כך מסק"מים קציני העתיד סדנת קרב משולב של 3 שבועות

אם בשגרה הם מכירים בעיקר את התחום, הבסיס, וכלי הלחימה שלהם, ברגע שייצאו למערכה - כל אחד מהקצינים חייב להבין את תמונת הקרב הגדולה. בדיוק בשביל זה, עוברים הצוערים בקק"ץ אחוד סדרת קרב משולב - בה מקבלים כל החלטה ממש כמו ביום פקודה

16.02.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

מפקדי העתיד, אלה שיכריעו את המערכה הבאה, מתחילים את דרכם בקק"ץ אחוד - קורס הקצינים הלוחמים. עבור המשימה המורכבת הזאת, עליהם להיות מוכשרים בהתאם ולהבין את כל המהלכים בזירה. במיוחד בשביל זה, הם עוברים סדרת קרב משולב (סק"ם) שמשנה את כללי המשחק.

במסגרת אחד מרגעי השיא של הקק"ץ, משתתפים כולם - מלוחמי חי"ר ואיסוף, דרך צוותי תצפיתניות וצלפים, עד כוחות אש והנדסה, ואפילו מטוסי קרב, מסק"רים ומסע"ר.

"אנחנו מחכים לסק"ם לאורך כל מהלך ההכשרה", מספר צוער שריון, "במהלך הקורס לומדים כאן את טכניקות הלחימה, מבינים לעומק את התפקיד שלך, אבל כל זה משתנה כשכלל הכוחות נוכחים באותו קרב וצריך לשלב הכול יחד".

הצוערים מגיעים לשלושה שבועות של אימון שמתחיל בבסיס שיזפון, שם עורכים תצוגת אש. כל אחד מסביר על התפקיד והאמצעים שלו, ומתחילים לתרגל את טכניקות הלחימה שלהם יחד בתרגיל יבש. בשבוע השני והשלישי, מגיעים לבסיס צאלים ומתאמנים בתרגילים רטובים, מהירים ורציפים בכל תוואי שטח אפשרי.

לצד זאת, מתרגלים החניכים תרחישים שעשויים לקרות בשדה הקרב העתידי, ומתכוננים ליום פקודה. "באחד מהם התאמנו בתוך לש"ביה (אזור לוחמה בשטח בנוי). ניתנה לנו סיטואציה שבה אנחנו נלחמים בשטח אויב, ואז מתקבל דיווח שמחלקת לוחמי חי"ר נפצעה ומתחיל אירוע רב נפגעים", מתאר הצוער.

האימון מלמד את הצוערים לחשוב כמצופה ממפקד ברגע האמת, ואחרי שקיבלו את התרחיש עליהם להבין את שלבי הפעולה ולבצע אותם: "המטרה שלי היא לצלוח את המשימה - אני צריך להוביל את צוות הטנקים לחפות על הפצועים עד שיגיעו למקום בטוח".

בנוסף לתרחישי הייחוס, ממשיכים להפתיע את הצוערים עם סיטואציות ב'רגע האמת'. הם מתכננים התקפה, מכירים בביטחון את שלבי הפעולה שלהם, ופתאום מתווספים עוד גורמים  - הטנק שבצוות שלך נפגע והוא משותק, מה תעשה?

"ההבנה שיש הרבה משתנים בזירה היא אחד השיעורים החשובים ביותר שלומדים", מחדד צוער השריון, "אני רגיל לתרגילים עם טנקים, ועכשיו כשאני באימון גם עם לוחמי חי"ר והנדסה, אני חייב לשים לב גם ללוחמים שרצים מסביבי. בתור מפקד טנק אני צריך להיות ערני ומפוקס יותר. אם לא אשים לב שהלוחמים נכנסו לתוך מבנה עוין ונירה עליו, נוכל בטעות לפגוע בהם".

"הסק"ם זו לבנת האימון הכי משמעותית בהכשרה", מסכם הצוער, "אחרי אימון כזה, אתה מקבל חידודים, מבין לעומק איך תיראה זירת קרב עתידית - ואנחנו גם מרגישים הרבה יותר מוכנים להיות מפקדים".