הכירו את המערכת שמשנה את חוקי המשחק בשדה הקרב

11 שנה לאחר שנכנסה לפעילות מבצעית, תרגל צה"ל לראשונה את הגרסה החדשה והמתקדמת של מערכת השליטה והבקרה "צי"ד". שמענו איך היא עובדת ומשדרגת את היכולות של הכוחות בשטח

19.09.17
אלעד רוטבאום, מערכת אתר צה"ל

תצפיתנית בחמ"ל מזהה אויב בגבול לבנון, ובתוך דקות כוח אווירי ממריא לנקודה כאשר הוא יודע במדויק היכן המטרה, ובאיזו עוצמה התקיפה צריכה להיות. זהו אירוע שיכול להתרחש בזמן כה קצר בזכות מערכת הצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי), שמובילה מחלקת תכניות בחטיבה הטכנולוגית ליבשה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה.

הצי"ד היא מערכת שליטה ובקרה (שו"ב) טכנולוגית ומתקדמת, המאפשרת לכוחות לזהות את מיקום כוחותינו והאויב. המערכת מאפשרת למפקדים בשטח ובמטה להתעדכן ולעדכן בתמונת המצב, באמצעות הזנת מידע בטאבלטים המחוברים למערכת ונמצאים עימם בשדה הקרב.

בתרגיל הגיס הצפוני הגדול "אור הדגן", שהסתיים בשבוע שעבר, תורגלה לראשונה הגרסה החדשה והמתקדמת ביותר של המערכת - צי"ד 700: "הגרסה הזאת מאפשרת לראשונה לכלל הכוחות בזרועות לזהות את מיקומם ולהעביר מידע באמצעות מערכות תקשוב מתקדמות", מפרט רמ"ח תכניות בצה"ל, אל"ם אסף נבות. "היא יודעת לעמוד בעומס רב המופעל על המערכת על ידי זיהוי תקלות במהירות ותיקונן, ובאמצעות מנגנוני שרידות שיאפשרו העברת מידע במסלול תקשורת אחד כאשר השני נפל".

"במצג של הצי"ד ניתן לראות על בסיס מפה מדויקת את כוחותינו ואת כוחות האויב. ככה ניתן לנהל תרחשי מלחמה ואימונים בצורה הטובה ביותר, ולתמרן את הכוחות בצורה יעילה", מסביר אל"ם נבות ומוסיף: "המערכת יכולה לזהות בצורה אוטומטית איום אויב ולהתאים את הכוח שיתפעל את התרחיש בצורה הטובה ביותר".

 

לדבריו, יכולות התמרון של הצי"ד משנות את חוקי המשחק: "בזכותה אפשר בקלות רבה יותר לכוון את כוח האש. הכוח יכול לראות אויב וע"י הזנתו לצי"ד, באותו רגע יכול לעלות מטוס קרב כדי להוריד את המטרה. לעתים כוח טנקים יזהה מטרה, אבל המערכת תדע להגיד שעדיף שכוח רגלי או אווירי יבצע את התקיפה".

מאז כניסת המערכת לפעילות מבצעית בשנת 2006, השתמשו בה כוחות צה"ל באופן שוטף. "בצוק איתן הייתה המערכת שלנו שימושית מאוד ועזרה לכוחותינו", מספר אל"ם נבות, "מאז אותה מערכה הופקו לקחים והצי"ד פותחה ושופרה".

"בגרסה זו מהירות העברת המידע בזמן אמת גבוהה מהקודמות", הוא ממשיך. "כמו כן, הגרסה מאפשרת העברת מידע מודיעיני ישירות מאגף המודיעין לגורם בשטח, והפעלת האש באופן מדויק יותר תוך שימוש בכלל היכולות הרב זרועיות".

"המערכת שלנו תפעלה כל תרחיש שתורגל ב'אור הדגן", מדגיש ראש מחלקת התכניות ומסכם בביטחון: "היא עמדה בכל הלחץ שהופעל עליה. המודיעין עבר בצורה מדויקת, והתקשורת הייתה מתקדמת ורציפה".