הנוסחה להצלחת היזם

ארגונים כמו צה"ל, המתאפיינים במערכת ניהולית הירארכית-בירוקרטית, עשויים למצוא עצמם קצרי סבלנות לחופש יזמי פנים ארגוני הטומן בחובו אי-וודאויות ועלויות שקועות. יזמות פנים ארגונית משולה לאמנות, המקבלים את הזכות לאחוז במברשת היצירה נהנים מאמון המערכת, ומהשקעה לא מבוטלת של זמן, קשב ומשאבים ארגוניים. עם זאת, לא כל האוחז במברשת היצירה יצליח לסיים תהליך שלם המתחיל מרעיון, ימשיך לשלב המיזם ולבסוף יסתיים בהסדרה פרוייקטאלית של תהליך בניין כח מוסדר ומנוהל. ובכן, מה יכולים ארגונים כמו צה"ל, לעשות על מנת לטפח את שריר היזמות הפנים ארגונית, לאתר את היזמים המבטיחים ביותר, ואף למקסם את הפוטנציאל היזמי הגלום בהם?

18.09.22
סרן במיל' שגיא לבנון, רס"ן אליאהב עמרם, רס"ן ד"ר דוד אלקחר, המאמר מפורסם בחסות המכון למחקרים בתחום החדשנות, וההשתנות התאגידית הביטחונית

במאמר זה מבקשים הכותבים לבחון מהם הזרזים, המאפשרים, המסיחים והחסמים הנדרשים למציאת הנוסחה המנצחת להשאת יזמות פנים ארגונית אפקטיבית. מאמר זה מתבסס על ניתוח מקרה בוחן של תכניות האצת חדשנות "אקסלרטורים" באגף התקשוב וההגנה בסב"ר; על בסיס תובנותיו מציע לשלב מנבאי הצלחה כיעדים בתכניות הכשרה ארגוניות ליזמות וחדשנות. ארגון שיכשיר את אנשיו ומנהליו לאור המבחנים שעלו במחקר זה צפוי לשפר את אחוזי ההצלחה של מיזמים הנכנסים לתכניות האצה של מיזמים בבניין כח.

המחקר שנערך מצביע על כך שאין תכונות אופי מובהקות של יזם פנים-ארגוני שיכולות לנבא הצלחה של המיזם. לעומת זאת, המחקר מראה כי ליזמים בוגרים יותר יש סיכוי טוב יותר להצלחה, בעוד שרמת ההשכלה דווקא בעלת מתאם שלילי להצלחה. מאפיין נוסף שנמצא במובהקות גבוה כמנבא הצלחה הוא שייכות הרעיון היזמי לייעוד יחידת האם של היזם. מאפיינים אלו, בנוסף לאינדיקטורים מנבאי הצלחה נוספים שנמצאו כגון מערכת זיכרון טרנזקטיבית של חברי הצוות (TMS) וביצוע שינויים בתכולת הצעת הערך של הפרויקט במהלך העבודה, יכולים להוות קווים מנחים למנהל החדשנות הארגוני בכדי לייצר אינקובטור אפקטיבי.

כותבי המאמר מציעים לקבוע את המאפיינים שנמצאו במחקר כמנבאי הצלחה כיעדים בתוכניות הכשרה ארגוניות ליזמות וחדשנות, מתוך תפישה שהגברת המודעות ומתן כלים ליזמים, תגביר את האוריינטציה היזמית. ארגון שיכשיר את אנשיו ומנהליו לאור המבחנים שעלו במחקר זה צפוי לשפר את אחוזי ההצלחה של מיזמים הנכנסים לתכניות האצה של מיזמים בבניין כח.

כולנו תקווה כי ממצאי מחקר זה יוכלו להאיץ תהליכי החדשנות הארגונית שבצה"ל לטובת חיזוק בטחון המדינה באמצעות לימוד תורת ה Lean Startup, במיקוד מאמצים במיזמים שהינם חלק מייעוד היחידה, בגיבוש הצוות וכן במאפשר המרכזי כפי שעלה שהינו הכוונת היזמים וחיבור למנטורים. מהצד השני של המתרס, זיהינו שני חסמים משמעותיים. הראשון הינו הקושי של היזמים בקשב פיקודי המאפשר את תהליכי יצירתיות ואקסלרציה. השני הינו הקושי בהקצאת משאבי כוח אדם ותקציב מבעוד מועד לטובת מימש המיזמים. אנו מאמינים כי תובנות אלו גם חשובות ליזמים באשר הם, ולא רק ליזמים פנים ארגוניים בצה"ל - דהיינו יזמים המגיעים מתחום מקצועיות שבו עסקו רבות וכן יזמים שישכילו לשנות את תכולת הצעת הערך באופן מהיר ורזה אל מול צרכי לקוחותיהם, סיכויי הצלחתם יגדלו. 

לקריאת המאמר המלא - קישור