הכשרת המודיעין של הקצינים הקרביים משתדרגת

מהיכרות עם אמל"ח ועד מבנה סידור הבית - לראשונה, הצוערים הקרביים של בה"ד 1, יעברו הכשרה נוספת בתחום המודיעין וילמדו להכיר את האויב מקרוב. איך לתקוף הכי נכון? היכן האויב מתמקם? ואיך להתחמק ממלכודות? כל הפרטים שמותר לספר על הכשרת המודיעין החדשה של מגמת להב

10.03.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

מפקד מחלקת לוחמים צריך לדעת לקבל החלטות זריזות. נניח שהמחלקה עולה על מוקש במהלך כניסה ללבנון - אם למ"מ יהיה ידע מקדים איכותי, הוא יידע שלאחר פיצוץ המוקש, עתיד להיות ירי של טילי נ"ט לעבר הכוח ויהיה עליהם להתפנות במהירות. קבלת המידע מראש, תסייע למפקד להכריע כיצד לפעול ולדעת בזמן אמת לבחון את השטח דרך העיניים של האויב.


החל מהמחזור הנוכחי במגמת להב, החליטו לשים יותר דגש על התוכן המודיעיני. עד כה, הצוערים בעיקר למדו 'מי האויב?' או 'מה יש בידו?'. "המטרה שלנו הייתה להעלות אותם ברמת ההבנה, בכדי שיידעו לקבל החלטות בשטח", פותח קמ"ן בה"ד 1, סרן ד', "העלינו את רמת התוכן ל'איך האויב יפעל?', על מנת שהצוער, ובעתיד מפקד המחלקה, יידע לחשב את דרכי הפעולה האפשריות העומדות בפניו".

"בפועל הוספנו כ-12 שעות לימוד של מודיעין בכיתות, התנסות בתרגילים ויום עיון גדול שהסתכם במבחן על החומר", מפרט הקמ"ן. בכיתות, הצוערים התנסו בהעברת תוכן ובבימוי אויב וכך למדו להוביל כוח או 'להיכנס לראש' של האויב ולהבין לעומק איך הוא יפעל.

"חשוב לנו שהלמידה תהיה יעילה", ממשיך סרן ד', "בסופו של דבר הצוערים האלה יקבלו משימות כמו כיבוש בית בשטח אויב. אם הם ידעו היכן האויב מתמקם, מאיפה לתקוף ומה מצפה להם, נשיג שתי מטרות: הראשונה, מניעת פגיעה בכוחותינו והשנייה, פגיעה מדויקת וביצוע משימה ברמה הגבוהה ביותר".

"ולשם כך בנינו תכנית למידה שמותאמת לדור הצעיר של המ"מים בימינו, הכוללת שיטות יותר אינטראקטיביות", מספר לנו הקמ"ן. משיעורים המועברים ע"י הצוערים, דרך סימולטורים ומשקפי VR ועד התבוננות ולמידת אמל"ח של האויב.

אם הצוערים יכירו את כלי הנשק של האויב - נשק קל, טילים, אמצעי תצפית, מטענים ועוד, הם יידעו 'מה יורה עלי?' ויותר חשוב 'מה המגבלות שלו? ואיך אני מגן על עצמי?'. "בסופו של דבר, הם הקצינים המבצעיים שייפגשו את האויב ויחוו את העוצמות שלו", מסכם סרן ד'.