על סיפה של המהפכה התעשייתית החמישית בשדה הקרב המתחדש

ההתבוננות על התפתחות שדה הקרב, כפי שאיפשרה לנו רוסייה-אוקראינה (2022) מספקת לנו הצצה אל עבר תחילתה של המהפכה החמישית. המהפכה החמישית היא זו שתאפשר לכל אדם באשר הוא, הזדמנות להכנס אל שדה הקרב מבלי שיצטרך להיות בו ברמה הפיזית, לקחת את פיקוד המשימה, להשפיע על מהלכו ולצאת ממנו כלעומת שנכנס.

22.09.22
אע"צ ר. ורס"ן ד"ר דוד אלקחר, המאמר מפורסם בחסות המכון למחקרים בתחום החדשנות, וההשתנות התאגידית הביטחונית

מלחמת רוסיה-אוקראינה שפרצה בשנת 2022 מהווה אירוע מעצב בקרב הקהילה הבינלאומית, והשלכותיה ניכרות במגוון רחב של סוגיות ביטחוניות ואזרחיות. אחת המגמות הבולטות במלחמה, היא החיבור ההדוק של האקו-סיסטם האזרחי האוקראיני לשדה הקרב, כגורם שובר שוויון אל מול היתרון הצבאי העדיף של הכוחות הרוסיים; בפרט, בולט המקום שתפסה טכנולוגיית הרחפנים האזרחית בחיבור זה. מאמר זה מתמקד ובוחן את אסטרטגיות החדשנות (השאולות מתוך עולמות היזמות הקפטליסטית) שאומצו על ידי האקו-סיסטם האוקראיני ושולבו בהצלחה מעוררת השראה בשדה הקרב, דרך הפעלת ציי רחפנים רב-משימתיים כנגד הצבא המוסדי הרוסי. 

הכותבים מזהים מספר מגמות בולטות, שזוהו דרך התבוננות על מלחמה זו: הראשונה, החיבור ההדוק של האקו-סיסטם האזרחי האוקראיני לשדה הקרב, כגורם שובר שוויון אל מול היתרון הצבאי המסורתי העדיף של הכוחות הרוסיים. חיבור זה התאפשר דרך מינוף טכנולוגיית 'האינטרנט של הדברים', שבא לידי ביטוי בטכנולוגיות הרחפנים וקהילות הרחפנים הלאומיות והבינלאומיות. השנייה, הקמתה של קואליציה מערבית, המבוססת על מעצמות ברית נאטו, מדינות מערביות נוספות ואוקראינה, שתיספקה את שדה הקרב באמצעי לחימה מתקדמים, ומבלי שהתפרשה כאקט אגרסיבי המאיים על הריבונות הרוסית המאלץ אותה לפתוח במלחמת עולם שלישית. קואליציה זו התאפשרה דרך התפתחותו של מרחב חדש, 'מרחב המולטיוורס', על בסיס הקמת חיבור חופשי ואיתן לאינטרנט לוויני. חיבור שאיפשר לכל אזרח ומעצמה להכנס בצורה וירטואלית אל שדה הקרב, להחשף למתרחש בו ולהשפיע על מהלכו, בהתאם לנדרש ובהתאם לאפשר.

העמקה בלימוד 'תופעת המלחמה', כפי שבאה לידי ביטוי במלחמת אוקראינה, מאפשרת הן לקהילה האקדמית והן לצה"ל להבין תופעות של השתנות בשדה הקרב המתחדש. הבנה זו תאפשר למצות את פוטנציאל ההשפעה של קהילות אזרחיות מודרניות, המוקמות סביב טכנולוגיות דואליות וקוד-פתוח, כמכפילי כח בשדה הקרב העתידי. 

לקריאת המאמר המלא - קישור