ראיתם פעם טנק פומ"ה עם נעליים אדומות?

רגע לפני שהם מקבלים את הדרגה ויוצאים לתפקיד החדש, התאגדו צוערי כל השלמות הקצונה הקרבית לתרגיל המדמה מלחמה בכל חלקי צה"ל. כדי להבין עד כמה קריטי שיתוף הפעולה, פגשנו שריונר, מוהנדס וחי"רניק, שסיפרו לנו מה הדבר החשוב ביותר שלמדו זה מזה בסק"ם

07.07.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

כל אחד מהם גדל בסביבה שונה לגמרי, דיבר בשפה אחרת ואפילו הכלים שהשתמש בהם היו זרים אחד לשני. הפעם הראשונה שנפגשו הייתה בבה"ד 1, עם משימה: לבנות בתוך שבוע שפה משותפת טובה כל כך - כאילו מעולם לא פעלו בנפרד. אלו הם - החי"רניק, השריונר, והמוהנדס.

לפני כחצי שנה אותם צוערים התחילו את המסלול המאתגר שבסופו יהפכו לקצינים קרביים. בחודשים הראשונים התאגדה יחד כל המגמה הקרבית ולמדה על ערכים בצבא ועל המשמעות בלהיות מפקד וקצין טוב. משם התפצלו הלוחמים אל החילות השונים והתחילו כארבעה חודשים של אימון אינטנסיבי.

הם לא הכירו אף אחד מלבד החיל שלהם, ותרגלו כל אחד את תחום המקצועיות הייחודי לו. אך במלחמה הרי אין רק כוח אחד שפועל, כולם עובדים ביחד, תלויים אחד בשני ומשלימים זה את זה - ולכן תרגול שיתוף הפעולה הרב-חילי הוא לא פחות מחובה.

זה בדיוק מה שקרה ממש ימים ספורים לפני קבלת דרגות הסג"ם המיוחלות, כשצוערי וצוערות מכל החילות התאחדו לתרגיל רחב היקף משותף - הסק"ם (סדרת קרב משולבת).

צוער טל לנדו

חיל - רגלים
גיל - 21
מחזור - מרץ 20
תפקיד קודם - מודרך בביסל"ח 906
תפקיד הבא - מפק"ץ בעורב צנחנים

צוער אלעד שדה 

חיל - הנדסה
גיל - 21
מחזור - מרץ 20
תפקיד קודם - לוחם בגדוד 605
תפקיד הבא - מ"מ בגדודים 

צוער רועי מבצרי 

חיל - שריון
גיל - 22
מחזור - נוב' 19
תפקיד קודם - לוחם בגדוד 52
תפקיד הבא - מפק"ץ בגדוד 52

מה מייחד אתכם במלחמה? 

צוער מבצרי - "לשריון כוח התמרון הכי איכותי שיש. אנחנו מביאים כוח אש מסיבי ומדויק, מהרגע שבו אני מקבל את הפקודה ועד שאני יורה זה ממש עניין של שניות. הטנק יודע לירות ממרחקים שונים ולנסוע במהירות גבוהה. השריונרים מכירים את הרק"ם (רכב קרב משוריין) כמו את כף ידם - אנחנו ישנים בו, מטפלים בו ומנקים אותו כל היום, הוא הבית השני שלנו".

צוער שדה - "בכל מקום שבו נילחם האויב תמיד ישים לנו מטענים ומכשולים וינסה להקשות על ההתקדמות שלנו. בעזרת הכלים שלנו אנחנו יודעים לנקות את השטח ממטענים במהירות המיטבית וכך לא לפגוע בהתקדמות הכוח. ברגע שאנחנו מקבלים התרעה על אזור ממולכד אנחנו קופצים אליו, פורצים אותו במהירות וממשיכים הלאה".

צוער לנדו - "חיל רגלים, כמו השם שלו, פועל עם הרגליים. אנחנו אלה שנכנסים פיזית אל בתי המחבלים ומנטרלים את האיומים, הכלים שלנו קטנים יחסית לשריון והנדסה, דבר שנותן לנו אפשרות להיכנס לכל מקום בלי בעיה. חלק מהתפקיד שלנו הוא גם לחפות על הכוחות האחרים. כשהמט"ק מוציא את הראש מהטנק, למשל, הוא חשוף לגמרי לאויב ואנחנו אלה שנחפה עליו מבחוץ".

מה למדת על הכוחות האחרים, בזמן התרגיל, כשעבדתם בצמוד?

צוער מבצרי - "וואו, למדתי המון. מהנדסה למדתי מהם טווחי הבטיחות שאני צריך לשמור. זה נראה אולי כמו משהו שולי, אבל אם אני מתכנן את הלחימה ולא לוקח בחשבון דברים כאלה, כשאגיע לשטח אצטרך להתחיל לתכנן הכול מחדש. אצל חי"ר פתאום הבנתי כמה הם עובדים שונה מאיתנו. בזמן שאנחנו פשוט מתקדמים קדימה במהירות בתוך הטנק, הם עוברים רגלית בתוך כל בית ובית, מאתרים איומים ומנטרלים אותם".

צוער שדה - "להנדסה ולשריון יש הרבה תרגילים משותפים, ככה שאנחנו מכירים אותם כבר די טוב. למרות זאת, בסק"ם לקחנו את זה כמשימה להמשיך ולשפר את השפה המשותפת בינינו ולהעמיק אחד בשני. 

עם חי"ר פחות יוצא לנו לעבוד, ולכן זאת הייתה הזדמנות מעולה להכיר אותם יותר טוב. למדתי הרבה על התקשורת בינינו לחי"רניקים - בלחימה אנחנו מפנים את השטח ורק אז הרגלים נכנסים, אבל יש גם הרבה מקרים בהם החי"ר הוא זה שיגלה את המטען ויקרא לנו, ולכן התקשורת הברורה אחד עם השני היא נדבך מאוד חשוב".

צוער לנדו - "בשביל לעבוד עם החילות האחרים צריך ממש לשבת וללמוד עליהם. הכלים, הרק"מים ודרכי הפעולה שונים לגמרי. הבנתי שכדי ללמוד בדרך הכי טובה צריך פשוט לא להתבייש, ללכת לדבר עם הלוחמים בהפסקות, לשאול שאלות ולהתעניין".

הסק"ם הוא חלק מהכשרת הקצין, איפה נכנס החלק הפיקודי לתרגיל?

צוער מבצרי - "מאז שנכנסתי להכשרה אני מכניס את הפאן הפיקודי לכל דבר שאני עושה. אם זה להחליט לקום חצי שעה יותר מוקדם כדי לסיים משהו או לתת את כל כולי באחד התרגילים. גם בסק"ם השקעתי את המאה אחוז ובכל דבר שעשיתי הסתכלתי על עצמי כמפקד".

צוער שדה - "בתור מפקד לעתיד הבנתי שאני זה שצריך לתת את התשובות. אם חייל בא אליי עם בעיה, אני זה שחוזר אליו עם פתרון. וככה גם היה בתרגיל - בכל פעם שהיה אתגר שצריך לעבור, ניסיתי אני לחשוב על כל הפתרונות האפשריים ולא לזרוק את האחריות על אחרים".

צוער לנדו - "מבחינתי להיות מפקד זה לדעת לעמוד במצבי לחץ ולשדר לחיילים רוגע ושלווה. מעבר לזה, מפקד צריך לדעת לעמוד על שלו ולהיות נוכח, אם המפקד יהיה חלש גם הצוות שלו יהיה כזה. במהלך כל התרגיל ניסיתי להביא את עצמי לידי ביטוי כמה שיותר - לעמוד על שלי ולהיות תמיד עם רעל בעיניים".

טקס הסיום מתקרב בצעדי ענק, אילו תכונות לדעתך הכי חשובות לקצין?

צוער מבצרי - "ללא ספק דוגמה אישית. אני רוצה שהחיילים שלי יסתכלו עליי ויראו בי את הלוחם שהם רוצים להיות. מבחינתי, קצין טוב נמדד בכמות החיילים שעליהם הוא הצליח להשפיע, אני הייתי רוצה שכמה שיותר חיילים שלי יבינו איזו תרומה ענקית זו למדינה להיות לוחם בצה"ל וייצאו לקצונה גם הם".

צוער שדה - "מצד אחד להיות משימתי ונחוש להשיג את המטרה, ומצד שני לתת לכל לוחם את המקום שלו. מבחינתי, קצין טוב הוא אחד שרוח המפקד תמיד תשרה במסגרת שלו, גם ללא נוכחותו".

צוער לנדו - "קצין צריך להכיר את הלוחמים שלו כמו את כף ידו ולתת לכל אחד מהם מספיק יחס ומקום אצלו. מצד שני, הוא גם צריך לדעת לדרוש מהם ולא לוותר להם, גם אם קצת קשה".