תיעוד מהשבועיים המטורפים שהיו בפיקוד הצפון

לחימה בתווך לבנוני, תקיפות טנקים, אירוע רב-נפגעים ובימוי אויב - זה רק חלק ממה שתרגלו בשבועיים האחרונים באוגדה 36 בפיקוד הצפון. בשישה תרג"דים מאתגרים שכללו שילוב כוחות חי"ר, שיריון, תותחנים והנדסה, החטיבות גולני, 282, 188 ו-7 הוכיחו את מוכנותם ללחימה במתווה הצפוני

09.01.22
עדי בר, מערכת אתר צה"ל

גדוד 51, חטיבת גולני וגדוד 77, חטיבה 7:

בזמן אמת, יהיה על כל הכוחות המשתתפים בלחימה לשתף פעולה אחד עם השני על מנת להגיע ליעדים הנדרשים מהם. התרג"ד המשותף של חי"ר ושריון נועד לתרגל בדיוק את זה - בדגש היה מוכנות הכוחות אל מול האויב, תוך הפגנת מקצועיות ויכולות של עבודת צוות וערבות הדדית. 

"התרג"ד התקיים בצפון בקעת הירדן ודימה לחימה בטווח לבנוני על-מנת להתכונן למערכה הבאה. בעזרת שיתוף פעולה בין נמ"רים, שריון וחיל רגלים, הכוחות הפגינו עוצמה רבה מול יחידת בימוי אויב, שדימתה את חיזבאללה", אמר מג"ד 51, סא"ל משה פסל. 

גדוד 603, חטיבה 7:

בתרג"ד הזה, הדגש היה על כוחות הנדסה. גדוד 603 תרגל בבקעת הירדן תמרונים שונים, זיהוי, איתור ופירוק מטענים, פתיחת צירים, התמודדות עם שדות מוקשים, עליה על ציר הררי משמעותי ועוד - כל זאת, כדי להיערך ללחימה במתאר הצפוני. 

"אנחנו מסיימים את התרגיל ברמת מוכנות גבוהה וכשירות מיטבית למלחמה", קבע מג"ד 603, סא"ל אביב אמיר, "פרצנו צירים, כבשנו יעדים וניצחנו את ה'אויב'. הלוחמים השלימו בהצטיינות כל משימה ואתגר שעמדו בפניהם, וימשיך לעשות כך".

גדוד 75, חטיבה 7:

"התרגיל, הפותח תקופת אימונים עצימה בחטיבה, נועד להכין את הגדוד לאתגרים המתחדשים - הפיזיים והנפשיים, הצפויים במערכה הבאה", הסביר מג"ד 75, סא"ל יעלי קורנפלד. 

בשיתוף עם כוחות רגלים והנדסה מהחטיבה ומגולני, הלוחמים התאמנו על התנהלות בשגרה של קרב, בדגש על בניית אסטרטגיה וטקטיקה לניצחון מהיר. הם תרגלו תרחישים שונים במתווה צפוני - ביניהם תקיפות טנקים על מטרות ייעודיות ומשתנות, התקדמות תוך כדי ירי ודימוי אויב: "לכל אורך התרגיל, הפגינו רוח לחימה ומוכנות גבוהה להתייצב בנחישות למול כל אתגר".

גדוד 71, חטיבה 188: 

"זוהי יריית הפתיחה שלנו לאימון החורף החטיבתי", פתח מג"ד 71, סא"ל עידן ניר, "ניצבו בפנינו אתגרים כמו תנאי מזג אוויר קשים, אי ודאות וקושי פיזי ומנטלי. אני גאה בחיילי הגדוד ובמפקדיו שהפגינו מקצועיות, אחריות, רוח לחימה ויכולות מבצעיות מצוינות. זו זכות גדולה לפקד על נבחרת שכזו".

במשך ארבעה ימים, תרגל הגדוד ירי רטוב ולוחמה בשטח נרחב של רמת הגולן, בקרב משולב של כוחות שריון, חי"ר, הנדסה ותותחנים. עם סיום התרגיל קבע המג"ד שהגדוד קפץ מדרגה במוכנותו ללחימה הבאה - בצפון ובכלל.

גדוד 405, חטיבה 282:

כדי להגדיל את מוכנותם ללחימה במתווה הצפוני, התאמנו הלוחמים בשטחי האש של רמת הגולן, כאשר הדגש הוא העוצמה הארטילרית מול האויב. הם התמודדו עם אירועים רבי-נפגעים, דילוגים ופריסות בתנאי שטח מאתגרים, וכל זאת בשיתוף עם כוחות חי"ר ושריון. 

"השלמנו תרגיל משמעותי בו נבחנו כלל היכולות הגדודיות, שכולן התבצעו על הצד הטוב ביותר", אמר מג"ד 405, סא"ל אל-חי כהן, "מדובר בשבוע מאתגר, אך ההישגים ניכרים - שיפרנו את מוכנותנו לקרב, והבאנו את האש לידי ביטוי בקצה".

גדוד 13, חטיבת גולני:

לפני כשבוע, ביצע גדוד 13 תרגיל גדודי באזור הבקעה והשומרון. התרגיל התחיל באזור מחנה תרצה והסתיים בחטמ"ר שומרון. בתרגיל השתתפו, בנוסף לכוחות הגדוד, פלוגת שריון מגדוד 75 ומחלקת הנדסה מגדוד 603. "התרג"ד התקיים בתא שטח שמדמה את השטחים הלבנוניים, ואת האתגרים הצפויים לנו במלחמה הבאה - הליכה למרחק עם משקלים, תמרון בציר הררי ועוד רבים נוספים", אמר קצין האג"ם של גדוד 13, סרן אלכסיי קיבה. במהלך התרגיל נלחמו הכוחות נגד יחידות בימוי אויב, שדימו את ארגון הטרור חיזבאללה ואת יחידותיו השונות.

"למרות הקושי הפיזי הרב, השמידו כוחות הצק"ג (צוות קרב גדודי) את האויב בגזרתו ועמדו במשימות שהוטלו עליו. הגדוד הצליח להשיג זאת בין היתר בעזרת הנחישות של הלוחמים, מיצוי כלל כוחות שיתוף הפעולה, ורוח הלחימה", חתם סרן קיבה.