הלוחם שאיבד את מפקדו בקרב בג'נין חזר לביסל"ח - הפעם כמ"מ

כחניך בקורס המ"כים, סג"ם נ' איבד את מפקדו בהיתקלות בג'נין. כשסיים את קורס הקצינים, התעקש לחזור לגדוד 906 של ביסל"ח, הפעם כמ"מ. היום, כשהוא מוביל את שדרת הפיקוד הבאה של צה"ל, הוא מספר על הערכים והרוח שהותיר אחריו מפקדו, על הדרך שבה הנחיל אותם לחניכים - ועל סגירת המעגל מחניך למפקד

23.06.26
אראל דימנט, מערכת את"צ

בין מאות הלוחמים שמסיימים כעת את הכשרת המ"כים של ביסל"ח, עומד על רחבת המסדרים גם סג"ם נ'. עבור המ"מ בגדוד 906, שפיקד עליהם לאורך החודשים האחרונים - ההתרגשות כפולה. 

המצפן הפיקודי שלו נצרב עוד כשהיה חניך באותו הקורס בדיוק, במהלך לחימה מורכבת במחנה הפליטים בג'נין. באותם רגעים, פגש לראשונה את המופת המנהיגותי שעיצב אותו. "המפקדים נתנו לנו רוח גבית רצינית וטובה", הוא משחזר, "הם הרגיעו אותנו, נתנו לנו את האפשרות לנשום לרווחה בידיעה שהם הולכים לפנינו".

השיא המטלטל הגיע במהלך היתקלות, בקרב פנים אל פנים במרחב. סג"ם נ' איבד באירוע את מפקדו האישי, סמ"ר אלקנה נבון ז"ל, ופינה תחת אש את המ"מ שלו, שנפצע אנוש. "ניהלנו שם לחימה במשך דקות ארוכות", הוא נזכר.

סמ"ר אלקנה נבון ז"ל

ודווקא שם, מתוך רגעי האובדן, נולדה אצלו התובנה לגבי המשך דרכו. סג"ם נ' הבין שהוא רוצה להוביל ולהשפיע על אחרים - בדיוק כפי שמפקדיו שימשו לו לדוגמה ולמופת.

"ראיתי אותם בקרב", הוא מעיד, "עומדים ראשונים בחזית, מובילים וחותרים למגע. כשאתה נמצא בסיטואציה כחניך, וזו פעם ראשונה שאתה נקלע לאש מצד אויב, אתה מבין את החשיבות של מנהיגות בשטח. ככה הבנתי בדיוק איזה מפקד אני רוצה להיות - ואיך אני רוצה לגדל את דור המפקדים הבא של צה"ל".

סגירת המעגל הגיעה יחד עם היציאה לקצונה, והשיבוץ שאליו חתר. "מהרגע הראשון בבה"ד 1 ידעתי שאחזור לביסל"ח", הוא מדגיש, "שם יכולתי להמשיך את הדרך שלהם ולהיות משמעותי עבור החניכים, כמו שהם היו עבורי".

 

וכך, לאורך הקורס הנוכחי, פיקד סג"ם נ' על מחלקה בגדוד 906 והוביל אותם באחד השלבים המאתגרים ביותר בשירות - המעבר החד מלוחם שמבצע פקודות, למפקד שמקבל החלטות ונושא באחריות ישירה לחיי אדם. "זה תהליך שבו התפיסה של החניכים משתנה", הוא מסביר, "הם בונים את דמות המנהיג שבהם, מפתחים יוזמה ולומדים להוביל - גם ברגליים". 

את המורשת של אלקנה ז"ל, מנחיל סג"ם נ' לחניכיו יום-יום: "אני מלמד אותם עליו, מדבר איתם על הערכים שהובילו אותו ואפילו מפגיש אותם עם המשפחה שלו. חשוב לי שהם יכירו את בן האדם שהוא היה".


משפחתו של אלקנה ז"ל יחד עם סג"ם נ'

מעבר לערכים, הדגש במחלקה הוא על מקצועיות חסרת פשרות, תכונה שאפיינה את אלקנה ז"ל במיוחד. "הוא היה יורד לדקויות ברמה הכי גבוהה שיש", סג"ם נ' מתאר, "ובחר להתעסק גם בנושאים אחרים, שנוגעים במערכת כולה - כמו ללמוד על שריון, או על חיל האוויר, ולהבין איך הם פועלים ולמה".

ובעיני נ', זה השיעור הכי חשוב שעליו להעביר הלאה: "החתירה שלו לידע, התבטאה אחר כך גם בחתירה למגע. זה היה הבסיס לפני הכול. בסוף, מפקד צריך לדעת לשלוט באמצעים שלו ובאנשים שתחתיו. והוא עשה את זה בצורה הכי טובה שיש".


אחיו של אלקנה ז"ל במעמד הענקת הסיכה לסג"ם נ'

הייחודיות של הקורס באה לידי ביטוי באופיו המבצעי של המערך כולו. במחזור הנוכחי הופעלו גדודי ביסל"ח במשימות בחזיתות השונות - חלקם לקחו חלק בתמרון הקרקעי בלבנון, בעוד הגדוד של סג"ם נ' תפס קווים באיו"ש וביצע מעצרים וסיכולי אמל"ח נרחבים.

המציאות הזו מפגישה על רחבת מסדרים אחת חניכים מכל הרבדים, המרכיבים דור חדש לחלוטין של מפקדים בצה"ל. זה לצד זה אפשר לראות לוחמים שזה עתה סיימו הכשרה ומנגד, חיילים מיומנים שכבר נלחמו חודשים ארוכים בעזה ובלבנון, חוו היתקלויות ואיבדו חברים לנשק.

 

"השיח בקורס הוא של חיילים למודי ניסיון שחוו שטח בעצמם, גם ביחידות האם וגם במסגרת הקורס", הוא מציין, "השאלות שהחניכים שואלים הן בעלות אופי פרקטי. והמפקדים בקורס, שחוו בעצמם לחימה עצימה, יודעים לענות מתוך ניסיון עבר, ובצורה מפורטת, אמיתית ובגובה העיניים - החל מאיך לחצות ציר תחת אש ועד איך להתמודד עם אובדן של חבר".

עם סיום ההכשרה, המפקדים הצעירים יתפזרו חזרה לחטיבות הלוחמות. חלקם יתפסו פיקוד מיידי על כיתות בקו האש, ואחרים ישובו לבסיסי האימונים כדי לעצב ולחנך את דור הטירונים הבא.

"השאיפה שלי היא להביא את עצמי", מסכם סג"ם נ' בגאווה, "את הערך האישי ואת נקודות האור אל תוך הליווי של החניכים. להוביל מתוך דוגמה אישית, אהבת אדם וחתירה למקצועיות ללא פשרות, וכל זה בדיוק כמו שאלקנה ז"ל לימד אותי. אני שולח מכאן את החניכים לשטח בידיעה שהם הכי איכותיים ומקצועיים שיש, ובאים מוכנים לכל אתגר שיעמוד בפניהם".