעות קצין הת"ש או באמצעות רכז הת"ש של היחידה.
53. מוצב החייל ביחידה, שמרוחקת ממקום מגורי משפחתו - רשאים בני משפחתו, המקבלים תשלום משפחה, לפנות לקצין העיר הקרוב למקום מגוריהם במקרים האלה:-
א. לשם בירור גובה התשלומים.
ב. מסירת אישורים הקשורים להגשת הבקשה.
ג. לשם הודעה על שינוי כתובת.
54. בפניות של משפחת החייל אל קצין העיר, כאמור לעיל, יהיה בן משפחת החייל מצויד במסמך המעיד על הפרטים האישיים המדויקים של החייל.