יחידת בתי הדין הצבאיים - בואו לשרת אתנו

13.02.24

בבתי הדין הצבאיים נשפטים חיילים, משרתי קבע ואוכלוסיות נוספות שיש להן זיקה לצה"ל, הנאשמים בכך שביצעו עבירות פליליות במהלך שירותם הצבאי. העבירות הנדונות בבתי הדין הצבאיים הן רבות ומגוונות: היעדרות מן השירות הצבאי, סמים, אלימות, מין, רכוש, נשק ועוד. בתי הדין הצבאיים המחוזיים נמצאים בקריה המשפטית במחנה גור (בית ליד) ובית הדין הצבאי לערעורים נמצא במחנה רבין (הקריה).

מיועדים לשירות ביטחון וחיילים מתאימים אחרים, אשר הוצבו לשרת ביחידה, יכולים להשתלב בתפקידים שבהם ירכשו ידע בתחומי המשפט הפלילי והצבאי וייהנו מהזדמנות להיות שותפים לעשייה החשובה של הרשות השופטת בצה"ל.

רשם משפטי

הרשם המשפטי הוא יד ימינו של השופט היושב בדין ומלווה את הדיונים באולם. במסגרת תפקידו, אחראי הרשם המשפטי על סידור התיקים, הכנת הפרוטוקולים והקלדת עדויות וטיעוני הצדדים באולם הדיונים. הרשם המשפטי אחראי גם על זימון הצדדים ועל הטיפול הכולל בהחלטות שמתקבלות בתיק.

תפקיד הרשם הוא ייחודי. על אף היותו חייל צעיר, הוא מתנהל מול בעלי תפקידים רבים, כגון: תובעים צבאיים, סנגורים צבאיים ופרטיים, משפחות נאשמים, עדים, גורמים בכלא הצבאי ועוד. הרשם הוא הגורם המקצועי שמלווה את המשפט מתחילתו ועד סופו.

קורס הרשמים הצבאיים נמשך מספר שבועות. הקורס מקנה תעודת הקלדה עיוורת המוכרת כתעודת מקצוע לאחר השחרור מצה"ל!

מש"ק משפט ("פרליגל")

מש"ק משפט ביחידת בתי הדין הצבאיים, עוזר ומסייע לעוזרים המשפטיים המלווים את השופטים בכתיבת פסקי דין והחלטות. מש"ק המשפט נוטל חלק בעבודתם המשפטית באמצעות סיוע משפטי איכותי, הכרוך בהכנת התיקים הפליליים לימי הדיונים, ובאיתור חומרים משפטיים ופסקי דין המסייעים להליך השיפוטי.

מש"ק המשפט מלווה את התיקים משלב ההכנה והסיוע המשפטי עד לשלב הפצת ההחלטה לגורמים הרלוונטיים. כמו כן, הוא מסייע במשימות סיוע שוטפות למנהלה המשפטית. במסגרת התפקיד, נחשף מש"ק המשפט לסוגיות משפטיות שונות, הניצבות, לא אחת,  במרכז השיח המשפטי - ציבורי.

מש"ק המשפט הוא חלק מן הצוות המלווה את השופט ובתוך כך נחשף לסוגיות רגישות וחשובות. לשם מילוי התפקיד מתחייבות אמות מידה גבוהות של אמינות, דיסקרטיות, הגינות ויושרה.

מש"ק משפט – במחלקה המנהלית
המחלקה המנהלית בבתי הדין הצבאיים עוסקת, בין היתר, בניהול ההליכים במסגרת הוועדות הצבאיות – המנהליות. המדובר בוועדות בראשות שופט, שעוסקות בהיבטים שונים הנוגעים לאסירים אשר כלואים בבסיס הכליאה הצבאי או בכלא של שירות בתי הסוהר. מש"ק המשפט במזכירות המחלקה המנהלית, עוסק בעבודת ההכנה לקראת התכנסות הוועדות, מלווה את דיוני הוועדה, ועומד בקשר רציף עם שלל גורמים אזרחיים וצבאיים, כגון: בתי הכלא והרשות לשיקום האסיר.

מש"ק משפט - בבית הדין המשלב
בבית הדין המשלב מנוהל הליך שפיטה טיפולי ייחודי שמיושם בעניינם של חיילים עריקים. בבית דין זה מעניקים לחיילים הזדמנות שניה לחזור ולהשתלב במסגרת הצבאית בשירות תקין ומעמידים לרשותם מעטפת פיקודית וטיפולית התואמת את צרכיהם. מש"ק המשפט לוקח חלק בעבודת המזכירות של בית הדין המשלב.  המש"ק מצוות לשופט המשלב בבית הדין, מכין את יום הדיונים, עוקב אחר התקדמות החיילים במסלול השילוב ושומר על קשר עם המפקדים המלווים את החיילים. במהלך יום הדיונים מלווה מש"ק בית הדין המשלב את השופט באולם.