הפיתוחים הטכנולוגיים שהובילו את צה"ל בשנת 2019

בחטיבה הטכנולוגית ליבשה פעלו במרץ בשנה האחרונה במטרה למלא את הצרכים המבצעיים של צה"ל באופן יעיל ומתקדם, וכדי שללוחם בקצה יהיו את הסיכויים הטובים ביותר לנצח. קבלו את ארבעת החידושים הטכנולוגיים הגדולים שפותחו בשנה האחרונה, שהופכים את צה"ל לצבא מתקדם וקטלני יותר מתמיד

01.01.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

שולחן חול דיגיטלי

לא בטוח ששמעתם על המערכת המיוחדת לתכנון מבצעים, המתבססת על מיפוי תלת-ממדי וטכנולוגיית VR (מציאות מדומה). שולחן החול הדיגיטלי מאפשר צפייה בתא השטח מ"מעוף הציפור" ומנקודת מבטו של החייל שפועל בשטח, ובכך מעניק לו ניתוח והבנה איכותית של השטח, כולל קווי ראיה, סיכונים ועוד. בדרך זו, המפקד יורד לשטח כשהוא כבר מכיר את הסביבה מכל הכיוונים, ובכך מפחית סיכונים וסיבוכים. פרט לכך, המערכת מאפשרת תיאור מפורט של ההיערכות המבצעית ואי הבנות בין דרגי התכנון.

בהמשך, המערכת צפויה לאפשר עבודה רשתית, כאשר כל מפקד יושב במשרדו וכולם מתכנסים באותו "משרד וירטואלי", בצורה כזו שניתן לייעל זמני נסיעה ולקצר את זמן ההכנה לפעילות.

רחפן בעל זרוע רובוטית לנטרול מטענים

עם התפתחות האיומים בגזרה הדרומית, ולאור ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הרחפנים, עלה צורך מבצעי בפיתוח מדגים ראשוני לרחפן רובוטי. הכלי, שבנוי מזרוע רובוטית, מבצע משימות בעלות אופי של הפעלת כוח מכני לצורך הזזה, אחיזה וניתוק של ציוד וחפצים, במרחב ובזמן שאינם נגישים לרובוטים קרקעיים. לצורך ביצוע משימות אלה, נדרשות ממנו יכולות טכניות ברמת מורכבות משתנה:

  • הרמה והטלת חפץ (למשל רחפן שנפל מעבר לגדר)
  • ניתוק חפץ ממקומו (למשל באירוע הדגל)
  • הזזת מכשול (למשל "משיכה" של גדר תלתלית)
  • הרמת כיסוי (למשל שמיכה שמכסה ארגז)

מערכת אנרגיה היברידית נייחת וניידת לניצול אנרגיית שמש באתרים שאינם מחוברים לחשמל

המערכת עם השם הארוך והמחייב מבוססת על טכנולוגיית פאנלים סולריים ובנק מצברים שמאפשרים ניהול אנרגיה. מטרתה לנצל את אנרגיית השמש כדי להזין אנרגיה לכלל הצרכנים באתרים, ולייתר את עבודת הגנרטור. במסגרת הפרויקט, הוקמו שתי מערכות אנרגיה היברידיות בבסיסי הניסויים של צה"ל, מטווח 24 ומחנה 5050, כתחליף לגנרטור שעובד מסביב לשעון. בנוסף, פותחה מערכת היברידית ניידת הכוללת בקר ראשי האחראי על בקרה וטעינת מצברי ליתיום, כך שבאמצעות ניהול נכון, הגנרטור יעבוד 1/3 מהזמן בלבד.

האפוד החדש ללוחמי מעברים

בשנה האחרונה הושלם פיתוח אפוד ייעודי ללוחמי גדודי המעברים של המשטרה הצבאית. האפוד פותח אל מול מתאר הפעילויות המבצעי והצרכים של הלוחמים: האפוד מיועד לספק, מחד גיסא, הקלה בעומס על הלוחמים במעברים, ומאידך גיסא, הגנה ויכולת לנשיאת אמל״ח במתארים הייחודיים להם.