לקובץ PDF לחץ כאן

פקודות מטכ"ל, 16 מאי 2005

דמי כלכלה לחיילים בשירות חובה

 

כללי

1. חייל בשירות חובה זכאי לקבל דמי כלכלה (להלן: "דמ"כ"), כמפורט להלן:

א. הוא קלוט, נספח או סמוך ליחידה שאין בה סידורי מטבח צבאי, שלא מסופק בה הסדר הזנה אחר, ושלא ניתן להסמיכו לצורך הסדר הזנה למקום קרוב, בהתאם לאישור הוועדה לדמ"כ שבאלר"ם-מרכז המזון.

ב. עקב תפקידו הוא אינו נמצא ביחידתו, ואינו יכול להתכלכל במטבח צבאי או בהסדר הזנה צבאי, או שלא ניתן להסמיכו להסדר הזנה אחר לצורך כלכלה.

ג. הוא חייל בודד, זכאי סיוע או זכאי תשלום משפחתי (להלן: "תשמ"ש"), ואושרה לו חופשת מחלה בבית תוך סיפוח לר"ם 2, או שהוא שוהה בביתו בגימלים באישור רופא היחידה או רופא במרפאת קצין העיר, עבור חופשת מחלה של שלושה ימים, לפחות (התשלום יינתן מיום המחלה הראשון - דמ"כ מלאים).

ד. הוא חייל בודד או זכאי סיוע (לא זכאי תשמ"ש), שאושרה לו הלנה, מטעמי פרט בלבד, בבתי חייל - עבור סופי שבוע ומועדי ישראל.

תוקף סעיפי משנה ה' עד ו' מיום ה- 18 בדצמבר 2007

ה. הוא חייל בודד, או זכאי תשמ"ש שיצא לחופשה מיוחדת מטעמים כלכליים או מטעמים סוציאליים בלבד - יהיה זכאי לדמי כלכלה עבור התקופה בה היה בחופשה.

ו. חייל, שאושרה לו חופשה מיוחדת בתשלום דמי כלכלה, יקבל את התשלום בצמוד לתשלום דמי הקיום המשולמים לו מדי חודש.

ז. הוא חייל המשרת בתנאי משמרות וזכאי הלנה, ומשמרותיו מונעות ממנו להגיע לארוחות בשעות הנהוגות באכסניות שבהן הוא לן - לדמ"כ למשרתים במשמרות.

ח. הוא חייל שאושרה לו הלנה בבית החייל מטעמי מרחק - עבור ארוחות הבוקר או ארוחת הערב במקום לינתו, ובתנאי שאין חפיפה בין שעות עבודתו בבסיס לבין שעות הארוחות בבסיס.

* סעיפים א ו- ב לעיל הם באחריות אלר"ם-מרכז המזון, סעיפים ג עד ח הם באחריות אמ"ש-פרט-ענף      תשו"ג.

 

שיעור דמ"כ

2. שיעור הדמ"כ שחייל בשירות חובה יהיה זכאי לו, בהתאם לפקודה זו, ייקבע מעת לעת על ידי היועץ הכספי לרמטכ"ל. הדמ"כ יכללו תעריפים לארוחת בוקר, ארוחת צהריים וארוחת ערב.

 

הכרה קבועה ביחידה שאין בה הסדר הזנה, לתשלום דמ"כ

3. מפקד היחידה המבקש לאשר הכרה ביחידתו כיחידה חסרת הסדר הזנה צבאי, או שלא ניתן להסמיך יחידתו להסדר הזנה אחר לצורך כלכלה - יפנה בכתב לוועדה לדמ"כ, שבאלר"ם-מרכז המזון.

4. חייל יהיה זכאי לקבל דמ"כ קבועים עד עשרים ימים בחודש, לכל היותר. אם יידרש החייל לעבוד שישה ימים בשבוע, יהיה זכאי לקבל דמ"כ עד 24 ימים בחודש, לכל היותר - לפי החלטת הוועדה לדמ"כ באלר"ם-מרכז המזון.

 

הכרה קבועה בחיילים היוצאים מיחידתם הצבאית עקב תפקידם ומקצועם הצבאי לתשלום דמ"כ

5. מפקד היחידה המבקש לאשר הכרה קבועה לתשלום דמ"כ בתפקיד עבור קבוצת חיילים בעלי אותו תפקיד ושיוך מקצועי, שעקב תפקידם הצבאי יוצאים מיחידתם באופן קבוע מעבר לעשרה ימים בחודש, ולא ניתן להסמיכם להסדר הזנה צבאי או להסדר הזנה אחר לצורך כלכלה - יפנה בכתב לוועדה לדמ"כ שבאלר"ם-מרכז המזון.

 

הכרה ב"הוצאות אישיות" בתפקיד לתשלום דמ"כ

6. מפקד השולח חייל לבצע משימה מחוץ ליחידתו, שנדרשת עקב תפקידו ומקצועו הצבאי - יתאם את כלכלת החייל בחדר האוכל של היחידה שאליה הוא נשלח, או ימצא כל פתרון סביר אחר לכלכלת החייל.

7. מפקד לא ישלח חייל לבצע משימה, אם במסגרתה לא ניתן להסמיך את החייל לכלכלה לבסיס צבאי בשעות ארוחת הצהריים, או שלא ניתן פתרון אחר לכלכלתו, אלא בנסיבות חריגות בלבד.

8. חייל שנשלח על ידי מפקדו לבצע משימה בנסיבות חריגות, ולא היה באפשרות החייל להתכלכל במשימה שאליה נשלח, או שלא היה יכול להתכלכל על ידי כל פתרון מזון אחר, בכפוף לאישור אלר"ם-מרכז המזון - יהיה רשאי להגיש בקשה להחזר דמ"כ יומיים, עבור ארוחת צהריים בלבד.

 

הפסקת זכאות בעת קליטת הצבה או סיפוח מיחידה

9. מת"ש יפסיק את זכאותו של חייל לקבל דמ"כ אוטומטית עם קליטת הצבתו או סיפוחו ליחידה אחרת.

10. נקלט או נספח חייל ליחידה שבה הוא זכאי לקבל דמ"כ, יוגש לגביו דוח חדש, גם אם קיבל דמ"כ בעילה זהה ביחידתו הקודמת.

 

דמ"כ - דיווח חריג למפרע

11. כל דיווח של דמ"כ שדווח למפרע, לגבי תקופה העולה על שלושה חודשים, לפני מועד הדיווח - הוא דיווח חריג.

 

דגשים לאי-זכאות לדמ"כ

12. נוסף על האמור בפקודה זו, לא יהיה חייל זכאי לדמ"כ במקרים המפורטים להלן:

א. בעת נסיעתו מביתו ליחידתו, ליחידה צבאית אחרת ובחזרה.

ב. כאשר החייל יוצא כיחיד או כקבוצה לטיול, ליום תרבות, ליום כיף, לסיור של ידיעת הארץ או לכינוס.

ג. כאשר החייל יוצא עקב תפקידו כיחיד או כקבוצה לתרגיל, לסיור, לפעילות מבצעית, לפעילות שטח או לפעילות בשטח עוין.

ד. כשהיחידה אחראית לדאוג לפתרון הכלכלה, כאמור בפ"מ 0101.

ה. כאשר החייל המקבל דמ"כ אינו זכאי לכלכלה בחדר אוכל צבאי לגבי אותן ארוחות, שתמורתן הוא מקבל דמ"כ. התכלכל חייל בחדר אוכל צבאי, ולו בחלק מהמנה - לא יהיה זכאי לקבל החזר דמ"כ בגין אותה הארוחה.

 

הוראות משלימות

13. נוהל דיווח לדמ"כ קבועים ולהוצאות אישיות בתפקיד וזיכויים בדמ"כ לפי רשימות שמיות, נוהלי הדיווח לדמ"כ עבור חופשת מחלה, כלכלה בסופי שבוע ומועדי ישראל, חופשה מיוחדת, משמרות והלנות מטעמי מרחק - מפורטים בהוראת קבע אלר"ם 10.70.

תוקף סעיף 14 מיום ה- 18 בדצמבר 2007

14. זכויות - דמי כלכלה עבור ימי החופשה השנתית כלולים החל מה- 1 באפריל 76 בדמי הקיום החודשיים של החייל.