כך נראה התרגיל של המ"מים הבאים בצה"ל

להיות מפקד בבסיס או באימון שגרתי זה דבר אחד, אך מה דורש התפקיד בתוואי לחימה? צוערי גדוד "גפן" הוקפצו לתרגיל "חץ הצפון", בו נדרשו להוביל אחד-אחד את הכוח להצלחה בזמן אמת, בתנאים מאתגרים במיוחד. שוחחנו עם מפקד הגדוד, ושמענו איך מכשירים את המ"מים של המחר

16.01.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

את ההודעה המפתיעה על היציאה לתרגיל "חץ הצפון", אחד מרגעי השיא בהכשרת צוערי גדוד "גפן", הם קיבלו לילה לפני שחשבו שהוא מתחיל. "יש אי ודאות מאוד גדולה במהלך השבוע הזה בהכשרה - והוא מתחיל כבר מהרגע הזה", מסביר מג"ד גפן, סא"ל יהודה לב. 

בלב התרגיל, המטרה היא לבחון את תפקוד הצוער ואת יכולות ההובלה שלו תחת עומס. הקושי הפיזי והמנטלי לא פשוט - סחיבת משקלים כבדים, התמודדות עם תנאי מזג האוויר הסוערים ועם מחסור קיצוני בשעות שינה. כל זאת כמובן בהתאם לנהלים, אך עם חריגות שאושרו במיוחד עבור התרגיל המדובר מראש.

"בעוד חודש הצוערים האלה הולכים להיות מפקדי המחלקות החדשים של צה"ל", מדגיש סא"ל לב. "כל אחד מהם נבחן מהבחינה המקצועית - עם הכלים המבצעיים שרכשו בקורס בחודשים האחרונים, וגם ברמה הפיקודית - היחס האישי והערכי, כאדם שאחראי לשלומם של החיילים". 

הצוערים שנבחנו נמצאים בשלב ההשלמה לקציני חי"ר, כשמאחוריהם השלב הראשון, קורס "להב", אותו עוברים כל החילות. עכשיו הם ניצבים בקורס ההשלמה "גפן", ובעוד כחודש יצעדו על רחבת המסדרים בבה"ד 1, וימונו למפקדים בשלל היחידות הלוחמות. 

"צוער יוצא מהתרגיל הזה בתחושת מסוגלות להוביל אחריו מחלקה בכל קושי, בתנאים פיזיים קשים, כשיש דברים בלתי מתוכננים, עם היכולת האישית והפיקודית להוביל אחריו מחלקה של לוחמים. אני גאה בהם, וגם במפקדים שלהם - שהובילו את השבוע הזה בצורה מצוינת לא פחות", מסכם המג"ד.