הקצין הזה ניפץ שיא שאף אחד לא שבר כבר 10 שנים

במשך 10 שנים ארוכות, המתינו בבה"ד 1 לצוער הקרבי שישבור את השיא בבוחן "לורן משופר" - עד שהגיע סג"ם י' מדובדבן. תפסנו לשיחה את השיאן החדש, שמלבד הדרגות על הכתפיים יצא מבית הספר לקצינים עם תעודה מסגן הרמטכ"ל. אז איך הוא עשה את זה? ומה הטיפ המנצח שלו?

08.11.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

לאורך השנים, נוצרו מסורות רבות בבה"ד 1 המיתולוגי, שהוציא משעריו אלפי קצינים לשורות צה"ל. הרגלים מיוחדים כמו 'מדרגות הפז"ם' - גרמי מדרגות עליהם מותר לדרוך רק משלב מסוים בקורס, ועובדות ידועות כמו זו על השעון של רס"ר הבה"ד טאיטו, שמקדים באופן קבוע ב-2 דקות, מלווים את המפקדים העתידיים של הצבא לאורך שלב ההכשרה האינטנסיבי.

אחת המסורות קשורה בצליחת הבחנים בבה"ד - שלושה בחנים צריך לעבור צוער בקורס הקצינים לחי"ר: לורן, לורן משופר ולורן מיוחדת. הצוער שיקבע את התוצאה הטובה ביותר ירוויח את מקומו בלוח השיאים שעל הקיר, שם יככב עד שיקום לו מחליף.

במשך 10 שנים לוחמים ניסו לשבור את השיא בבוחן הלורן המשופר, שעמד על 27 דקות ו-10 שניות. את הרף הגבוה קבע רס"ן הבטם דרבה, סמג"ד לשעבר בבה"ד, כשהיה בעצמו צוער. מאז ועד היום אף מפקד לעתיד לא הצליח לשבור אותו - עד שהגיע י' מדובדבן, עם רעל בעיניים. "מהרגע ששמעתי על השיא הבנתי שיש לי מטרה", משחזר סג"ם י' את הרגעים שהובילו אותו לצאת לדרך.

בוחן הלורן המשופר מורכב במיוחד, וכולל כמה מכשולים שנועדו להקשות על הנבחן הקרבי לאורך הדרך: טיפוס חוזר על חבל בגובה 6 מטר, ריצה למרחק בעלייה ועוד הפתעות במהלך המסלול. אם זה לא מספיק - לאורך הבוחן כולו הצוער לבוש באפוד קרמי ונושא ציוד לחימה מלא (למעט קסדה). 

מרגע ההחלטה, סג"ם י' רתם את חבריו לצוות, ויחד הם החלו להתכונן במרץ: "חישבנו יחד איפה אהיה בכל רגע נתון במהלך הבוחן - מעבר לריצה, חייבים להיות מאוד מקצועיים", הם אימנו אותו, רצו לצידו וחיכו לו בנקודות לאורך הדרך.

כמה ניסיונות לקחו לצוער מדובדבן לשפר את השיא ולדייק את התוצאות. בפעם ההיא, כשהוא סוף סוף הצליח לעשות היסטוריה ולקבוע תוצאה חדשה על הלוח - הבין כבר לקראת סוף המירוץ: "התחושה מדהימה. להבין שאתה עומד בקצב ויש סיכוי שאשכרה תצליח לעשות את זה - זה ממלא אותך באנרגיה!"

בתום 26 דקות ו-24 שניות בלבד, הגיע י' אל סוף המסלול ושבר את השיא הקיים ב-46 שניות. "זאת עבודה קשה, אבל השמחה שאתה מרגיש בסוף שווה את זה", הוא מסכם ואפילו נותן טיפ קטן של שיאנים, "אם לא תגיד לעצמך 'אני בא לשבור את השיא' - אתה לא תשבור. אם תחליט שזה יקרה שום דבר לא יעצור אותך".

זו הייתה שנה מרשימה לשיאני הספורט בבה"ד: י' ששבר את שיא בוחן "לורן משופר" בחודש שעבר, מצטרף לסג"ם יובל טהר מסיירת "חרוב" - ששבר את בוחן ה"לורן" בתחילת השנה. השיא היחיד מהשלושה שעדיין תקף - בוחן "לורן מיוחדת", העומד על 18 דקות ו-40 שניות.

סג"ם י' עמד בחמישי האחרון על רחבת המסדרים וקיבל תעודת הצטיינות מסגן הרמטכ"ל, אך מעבר לגאווה הגדולה על סיום הקורס יש לו עוד הישג קטן בלב - הוא הוסיף עוד שורה להיסטוריה המפוארת של הבה"ד - עד שיבוא הבא בתור ויצליח להתעלות עליו.