36 לוחמי נח"ל נבחרים בביסל"ח ילמדו איך לאלף את "המפלצת"

על היכולות החדשניות של ה"איתן" כבר שמעתם, ובקרוב 36 לוחמים מסיירת נח"ל יתחילו קורס בביסל"ח בו ילמדו איך לפקד ולתפקד על הכלי העוצמתי. מה צפוי להם? ואיך בכלל בונים הכשרה על נגמ"ש שאין כמוהו? שמענו מרמ"ד איתן על הגלגול הבא שלו - ואפילו קיבלנו כמה טיפים

08.08.23
שירה הלמן, מערכת את"צ

8 גלגלים, 750 כוחות סוס, מהירות של כ-90 קמ"ש ומכונה בשם "מפלצת", נגמ"ש "איתן" החדש שנקלט לאחרונה בנח"ל מעלה איתו שאלה: מי הולך לפקד על הכלי המשוכלל? לסרן יובל לוי, רמ"ד איתן, יש תשובה: ממש בקרוב ייפתח לראשונה קורס מפקדי איתן כחלק מגדוד 17 בבית הספר למפקדי כיתות ומקצועות החי"ר. 

לאחר שנה של הכנות, הסמכות, בניית תכנים וקורס ניסיוני אחד, באוקטובר הקרוב צפוי להיפתח בביסל"ח הקורס שיכלול 36 לוחמים מסיירת נח"ל. מכל פלגה נבחרו תשעה לוחמים, וכל אחד נבחר לאייש אחד משלושת התפקידים השונים: מפקד, נהג או מקלען.

תכונותיו של האיתן מייחדות אותו משאר הרקמ"ים הכבדים שבשירות, מה שכתוצאה מייחד גם את ההכשרה עליו. "בגלל שהכלי ומערכותיו שונות, הלמידה שלו תהיה שונה", מסבירה סרן לוי. הוא מציע יכולת ניידות עצמאית, מהירות גבוהה, מחיר נמוך ביחס לרק"מים כבדים אחרים ושמונת גלגליו, שמחליפים את ה"זחל" האופייני לשאר הנגמ"שים, מאפשרים נסיעה נוחה יותר בשטח סלעי ודורשים תחזוק בתדירות נמוכה יותר.

מדריכות ומדריכי החי"ר שיעבירו את הקורס הם המחזור הראשון שיעשה זאת, לכן הם למדו ישירות ממחלקת פיתוח הטנק (רפ"ט) ומחלקת אמל"ח על הנגמ"ש החדש. בנוסף, החלפת הזחל בגלגלים הביאה איתה צורך בשינוי התוכן והדרך בה מלמדים נהגים. הפתרון - חיילים מבית הספר לניוד מבצעי (בלנ"ם) יסמיכו את נהגי האיתן החדשים. "הכלי חדש לכולנו", מעידה סרן לוי, "לא היה פשוט, אבל בסוף המדריכים יצאו מרוצים מהתהליך".

לנהגים צפויים שבועיים של קורס מקדים, שמיד אחריו יחברו אליהם המפקדים והמקלענים לארבעה שבועות של למידת תפקידים באיתן עצמו. לאחר מכן יעבור הקורס יחדיו שבועיים בהם יתרגלו כל בעלי התפקיד לחימה ויעבדו כצוות אורגני אחד. "לראות את כולם פועלים יחד ומתרגלים כלי שגם חדש לנו זה מין רגע שיא", מתרגשת רמ"ד איתן, "בנינו את ההכשרה מעל לשנה וסוף סוף להוציא את זה לפועל, זה מרגש".  

תפקיד המפקדים מקביל למפק"ץ לכל דבר, לכן המסלול שלהם בהכשרה לא מסתיים עם התפקידים האחרים. בסוף הקורס הם ימשיכו להכשרת מ"כים יחד עם גדוד 17 בביסל"ח: "אנחנו רואים מפקדי כלי כמפקדים לכל דבר. למי שעבר קורס מ"כים יש בגרות ובשלות. הוא מוכן לא רק לפקד על כלי, אלא גם על צוות".

בעוד שחבריהם בקורס, שאר לוחמי הסיירת ילמדו גם הם את הכלי ולחימה איתו ולצידו כחלק מתקופת האימון שלהם. ב-2024 צפוי האיתן להיקלט בשאר חטיבת הנח"ל.

אם במקרה אתם צפויים להגיע לקורס הבא, לרמ"ד איתן יש כמה טיפים בשבילכם:

ברגע שעובדים יחד וטוב - מנצחים. שיתוף פעולה הוא הדבר הכי חשוב בצוות, והשפה המשותפת רק מחזקת את זה.

 לדעת את עקרונות הלחימה והמטרה של הכלי יעזרו לכם לקבל את ההחלטות בשטח בצורה הטובה ביותר.

כי אותנו הוא מאוד מרגש, וכל חייל שמוסמך עליו, מבחינתנו זה עולם ומלואו.