מה ניתן ללמוד מתכנית הכרישים

חדשנות מתחילה בניצוץ של רעיון יצירתי. עם זאת, כדי להביא רעיון למימוש, על אחת כמה בתוך ארגונים גדולים ומורכבים כמו צה"ל, נדרשים יזמים להתמודד עם אתגרים רבים וביניהם מחסור בקשב, תמיכה ומשאבים. במאמר זה בוחנים הכותבים את אפקטיביות התהליך שבוצע בחיל הטכנולוגיה והאחזקה לפיתוח מודל לניהול חדשנות במתכונת של קרן לעידוד יזמות פנים ארגונית. המאמר מרכז תובנות ולקחים מתוך שני מחזורי פעילות מלאים ומשווה אותם לנעשה בעולם האזרחי. התובנות והלקחים המוצגים במאמר שולבו במודל מערכתי מעודכן, שכבר מופעל ברמה החיילית, החל משנת 2022. עיקרי המודל המשופר יכולים לשמש את שאר הזרועות והאגפים כמנגנונים ישימים לשכפול, הטמעה ואף כבסיס לבחינה ביקורתית, עדכון והתאמה.

06.10.22
סא"ל ד"ר אלכס בלכמן וסא"ל גלית וייס, המאמר מפורסם בחסות המכון למחקרים בתחום החדשנות, וההשתנות התאגידית הביטחונית

אחד המנגנונים החשובים בשמירת איכותו של צה"ל כולו, וחיל הטכנולוגיה והאחזקה בפרט, הוא יישום תרבות, שיטות וכלים לחדשנות ארגונית וטכנולוגית. דרך אחת בה ניתן לקדם תרבות זו היא סיוע למימוש: מדגים / הוכחת היתכנות / פיילוט רעיונות מהשטח. חלק אחר וחשוב לא פחות הוא העיקרון של עידוד חדשנות ויצירתיות ללא קשר לשיוך הארגוני ולדרגה של המציעים כחלק מחזון ארגוני כולל שמטרתו יצירת מערך חדשני, מתקדם ויעיל שנותן במה לרעיונות ולהצעות של הפרט.

עיצוב ויישום תרבות זו בחיל הטכנולוגיה והאחזקה החל ב 2018 עם מיסוד מנגנון ניהול חדשנות מובנה ושיטתי כדי לסייע בקידום ובמימוש מיזמים פנים ארגוניים. המנגנון החל במתכונת של 'קרן לעידוד יזמות פנימית' בתחומי טכנולוגיה ואחזקה ("תוכנית הכרישים") ולאורך השנים העניק תקציב ותמיכה ליזמים בחיל ומחוצה לו עם רעיונות בעלי פוטנציאל לשיפור ושינוי בתחומי עניין של החיל. התהליך מתחיל בוועדת משקיעים בו שותפים מפקדים בכירים מיחידות המטה. לאחר אישור העבודות מתחיל תהליך אקסלרציה של שלושה-ארבעה חודשים שבמהלכו העבודות מקבלות תקציב ומשאבים למימוש הרעיונות, יחד עם ליווי ותמיכה הנדסית ופרוייקטאלית של מדור טכנולוגיה וחדשנות במפקדת החיל. לאחר מימוש העבודה או הפיילוט מתבצעת הערכה של העבודה שבוצעה ע"י מפקדים בכירים והחלטה על אופן המימוש וההטמעה. מתוך הניסיון הנצבר בחיל הטכנולוגיה והאחזקה ניתן לציין המלצה מרכזית: פיתוח ומימוש מדגימים ומיזמי הרצה (פיילוט) הוא רק אמצע הדרך. התהליך השלם כולל סינון פיילוטים והעברתם למסלול פרויקטלי סדור, לקראת יישום נרחב במערך.

לקריאת המאמר המלא - קישור