"כל יום שהרמטכ"ל מגיע בשלום ליעד - הצלחתי במשימה שלי"

בזמן הלחימה ברצועת עזה, בזירת פיגוע בלב הארץ ובהערכות מצב בגבול הצפון - הפורום הבכיר בצה"ל נמצא באופן שגרתי בשטח, אך הוא לא לבד. מאחורי, לפנים ומכל צד ניצבת היחידה המטכ"לית לאבטחת בכירים. ישבנו עם סרן י' ושמענו ממנו על הדרך לתפקיד, המצבים המאתגרים ולמה הוא מונע למעשה פיגוע אסטרטגי

17.09.24
הילי אלג'ם, מערכת את"צ

הם נמצאים מאחורי הקלעים, בצללים - בשקט ובעוצמה. אתם לא תדעו איך הם נראים - אבל הם האנשים שעומדים ליד כל בכיר בצה"ל. גם ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בכותל המערבי - כשהרמטכ"ל מגיע לנאום, הם שם. שומרים עליו בניצוח מדויק, ובפעולות מתוכננות בקפידה. אלו אנשי היחידה המטכ"לית לאבטחת בכירים - ובלעדיהם, לא יהיה מי שינהל את הלחימה.

"אתה יכול להתחיל את היום שלך על קפה בקריה", פותח סרן י', מאבטח ביחידה, "ובהמשך הערב בהתקפה ברצועת עזה, אחרי שחילקו לך מספרי ברזל. אתה מספר 10 בכוח, ומספר 11 - סגן הרמטכ"ל".

היחידה לאבטחת בכירים נועדה להגן על בכירי צה"ל ברחבי הארץ, וגם בחו"ל. "התפקיד שלנו הוא למנוע פיגוע אסטרטגי נגד ישראל", ממשיך סרן י', "בסוף, תקיפה על הרמטכ"ל, שהוא חלק מסמלי השלטון, זו פגיעה חמורה במדינה. לכן כל פעילות קטנה היא תוצאה של המון השקעה, ניתוח וחשיבה".

המאבטחים הם המעגל הצמוד ביותר לבכיר מבחינה ארגונית בתוך היחידה, ולרוב גם פיזית. "כדי להגיע לכאן, צריך להיות קצין לוחם או בוגר תפקיד פיקוד בקומנדו", הוא מסביר, "משם יוצאים לקורס בשב"כ, בו מתמקדים ביכולות ירי גבוהות ובקרב מגע". 

השלב הבא מתקיים בבסיס היחידה שבקריה, ובו הם לומדים את רזי המקצוע ומחולקים לצוותים. "לכל משימה מייעדים צוות אחר, אבל כולם עושים הכול", מוסיף המאבטח, "ככל שהזמן עובר והיכולות שלך משתפרות, אתה מתקדם בהתאם".

לצד אלה, קיימים שלושה תפקידים נוספים ביחידה: לוחמי בריח - מעגל האבטחה השני סביב הרמטכ"ל או האישיות, המורכב מלוחמים שהתחילו מסלול בשייטת 13, 669, שלדג או סיירת מטכ"ל, והגיעו ליחידה; מאתרות ביטחוניות - פלגת חיילות שאחראית על סריקת מטענים לכל מקום אליו הבכיר מגיע; ונהגים מבצעיים - שמלווים את היחידה בכל אירוע.

"אומנם הבסיס שלנו הוא בקריה ולא בשטח - אבל אנחנו יחידה מבצעית לכל דבר", מדגיש סרן י'. "ב-7 באוקטובר, ברגע שקלטנו את גודל האירוע, קפצנו מיד כולנו. הרי כל מי שמנהל את המערכה - הוא היעד הכי אטרקטיבי לפגוע בו. לכן ישר התחלנו לתפוס אבטחה על כל אלופי צה"ל".

וכשהמלחמה המשיכה - הכוננות גברה עוד יותר. "לקראת התמרון ברצועה, ידענו שבכירי צה"ל יצטרכו גם להיכנס לעזה", הוא אומר, "בסוף, אנחנו נכנסנו ונכנסים איתם לשטחי לחימה באופן יום יומי. הם רואים את הכוחות, מחזקים את הלוחמים, מכירים את השטח ומפקדים מקרוב. מעולם לא חשבתי שאני אלך עם הרמטכ"ל בחאן יונס - והנה זה קורה".

ואכן מדובר בעולם אבטחה שהוא שונה לגמרי - דינמי, עמוס ומשתנה ממקום למקום. "הרבה אנשים מעידים כמה המלחמה הזו גרמה להם למעבר חד משגרת הלחימה לחיים שבחוץ", הוא מציין, "בשבילנו - תמיד היה קיים מעבר שכזה. היו ימים שהתחלתי בבסיס ברמת הגולן, וסיימתי אותו בזי"ס באילת. זה מאתגר - אבל זו מהות התפקיד שלנו, וזה לגמרי מספק".

"כדי שהאויב שלנו יממש את התוכנית שלו, הוא צריך רק פעם אחת - ואנחנו חייבים להיות טובים בכל יום", קובע סרן י', "לא מדובר בגזרה זמנית, אנחנו מגנים 24 שעות ביממה, כל השנה. בכל יום שהרמטכ"ל מגיע בשלום ליעד שלו, אני יודע שהצלחתי במשימה שלי, עד מחר בבוקר כמובן, כשהיא מתחילה מחדש".