הכירו את התפקיד תומך תמ"ר

הכתבה הזו נועדה כדי לעשות לכם סדר בנוגע לתפקיד 'תומך תמ"ר' שנמצא תחת אגף התקשוב וההגנה בסייבר - אז מה מה עושה התומך ביום יום, איך נראה הקורס ואיפה אפשר להשתבץ? תפסנו לשיחה את סמל נועה שירי המשרתת בתפקיד, והיא ענתה לנו על כל השאלות

05.08.20
מערכת אתר צה"ל

תפקיד תומך תמ"ר (תהליכים מבצעיים רשתיים) נוסד ב-5 השנים האחרונות. החיילים שמשרתים בו עוסקים בנושא הקישוריות של המערכות הרב זרועיות - מרמת הפיקוד ועד המטכ"ל. "תומכי תמ"ר הם הגורם היחיד לתפעול תקלות ווידוא תיקונן, לכל הזרועות השונים", מסבירה סמל נועה שירי, "במידה ולא תתקיים קישוריות בין המערכות של כל זרוע ובין מערכות מזרועות שונים - זה עלול להשפיע על חיי אדם ועל תפקודנו כמדינה בשעת מלחמה".

היות והקורס והתפקיד מסווגים, לא ניתן לחשוף על מהלך היום המדויק של המשרתים - אך נוכל לספר שתומכי התמ"ר הם הגורם היחיד שאחראי על תפעול ותיקון של מערכות רב זרועיות. 

במסגרת הקורס, החיילים ייחשפו לחומר מבצעי ומסווג ביותר. "חשיבות התפקיד והמשמעות המבצעית גורמת לחיילים להתבגר ולהבין את תכליתו של צה"ל בצורה מזורזת, עוד בתחילת שירותם הצבאי", מעידה סמל שירי, "להבין איך הצבא עובד, כשלפני חודש רק התגייסת - זה לא מובן מאליו".

השיבוצים לאחר הקורס הם בדרך כלל בפיקודים (פיקוד צפון, מרכז ודרום) או במטכ"ל - יחידות מכל הזרועות בקרייה (חיל האוויר, חיל הים, חטיבת ההגנה וכו').

"אם אתם מתגייסים לצה"ל במטרה לשרת את המדינה ולעשות שירות משמעותי - התפקיד הזה הוא בדיוק בשבילכם", משתפת החיילת, "הוא לא פשוט ומאתגר - אבל הייחודיות שלו שווה את זה".

סמל שירי מספרת שמעבר לכך שנרכשים בקורס ובשירות הסדיר כלים שקשורים לעולמות המחשב, התפקיד גם מאלץ את המשרתים לתפקד תחת מצבי לחץ - דבר שמאוד מבגר: "חיילים ששירתו בתפקיד הזה, לרוב מאוד מבוקשים בעבודות בחברות רבות באזרחות שמעוניינות להעסיק אותם, בדיוק בגלל אופי התפקיד".

ולסיום, לסמל נועה שירי יש טיפ למתגייסים החדשים: "אם קיבלתם את התפקיד הזה, קחו אותו בשתי ידיים. גם אם לא כתוב עליו הרבה באינטרנט או שאתם לא מכירים אנשים ששירתו בו, זה לא מעיד על אופי התפקיד. תומך תמ"ר הוא בין התפקידים החשובים ביותר בחיל התקשוב בפרט, ובצה"ל בכלל, והוא יפתח אתכם מאוד. מאחלת לכם המון בהצלחה ותתכוננו לשירות מאתגר, שונה ובעיקר מעניין".