ביקור נשיאת בית המשפט העליון בקריה המשפטית

26.10.23

ביום ג', י"ט באלול התשפ"ג, 5 בספטמבר 2023, ביקרה נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, בקרייה המשפטית במחנה גור, מקום מושבם של בתי הדין הצבאיים המחוזיים. הנשיאה חיות, העומדת לסיים בקרוב את תפקידה, בתום למעלה מ-30 שנות שיפוט, נפרדה במהלך ביקורה מסגל הפיקוד הבכיר של מערכת המשפט הצבאית, ושמעה סקירות שונות.

הנשיאה ערכה סיור בהיכל בתי הדין ובמרכז המורשת של יחידת בתי הדין הצבאיים. במסגרת הסיור, ביקרה הנשיאה חיות אף באולם בית הדין המשלב, שם נערכו דיונים מרגשים בעניינם של חיילים שנעדרו מן השירות ובחרו לפתוח דף חדש בשירות הצבאי.

ביקור נשיאת בית המשפט העליון בקריה המשפטית

נשיאת בית הדין הצבאי לערעורים, האלופה אורלי מרקמן, הודתה לנשיאה חיות בשם יחידות הרשות השופטת בצה"ל, תוך התייחסות לחותם שהותירה במערכת השפיטה במדינת ישראל ולמורשת שהנחילה בתחומי המשפט השונים, שלה השפעה עמוקה על הצבא ועל המדינה כולה. האלופה מרקמן ציינה כי פסיקתה הבהירה והמעמיקה של נשיאת בית המשפט העליון, המשקפת "תמיד את ראיית הפרט והכלל גם יחד, היא נר לרגלינו", והדגישה, כי בית הדין המשלב, אשר הוקם בהשראת בתי המשפט הקהילתיים, ופרויקטים אחרים של מעורבות בקהילה ועזרה לזולת – כל אלה, הם במידה רבה, ברוח משנתה הייחודית של הנשיאה חיות.

נשיאת בית המשפט העליון הודתה על האירוח בקריה המשפטית, וציינה בדבריה כי:

"... מערכת המשפט הצבאית ומקבילתה ה'אזרחית' – מבחינת המבנה הארגוני שלהן, הסמכות העניינית והדינים המסוימים בהן – שתי המערכות שלנו הן למעשה מערכות 'אחיות' והן נדרשות לשמור, כל אחת בדרכה ובגזרתה, על זכויות בעלי הדין הבאים בשעריהן – ובכללן הזכות להליך הוגן – וכן הן נדרשות לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של ניהול ההליך המשפטי...".

הנשיאה הדגישה את שיתוף הפעולה והדיאלוג הפורה בין שתי מערכות השיפוט, הכללית והצבאית, והפנתה לפסיקת בית המשפט העליון לאורך השנים, שלפיה מערכת המשפט הצבאית היא "זרועה של המדינה בעשיית הצדק ובמסגרת המשפט" (מתוך בג"ץ 2320/03 בן ארצי נ' הפרקליט הצבאי הראשי (2003)).

הנשיאה חיות אף עמדה על חשיבותו הרבה של פרויקט בית הדין המשלב, "המטיב להמחיש את חשיבותו של המשפט ככלי לשינוי חברתי", ואת האופן שבו המערכת הצבאית מטמיעה ומיישמת גישות משפטיות חדשניות ופורצות דרך". בסיום דבריה, ביקשה הנשיאה חיות להביע את הערכתה העמוקה לפועלה המקצועי והחשוב של מערכת המשפט הצבאית.