לקובץ PDF לחצו כאן

פקודות מטכ"ל, 1 ספט' 82

58.0214  נוהל טיפול ברכב אחרי תאונת דרכים

 

הגדרות

תוקף סעיף  1 מה- 1 פבר' 96

1. בפקודה זו:

א. תאונת דרכים - אירוע בו היה מעורב רכב צבאי, אם בנסיעה ואם בחנייה, שכתוצאה ממנו נגרמו פגיעה באדם, פגיעה בבעל-חיים או פגיעה ברכוש.

תוקף סעיף משנה ב מה- 29 ביוני 2004

ב.  תאונת דרכים קלה  - תאונת דרכים ללא נפגעים אשר בעטיה נגרם לרכב צבאי או לרכוש אחר נזק בשיעור שאינו עולה על השיעורים המפורטים להלן:

1) שנים עשר שיעורי שכר יסוד של טוראי בשירות חובה, כשיעורו ביום הערכת הנזק;

2) שלושים וחמישה שיעורי שכר כאמור, כשיעורו ביום הערכת הנזק לגבי רכב ייעודי של מרכז ההובלה.

ג. תאונת דרכים באימונים או בפעילות מבצעית - תאונת דרכים, שאירעה במהלך ועקב אימונים או פעילות מבצעית.

ד.   סוגי תאונות דרכים:

1) צבאי-אזרחי (להלן - צ"א) - תאונת דרכים בה היו מעורבים רכב צבאי אחד, לפחות, וגורם אזרחי.

2) צבאי-צבאי (להלן - צ"צ) - תאונת דרכים בה היו מעורבים כלי רכב צבאיים בלבד.

3) צבאי-עצמי (להלן - צ"ע) - תאונת דרכים בה היה מעורב רכב צבאי אחד.

ה.  תקרית יידוי אבנים - תקרית בה נפגע רכב צבאי - במישרין - מיידוי אבנים או מיידוי כל חפץ אחר, לרבות בקבוקי תבערה, במרחב יש"ע.

ו.  הצהרה על תקרית יידוי אבנים - הצהרה, כאמור בנספח א לפקודה זו, שעליה חתומים נהג הרכב, וכן מפקדו של הנהג, שדרגתו סא"ל, לפחות.

ז.  לצורך פקודה זו, דין נהג רכב מגויס, נהג משרד הביטחון, נהג צבאי ברכב שכור המשמש את צה"ל או ברכב של פעיל גיוס שהופעל - כדין נהג צבאי.

 

חובת הזדהות וקבלת פרטים לאחר תאונת דרכים

2. חייל המעורב בכל סוג של תאונת דרכים, יזדהה בפני שוטר או בפני כל צד המעורב בתאונה, וימסור, לפי דרישתם, את פרטיו האישיים: מספרו האישי, דרגתו, שם פרטי ושם משפחה, מספר הרכב הצבאי, מספר הדואר הצבאי של יחידתו ותעודות מזהות.

3. החייל יבקש מכל המעורבים בתאונת הדרכים את פרטיהם המזהים: מספר תעודת זהות (מאזרח) או מספר אישי (מחייל), שם פרטי ושם משפחה, כתובת, מספר הרישוי של הרכב, שם חברת הביטוח ומספר פוליסת הביטוח.

4. חייל לא יציע לשלם כל תשלום כפיצוי על כל נזק שנגרם כתוצאה מתאונת דרכים, וכמו כן לא ידרוש, לא יקבל ולא יסכים לקבל כל תשלום כפיצוי על נזק שנגרם לרכב.

5. חייל לא ייתן, בכתב או בעל פה, כל הצהרה לגבי מעורבותו בתאונה, וימסור את פרטיו המזהים בלבד.

6.משרד הביטחון-יחידת ביטוח ותביעות הינה הגורם המוסמך הבלעדי לטפל בתביעות האזרחיות, הנובעות מהתרחשותה של תאונת הדרכים בה היה מעורב גורם צבאי.

תאונת דרכים עם נפגעים

7. אירעה תאונת דרכים עם נפגעים - יפעל נהג הרכב המעורב, כמפורט להלן:

א. יעצור מייד את הרכב במקום התאונה או קרוב אליו, ככל האפשר, לא יזיזו ממקומו ולא יעזבו עד בוא שוטר צבאי או שוטר משטרת ישראל, זולת אם יש הכרח להשתמש ברכב לצורך הסעת פצוע, או אם הורשה לכך על ידי שוטר צבאי או על ידי שוטר ממשטרת ישראל.

ב. יגיש לכל אדם שנפגע בתאונת הדרכים עזרה מתאימה, שבידיעתו וביכולתו להגישה בנסיבות המקרה, לרבות העברת הנפגע לתחנת עזרה ראשונה קרובה, לבית חולים או לרופא, הנמצאים בקרבת מקום, אם יחשוב שטיפול כזה נחוץ או אם זו משאלתו של נפגע.

ג. אם נהג הרכב המעורב עוזב את מקום התאונה לצורך הובלת פצוע - יתייצב, מייד לאחר הבאת הפצוע למקום האשפוז, בתחנה הקרובה של משטרת ישראל או בבסיס המשטרה הצבאית המרחבי הסמוך וידווח על תאונת הדרכים, כפי שיידרש.

תוקף סעיף משנה ד' מיום 14 ביוני 2011

ד. הנוהג ברכב זכאות, כמשמעו בפ"מ 36.0530 - "כללי הסדר הליסינג-זכאות ואחריות לנזקים" או הנוהג ברכב שכור בשימוש צה"ל - מחויב לדווח על תאונת דרכים עם נפגעים למשטרת ישראל, נוסף על חובתו לדווח למשטרה הצבאית, כמפורט בפקודה זו.

8. כאשר הזזת הרכב נעשית לצורך הסעת פצוע או ברשות שוטר, יסמן הנהג את מיקומם של גלגלי רכבו לפני שיזיזו ממקומו. אולם, אם העיכוב הכרוך בסימון הגלגלים עלול להביא לסיכון חייו או בריאותו של הפצוע, מותר להזיז את הרכב גם בלי לסמן את מקום הגלגלים.

תוקף סעיפים 9 ו- 10 מה- 1 פבר' 96

9. חייל העובר במקום תאונת דרכים בה נפגע אדם, יעצור ולא ימשיך בדרכו, עד שיעשה כל שביכולתו ושבידיעתו להושיט עזרה הדרושה לנפגע. אם הנפגע הוא חייל, יאסוף את נשקו של החייל וכל מסמך צבאי למעט תעודה מזהה, ויעבירם לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי הקרוב, בצירוף פרטי החייל ופרטי תאונת הדרכים.

10. הגיע רכב צבאי לאחר תאונת דרכים לסדנה, כשהוא אינו מלווה בחייל מיחידת הרכב - יוודאו מפקד הסדנה או סגנו עריכת בדיקה ברכב לגילוי ציוד צבאי או מסמך צבאי. כל פריט שיתגלה, יימסר לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי הקרוב, או ליחידה לה שייך הרכב.

 

תאונת דרכים בה נגרם נזק לרכוש בלבד

11. אירעה תאונת דרכים בה נפגע רכוש בלבד, יפעל נהג הרכב המעורב כמפורט להלן:

א. יהיה רשאי להזיז את רכבו מהמקום ולהמשיך ליעד נסיעתו, בתנאי שהפגיעה שנפגע הרכב אינה פוגעת בבטיחות הנסיעה בו.

ב. ידווח, מייד, למפקד יחידתו על מעורבותו בתאונת דרכים, על נסיבותיה ועל פרטי המעורבים.

12. נהג לא ישאיר רכב שנפגע ולא יפקיר בתוכו כל ציוד צבאי או מטען צבאי, אלא לאחר שיוודא, כי קיימת שמירה יעילה על הרכב.

 

חובת דיווח למשטרה צבאית

תוקף סעיפים 13 ו- 14 מה- 1 פבר' 96

13. נהג, המעורב בתאונת דרכים מכול סוג שהוא, חייב לדווח לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי, כמפורט להלן:

א. בתאונת דרכים עם נפגעים ידווח הנהג, מיידית, לאחר שפינה את הפצוע או לאחר שדיווח למשטרת ישראל, לפי העניין, לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי, הקרוב למקום אירוע תאונת הדרכים, ויביא עמו דוח על תאונת דרכים (טופס 1324), חתום על ידי מפקד היחידה, וכרטיס עבודה (טופס 1321) בו נרשמה הנסיעה.

ב. בתאונה בה נפגע הנהג הצבאי ואינו מסוגל למלא דוח תאונה, ימולא הדוח האמור על ידי מפקדו של הנהג, שידאג להמציאו מייד לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי הקרוב למקום אירוע התאונה.

ג. תאונת דרכים, בה נגרם נזק לרכוש בלבד, תדווח, בתוך שבעים ושתיים שעות, לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי הקרוב, על דוח על תאונת דרכים (טופס 1324), חתום על ידי מפקד היחידה, ובו כל הפרטים, כאמור בסעיף 2 לעיל, ובצירוף כרטיס עבודה של הרכב (טופס 1321), בו נרשמה הנסיעה.

ד. אי-דיווח על תאונת דרכים יגרום לעיכוב הרכב על ידי המשטרה הצבאית, כאמור בפ"מ 33.1112.

ה. במקרה של תאונת דרכים, בה היה מעורב רכב שכור, תדווח היחידה, שברשותה הרכב השכור, על האירוע למפקדת מרכז הובלה.

 

רכב עמוס מטען או ממתקן

14. כאשר רכב צבאי המעורב בתאונה עמוס מטען או גרר מטען כלשהו (כגון: תותח, עוקב מים, כלי רכב), יש לנהוג כמפורט להלן:

תוקף סעיף משנה  א מה- 1 פבר' 96

א. השוטר הצבאי המטפל בתאונה ירשום בדוח על תאונת דרכים (טופס 1324) את פרטי המטען, בהתאם לרישום בצו למטען (טופס 1325) או במסמכים מתאימים אחרים המלווים את המטען, תוך הוספת הערותיו. צו המטען או המסמך המתאים יצורפו לטופס 1324.

ב. היחידה האחראית להובלת המטען תדאג להמשך העברתו המיידית של המטען ליעדו. אם הדבר אינו אפשרי, יוחזר המטען ליחידה ממנה נשלח, אלא אם הורה השוטר אחרת.

ג. כאשר נגרם, כתוצאה מהתאונה, נזק למטען, ידאג מפקד היחידה, אליה הועבר המטען, לדווח על הפגיעה, מיידית, למשרד הביטחון-יחידת ביטוח ותביעות-רמ"ד נזקים, כמפורט בפ"מ 33.0144.

ד. מפקד היחידה יפעל בהתאם לפ"מ 52.0301 לקבלת דוח הערכה על הנזק שנגרם, שיצורף לטופס 1324.

ה. כאשר רכב ממותקן נפגע בתאונת דרכים בדרך ליעדו או בתאונת דרכים במהלך אימונים או בפעילות מבצעית, יפרט השוטר הצבאי, בדיווח על תאונת הדרכים, את הציוד הממותקן שנפגע.

ו. הערכת הנזק תינתן על ידי הגורמים הרשאים לתחזק ציוד זה בדרג ד, תוך שבעה ימים ממועד בקשת ההערכה.

ז. לא יינתן אישור תיקון על ידי חוקר או בוחן מ"צ, המטפל בתיק התאונה, אלא אם יומצא לו טופס הזמנת תיקון מאושר לגבי הציוד שנפגע, כשהוא מצורף לדוח הערכת הנזק.

ח. מרכז או יחידה אט"לית לא יקבלו ציוד שנפגע לשיקום, כאמור לעיל, ללא אישור מחוקר או מבוחן מ"צ, המטפלים בתיק התאונה.

 

נזקי חילוץ או גרירה

15. נזק לרכב צבאי, הנגרם כתוצאה מפעולות חילוץ או גרירה, הנעשות על ידי נהג חילוץ מקצועי, המפעיל רכב חילוץ ייעודי, לא ייחשב כנזק תאונת דרכים כמשמעותו בפקודה זו, אלא אם בפעולת החילוץ או הגרירה נגרמה גם פגיעה לאדם או לבעל חיים או לרכוש, שאינו הרכב הצבאי הגורר או הנגרר.

16. בגין נזק שנגרם לרכב צבאי עקב פעולות חילוץ או גרירה, כמפורט בסעיף 15 לעיל, ימולא טופס      1065-1 ובמקביל אליו יצורף טופס 1069, בהתאם לפ"מ 52.0301.

 

תיקון נזקי הרכב

תוקף סעיפים 17 ו- 18 מה- 1 פבר' 96

17. הטיפול ברכב, שניזוק בתאונת דרכים, יתבצע לפי הנוהל המפורט בפקודה זו, לפי הוראת קבע אט"ל 2.14 ולפי הוראת קמצ"ר מקצועית 1706.

רכב שהיה מעורב בתאונה והמתוקן במוסכי חוץ

18. נוהל הטיפול ברכב מכל סוג שהוא, שהיה מעורב בתאונה עם גורם אזרחי, או רכב, המתוקן במוסך אזרחי, יהיה כמפורט להלן:

א. אם ניתן להמשיך ולנוע בביטחה עם הרכב המעורב בתאונה, יופנה נהג הרכב על ידי השוטר הצבאי הבוחן לסדנה הצבאית הקרובה. מפקד הסדנה הצבאית אליה הגיע הרכב לאחר תאונת דרכים או סגנו יורו על בדיקה ראשונית של הרכב על ידי בוחן מוסמך.

ב.  אם הרכב נמצא בלתי כשיר לנסיעה, יעכב מפקד הסדנה או סגנו את הרכב בסדנה, יציידו את הנהג באישור מתאים וישלחו אותו ליחידתו. כמו כן, ידווח לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי ולמפקד היחידה לה שייך הרכב על הימצאות הרכב בסדנה.

ג. אם הרכב נפגע בצורה המונעת את המשך נסיעתו, יועבר בגרירה לסדנה צבאית קרובה, ושמאי אזרחי, ששמו הומצא לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי על ידי משרד הביטחון, ושמשרדו מצוי באזור אליו נגרר הרכב, יוזמן לשם. זימון השמאי יהיה בהתאם ללוח תורנויות פעילות שמאים.

ד. אם הרכב נמצא כשיר לנסיעה, יאשרו מפקד הסדנה או סגנו, בכרטיס העבודה של הרכב, את המשך הנסיעה של הרכב ליחידתו.

ה. נהג רכב צבאי, המופנה לבדיקה אצל שמאי, יתייצב במשרד השמאי עם הרכב שנפגע בתוך ארבעה ימים, לכל היותר,  מיום הדיווח על התאונה, לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי. לא התייצב הנהג בתוך ארבעה ימים, ועד שבעה ימים מיום הדיווח על התאונה לבסיס המשטרה הצבאית - יביא אישור ממפקדו, שדרגתו אל"ם, לפחות, לביצוע הערכת הנזק. לא התייצב הנהג בתוך שמונה ימים מיום הדיווח על התאונה לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי - לא יוערך הנזק, אלא לאחר שיומצא אישור על מינוי וח"ק או קצין בודק בעניין.

ו. חוקר או בוחן של המשטרה הצבאית יאשר, בחותמת על טופס הזמנת תיקון (טופס 1028), כי ניתן לתקן את הרכב, ויפנה את נהג הרכב לסדנה אליה שייך הרכב, שממנה יופנה למוסך אזרחי מתאים, לשם תיקון הנזק.

ז. על מפקד היחידה לוודא, שהרכב שנפגע יגיע לתיקון במוסך אזרחי בתוך שבעים ושתיים שעות, לכל היותר, מיום שניתנה הערכת השמאי. לא יגיע הרכב כאמור - יופעל הנוהל, המפורט בסעיף משנה ה לעיל. האמור לעיל לא יחול על רכב נוסעים, שנפגע בתאונת דרכים קלה, כאמור בסעיף 25 להלן, שהנזק שנגרם לו אינו מהווה סיכון בטיחותי, ושהערכת הנזק אינה עולה על שלושה שיעורי שכר יסוד של טוראי בשירת חובה.

ח. על אף האמור לעיל, במקרים הבאים לא תהיה חובה של הערכת הנזק על ידי שמאי:

(1) בתאונת דרכים מסוג צ"צ או צ"ע ללא נפגעים, כשמפקד הסדנה או סגנו קבעו, כי ערך הנזק אינו עולה על שישה שיעורי שכר היסוד של טוראי בשירות חובה;

(2) בתאונת דרכים מסוג צ"ע ללא נפגעים, בהתמלא שני התנאים הבאים –

(א) התאונה אירעה במהלכה של נסיעה בציר לא סלול, וזאת בעת אימון, פעילות בט"ש או פעילות מבצעית; וכן –

(ב) בוֹחן מוסמך קבָע, כי הנזק לרכב הוא למרכב התחתון או לגחון הרכב בלבד, וכי עלות תיקונו אינה עולה על סכום כספי, כפי שייקבע מעת לעת בתיאום בין

אט"ל – רמ"ח אחזקה לבין מקמצ"ר - מפקד מצ"ח; הקביעה בדבר סך הסכום הכספי תועבר בכתב, לידיעת כלל בוחני הרכב, אחת לשנה.

 

רכב שאינו מתוקן במוסכי חוץ ולא היה מעורב בתאונה צ"א

19. נוהל הטיפול ברכב כאמור יהיה כלהלן:

א. חוקר או בוחן, המטפלים בתיק התאונה, יפנו את נהג הרכב לסדנה המטפלת ברכב, לשם הערכת הנזק על ידי בוחן צבאי.

ב. על נהג הרכב להתייצב בסדנה לשם הערכת הנזק בתוך שבעים ושתיים שעות מיום הדיווח למשטרה צבאית. אם לא התייצב הנהג, יש לפעול כאמור בסעיף 18 סעיף משנה ה לעיל.

תוקף סעיף משנה  ג' מה- 1 פבר' 96

ג. טופס רישום ומעקב אחר אפסנייה חסרה (טופס 1065), חתום בידי בוחן צבאי, בצירוף שני העתקים מטופס הזמנת תיקון (טופס 1028), יוחזרו על ידי החייל לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי. לאחר בדיקת המסמכים, יאשרו בחותמתם חוקר משטרה צבאית או בוחן משטרה צבאית את תיקון הנזק.

ד. הרכב יובא לסדנה בתוך שבעים ושתיים שעות מיום מתן הערכת הנזק. הסדנה לא תטפל בתיקון הרכב ללא קבלת חותמת אישור, כאמור בסעיף משנה ג לעיל.

 

תאונת דרכים במהלך אימונים או במהלך פעילות מבצעית

20. חייל, שהיה מעורב בתאונת דרכים עם נפגעים במהלך אימונים או במהלך פעילות מבצעית, יפעל לפי הוראות סעיף 7 לעיל.

תוקף סעיפים 21 עד 24 מה- 1 פבר' 96

21. חייל, שהיה מעורב בתאונת דרכים במהלך אימונים או במהלך פעילות מבצעית כאמור, שבהם היה נזק לרכוש בלבד, יפעל לפי הוראות סעיף 11 לעיל. מפקד יחידה, שמינויו סא"ל, לפחות, רשאי לעכב דיווח לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי מעבר לזמן הנקוב בסעיף 13 סעיף משנה ג לעיל, עקב צורכי האימון, אך יצייד את הנהג, המתייצב בבסיס משטרה צבאית, במכתב הסבר חתום בידו.

22. בכל מקרה של תאונת דרכים במהלך אימונים או במהלך פעילות מבצעית, ידווח מפקד היחידה, מייד, במברק ובטלפון, למז"י-מחלקת הבטיחות, לאכ"א-מחלקת נפגעים ובטיחות בדרכים-ענף בטיחות בדרכים ולמקמצ"ר-מדור תאונות דרכים. כמו כן, יעביר המפקד, בתוך ארבעים ושמונה שעות, לכל היותר, דוח מפקד על נסיבות האירוע, לפי נוהל דיווח על תאונה במהלך אימונים או במהלך פעילות מבצעית.

23. בתאונת דרכים, שאירעה במהלך אימונים או במהלך פעילות מבצעית, שהיו מעורבים בה אחד או יותר מכלי הרכב המפורטים בסעיף משנה א להלן, ולא היו בה נפגעים ולא נגרם נזק לרכוש אזרחי, יש לפעול כמפורט בסעיפי משנה ב עד ה שלהלן:

א. כלי הרכב הם:

1) זחל"ם וכל סוגי הרק"ם.

2) משאיות 6*6 ו- 4*4.

3) נ"נ לסוגיו.

תוקף סעיף קטן 4 מה- 26 בספטמבר 2006

4) רכב רב-הינע, כהגדרתו בפ"מ 0201.

5) רכב ייעודי ממותקן.

ב. נהג, שרכבו נפגע, ימלא דוח על תאונת דרכים (טופס 1324), בשלושה העתקים, ויעבירו למפקד היחידה.

ג. מפקד יחידה יבדוק את נכונות הצהרתו של החייל, ולאחר שאימת אותה, יחתום במקום המיועד בטופס. הרכב שנפגע יועבר לסדנה בצירוף שני העתקים מדוח על תאונת דרכים (טופס 1324) ומטופס הזמנת תיקון (טופס 1028). העתק אחד יועבר לסדנה, והשני יישאר אצל נהג הרכב. העתק מדוח על תאונת דרכים (טופס 1324) יישמר ביחידה.

ד. דוח על תאונת דרכים (טופס 1324) וטופס הזמנת תיקון (טופס 1028), ישמשו אסמכתה לתיקון הרכב, ללא צורך בדיווח לבסיס המשטרה הצבאית המרחבי.

ה. מפקד הסדנה, שבה ייעשה התיקון, או סגנו, יפעלו כמפורט בפ"מ 52.0301, בכל הנוגע להמשך הטיפול המשמעתי בנזק שנגרם לרכב.

24. על אף האמור לעיל, רשאים ממצ"פ או מקמצ"ר-רע"ן שיטור ומבצעים להחליט על חקירת נסיבות תאונת הדרכים במהלך אימונים או במהלך פעילות מבצעית, מבלי להמתין לקביעת מז"י-מחלקת הבטיחות או לקבלת דוח מהסדנה.

 

תאונת דרכים קלה

תוקף סעיפים 25 ו- 26 מה- 15 ינו' 88

25. אירעה תאונת דרכים צ"צ או צ"ע ברכב צבאי, ומפקד סדנה צבאית או סגנו קבעו, כי התאונה היא תאונת דרכים קלה - הם רשאים לטפל בעניין כך:

תוקף סעיף משנה  א מה- 1 פבר' 96

א. לאחר שהתייצב נהג הרכב עם דוח על תאונת דרכים (טופס 1324), מאומת וחתום על ידי מפקד יחידתו בפני מפקד הסדנה או סגנו, והסתבר, כי התאונה היא תאונת דרכים קלה, הם רשאים לאשר את תיקון הרכב בסדנה או במוסך חוץ על טופס הזמנת תיקון (טופס 1028), שיצורף לטופס דוח התאונה (טופס 1324) ולמסמכים אחרים הקשורים לתיקון הרכב. העתקים מדוח התאונות ומדוח הערכת נזק לרכב (טופס 1706) יישלחו לממצ"פ. האמור לעיל לא יחול על רכב נוסעים, שנפגע בתאונת דרכים קלה, כאמור בסעיף 18 סעיף משנה ז לעיל. תיקון רכב נוסעים, כאמור, יהיה במסגרת טיפולים יזומים לרכב, או כאשר הצטברו תיקונים אחרים ברכב עקב תאונת דרכים, כשערך הנזק המצטבר עולה על שלושה שיעורי שכר יסוד של טוראי בשירות חובה.

ב. מפקד סדנה או סגנו יוודאו, שרישיון הנהיגה, כולל ספח רישיון נהיגה צבאי (טופס 1350) של הנהג מגיש הדוח, תקף.

ג. נוכחו מפקד הסדנה או סגנו, שרישיון הנהיגה וספח הרישיון אינם בתוקף, או שהתעורר חשד, כי הצהרתו של הנהג אינה אמת - יורו להעביר את הדוח לממצ"פ, ולא יאשרו את תיקון הרכב עד לקבלת אישור הממצ"פ.

 

תאונה שמעורב בה רכב מגויס

26. אירעה תאונת דרכים ברכב מגויס, יפעל מפקד היחידה, כמפורט להלן:

א. ידווח, מיידית, בטלפון ובמברק לירג"א ולמשרד הביטחון-רמ"ד תביעות ונזקים על התאונה, ויציין את הפרטים האלה:

1) תאריך התאונה.

2) מקום התאונה ונסיבותיה.

3) שמות הצדדים המעורבים בתאונה, כתובתם, שם חברת הביטוח ומספר פוליסת הביטוח לרכב.

ב. ישלח את נהג הרכב המעורב בתאונה עם דוח תאונת דרכים (טופס 1324), מאומת וחתום על ידו, לממצ"פ.

ג. הממצ"פ יפנה את הנהג לשמאי משרד הביטחון, וזה יבצע את הערכת הנזק.

 

תאונה בה היה מעורב רכב אזרחי

תוקף סעיפים 27 ו- 28 מה- 1 דצמ'91

27. בתאונת דרכים מסוג צ"א ללא נפגעים, שערך הנזק שנגרם לרכב הצבאי (כפי שנקבע בכתב על דוח הערכת נזק לרכב (טופס 1706), חתום על ידי מפקד הסדנה או על ידי סגנו) אינו עולה על שישה שיעורי שכר יסוד של טוראי בשירות חובה, כשיעורו ביום הערכת הנזק, רשאי הממצ"פ לנהוג כאמור בסעיף 25 לעיל.

28. בגמר החקירה של כל תאונה בין רכב צבאי ובין גוף אזרחי, יעביר מקמצ"ר למשרד הביטחון-יחידת הביטוח והתביעות-רמ"ד נזקים תיק, הכולל את כל מסמכי החקירה. עם סיום חקירה של כל תאונה בין רכב צבאי ובין רכב אזרחי, יעביר מקמצ"ר-רע"ן שיטור ומבצעים את כל מסמכי החקירה למשרד הביטחון-יחידת ביטוח ותביעות-רמ"ד נזקים.

 

תאונה בה מעורב רכב אזרחי שכור על ידי צה"ל

 תוקף סעיפים 29 עד 35 מה- 15 בינו' 88

29. בכל מקרה של תאונה, בה מעורב רכב אזרחי שכור על ידי צה"ל, יעביר מפקד היחידה, שבאחריותה מופעל הרכב האזרחי השכור, הודעה מיידית בטלפון ולאחר מכן במכתב רשום לחברת ההשכרה, למפקדת מרכז הובלה 6900-רמ"ד רכב ייעודי ולמשרד הביטחון-יחידת ביטוח ותביעות-רמ"ד נזקים. בהודעה יצוינו הפרטים האלה:

א. תאריך התאונה.

ב. מקום התאונה ונסיבותיה.

ג. שמות הצדדים המעורבים בתאונה, כתובתם, שם חברת הביטוח ומספר פוליסת הביטוח.

30. בכל הודעה לחברת ההשכרה תזדהה היחידה רק במספר הדואר הצבאי שלה ולא בכינויה הצבאי.

תוקף סעיפים 31 עד 40 מה- 1 פבר' 96

31.הוראות פקודה זו חלות גם על טנקים ועל תותחים מתנייעים, בשינויים המחויבים, כמפורט בפ"מ 58.0208.

32. מפקד הסדנה, שבה מבוצע התיקון, או סגנו, יעבירו למפקד היחידה דוח בדיקת רכב לאחר תאונה (טופס 1706), בציון שיעור הנזק שנגרם.

33. מפקד היחידה יוודא הגשת טופס רישום ומעקב אחר אפסניה חסרה (טופס 1065), כמפורט בפ"מ 52.0301.

 

חקירה והעברת התיק להכרעת הפרקליט

34. דיווח על כל תאונת דרכים, שאינה תאונת דרכים קלה, יועבר למשטרה הצבאית הפיקודית-מחלקת תאונות דרכים.

35. המשטרה הצבאית הפיקודית-מחלקת תאונות דרכים תחקור את נסיבות התאונה, ותעביר את תוכן החקירה, באמצעות מקמצ"ר, לפרקליט הצבאי המתאים או לתובע הצבאי הראשי, לפי העניין.

36. המשך הטיפול בתיק החקירה ייעשה - בשינויים המתחייבים לפי העניין - בהתאם למפורט בפ"מ 33.0313.

37. אין להעמיד חייל, המעורב בתאונת דרכים, שאינה תאונת דרכים קלה, לדין משמעתי, אלא לפי החלטת הפרקליט הצבאי המתאים או לפי החלטת התובע הצבאי הראשי, לפי העניין.

 

תיקון נזקים כתוצאה מתקרית יידוי אבנים במרחב יש"ע

38. בכל מקרה, שבו ניזוק כלי רכב בתקרית יידוי אבנים, יהיה נוהל הטיפול כלהלן:

א. נהג הרכב ימלא הצהרה על תקרית יידוי אבנים, שדוגמתה ניתנת בנספח א לפקודה זו. ההצהרה תאושר על ידי מפקדו של הנהג, שדרגתו סא"ל, לפחות.

ב. על היחידה להעביר את הרכב שניזוק ואת ההצהרה על תקרית יידוי אבנים לסדנה המרחבית, בתוך שבעים ושתיים שעות ממועד התקרית. אם מצאו מפקד הסדנה או סגנו, שהרכב כשיר לנסיעה, יאשרו זאת בחלק ג של ההצהרה על תקרית יידוי אבנים. במקרה זה, לא יוערך הנזק שנגרם לרכב, ויהיה אפשר להוסיף ולנסוע ברכב. על היחידה להעריך ולתקן את הנזק שנגרם לרכב, בתוך שלושים ימים מיום התקרית. במקרה שהרכב אינו כשיר לנסיעה, יש להשאירו בסדנה לצורך תיקון מיידי.

ג. פרט לאמור בסעיף משנה ב לעיל בנושא הערכת הנזק ותיקון הרכב הניזוק, יש לפעול כמפורט בפקודה זו, ולהגיש למשטרה הצבאית דוח על תאונה כתוצאה מתקרית יידוי אבנים (טופס 1324).

 

אחריות מפקדים

39. מפקד היחידה אחראי למילוי ההוראות המפורטות בפקודה זו מרגע שדווח לו על המקרה על ידי נהג הרכב או בכל דרך אחרת.

40. פקודה זו תשונן לכל הנוהגים ביחידה אחת לשלושה חודשים, וכן תפורסם על לוח מיוחד במשרד מחלקת הרכב היחידתית.

תוקף נספח א מה- 1 פבר' 96

נספח א לפקודה 58.0214

הצהרה על תקרית יידוי אבנים במרחב יש"ע

חלק א - הצהרת הנהג

אני הח"ם: _______________________________________________________ מצהיר בזאת, שביום

1.                 (מספר אישי)   (דרגה)   (שם פרטי ושם משפחה)  (יחידה)

 ___________, במקום __________, נפגע רכב מסוג ____________ בו נהגתי, ושמספרו ___________, כתוצאה מתקרית יידוי אבנים, כהגדרתה בפקודה זו.

תיאור הפגיעה _______________________________________________________________

_____________                                                                          ______________________

     (תאריך)                                                                                                  (חתימה)

חלק ב - אישור מפקד, שדרגתו סא"ל, לפחות

אני הח"ם: ________________________________________________ מאשר בזאת, כי החייל, שפרטיו

                   (מספר אישי)  (דרגה)  (שם פרטי ושם משפחה)  (יחידה)

רשומים לעיל, חתם בפניי על הצהרה, שאליה מצורף אישור זה. אני מאשר, שידוע לי, שהחייל הנ"ל נהג ברכב ביום האמור בהצהרה באיו"ש/באזח"ע*, וכי למיטב ידיעתי - הצהרתו אמת.

____________                                                                                     __________________

      (תאריך)                                                                                                         (חתימה)

חלק ג - אישור מפקד הסדנה/סגן מפקד הסדנה

אני הח"ם:___________________________________________ מאשר בזאת, כי ביום _____________

                 (מספר אישי)  דרגה)  (שם פרטי ושם משפחה)  (יחידה)

 התייצב בפניי ____________________, בדקתי את הרכב מסוג _____________ מספר _____________,

                       (פרטי הנהג המתייצב)

 והוא נמצא כשיר להמשך נסיעה/לא נמצא כשיר לנסיעה*.

הרכב יועבר לתיקון עד יום ___________________.

_________________                                                                               ____________________

      (תאריך)                                                                                                         (חתימה)

*מחק את המיותר