מסלולי הקצונה והפיקוד באגף התקשוב

בעידן המחשוב, הסייבר וההתפתחות הטכנולוגית, מעמיד חיל הקשר והתקשוב שלושה מסלולי קצונה ופיקוד: קרבי, מבצעי וטכנולוגי

15.12.16
מערכת אתר צה"ל

ההשלמה הקרבית מכשירה את קציני הקשר הגדודיים הבאים של צה״ל, אלו שיהיו יד ימינו של המג״ד וישתתפו בכל פעילות מבצעית. צוערי ההשלמה הקרבית מגיעים לגדוד לאחר מסלול לוחמה ארוך ואינטנסיבי המתחיל בקורס יסוד בבה״ד 7 ומסתיים בקבלת הדרגות הנחשקות בסיום ההשלמה.

ההשלמה הארוכה מביאה את צועריה לקצה גבול יכולתם ומוכיחה להם פעם אחר פעם את חשיבות תפקידם בשדה הקרב. בתחילת ההשלמה מקבלים הצוערים רענון לתאוריה ולהפעלת כלי הקשר השונים.

לאחר מכן ניתנת לצוערים הצצה ראשונה לתחום הפיקוד המעשי, בשילוב כל התכנים המקצועיים אותם למדו מתחילת המסלול עד לרגע זה. לקראת סיום המסלול, רגע לפני קבלת הדרגה הנכספת, עוברים הצוערים תרגיל מסכם בו מתנהלים הצוערים בתרחיש של אי וודאות, הבודק כיצד מתבטא תפקידו של קצין הקשר. בסיום התרגיל מסתיימת למעשה ההשלמה הקרבית והצוערים יחלו בהכנות לטקס הסיום לו חיכו שנה ושמונה חודשים.

מדובר במסלול ייעודי לחיל הקשר המיועד לגברים ונשים כאחד.

ההשלמה המבצעית מכשירה את צוערי החיל להיות קציני תקשוב מבצעיים, זאת לצד הטכנולוגיה המתפתחת בכל עת ומשנה את חוקי המשחק מרגע לרגע. השלמה נמשכת כשלושה וחצי חודשים במהלכם יעמדו הצוערים בפני אתגרים שונים המשתלבים במבנה ההכשרה: המבואות, החלק הטקטי והתרגיל המסכם.

במסגרת המבואות, לומדים הצוערים את כלל יסודות חיל קשר והרדיו על מנת לשלוט ולהכיר בצורה המיטבית ביותר במגוון הכלים הקיימים במערך. החלק הראשון נחתם ב"תרגיל רונן", תרגיל תקשובי על שם רס"ן רונן פרץ ז"ל ששירת בחיל הקשר והתקשוב ונהרג בתאונת דרכים.

לאחר מכן מגיע החלק הטקטי, בחלק זה מעמיקים על נושא הטקטיקה הפיקודית הנחוצה לקצין תקשוב מבצעי ומסכמים את חלקה השני של ההשלמה ב"תרגיל אסף" על שם אסף אבני ז"ל, צוער שנהרג במהלך שירותו הצבאי.  

ולבסוף מגיע תרגיל הסיום, מדובר בתרגיל הכולל את כלל התחומים שנלמדו בהכשרה ומעמיד את הצוערים בסיטואציות שונות ומאתגרות המדמות את הקשיים עמם יתמודדו בשגרה ובחירום. התרגיל נקרא "תרגיל ארז", על שם ארז שטרק ז"ל ששירת כקשר"ג (קצין קשר גדודי) ונהרג באסון המסוקים.

ההשלמה הטכנולוגית של חיל הקשר, נמשכת אף היא כשלושה וחצי חודשים ומיועדת לצוערים העוסקים בעולמות ההנדסה, המחשוב וההגנה בסייבר.

החלק הראשון של ההשלמה הוא חלק המבואות. במשך שבוע, הצוערים נחשפים לקצינים ממגוון תחומים ומחלקות המעבירים סקירות רלוונטיות לעולם המבצעי והטכנולוגי. לאחר מכן לומדים הצוערים לעומק אודות תפקידו של הקצין הטכנולוגי על מנת להבין כיצד ייראה תפקידם העתידי שיהיו כראשי צוות או קציני פרויקטים.

במהלך ההשלמה לומדים הצוערים מהו ניהול פרויקט, כיצד לבנות אותו מהבסיס עד לתוצר, איך לנהל כוח אדם טכנולוגי ולבנות תוכנות שיביאו לייעול צרכי צה״ל המשתנים מעת לעת.

במחצית הדרך, מתקיים "תרגיל אמצע" הנמשך כשבועיים ומדמה לכל מגמה סיטואציה אמיתית איתה יצטרכו להתמודד כצוות וכבודדים במהלך שירותם הצבאי. בסיום ההשלמה מתקיים תרגיל הסיכום של ההשלמה הטכנולוגית שבמהלכו צריכים הצוערים לפתח מערכת ומוצר עבור צורך מבצעי של יחידה כלשהי מכלל צה"ל. התרגיל יוצר אינטגרציה בכלל המגמות יחדיו שכולן מתגייסות למען מטרה אחת - בניית המערכת.