המכללה לחדשנות ויזמות מציעה הסמכה ראשונה מסוגה בעולם

באוקטובר האחרון השיקה חטיבת שילו״ח שבאגף לתכנון ולבניין כח רב זרועי, את המכללה הביטחונית לחדשנות, יזמות והשתנות. המכללה מהווה מסגרת מעשית, עיונית, מחקרית ואקדמאית להכשרת מפקדי צה"ל ומערכת הביטחון לכשירויות של יזמות וחדשנות. בחודש האחרון הסתיימה במכללה הסמכה ראשונה מסוגה בעולם, לניהול אפקטיבי של מערכות חדשנות בארגונים.

21.02.22
רס"ן ד"ר דוד אלקחר, מפקד המכללה לחדשנות ויזמות

מאז השקתה, נפתחו במכללה מגוון מסלולים והכשרות, ביניהם: תכנית הדגל של המכללה, מסלול ייחודי ללימודי MBA תואר שני במנהל עסקים, מוכוון יזמות וחדשנות, בשיתוף עם האוניברסיטה הפתוחה; הסמכת מובילי שינוי וחדשנות בארגונים – הסמכה ראשונה מסוגה בצה"ל, המיועדת לחיילים במספר מקצוע 764, המתגייסים לצה"ל בכדי לקדם ביחידות צה"ל תרבות של חדשנות, הלכה למעשה. מסלולי המכללה מייצרים מעטפת לימודית כוללת ושלמה, המפגישה מפקדים מכלל יחידות צה"ל וממגוון גופים ממלכתיים במערכת הביטחון הרחבה (המשרד לבטחון פנים, משרד ראה"מ, משטרה, כבאות, שב"ס, ומד"א) וחושפת אותם לתכנים מתקדמים בתחום היזמות והחדשנות. 

בחודש האחרון הסתיימה במכללה הסמכה ראשונה מסוגה בעולם, לניהול אפקטיבי של מערכות חדשנות בארגונים. ההסמכה נבנתה על בסיס ספרות ותקינה בינלאומית (תקן ISO-56000, שהושק לעולם לפני פחות משנה) ומגוון חומרים מקוריים שפותחו לטובת הנושא, בתוך צה"ל."אנו הראשונים בעולם לתרגם את התקינה לכדי קורס יסודי ומקיף המסמיך את חניכיו להקים ולבסס בתוך הארגון 'מערכת חדשנות' המתכתבת עם מערכות מסורתיות אחרות הקיימות בו; לעצב באופן רלוונטי דירקטיבת חדשנות ובהלימה לדירקטיבה הרחבה של הארגון; לעצב, לתכנן ולנהל בצורה שיטתית תהליכי חדשנות פנים ארגוניים; לייצר מדידה ניהולית ואפקטיבית; ולבסוף גם לערוך מבדקי חדשנות לטובת תהליכי שיפור מתמיד." מספר מר חנן מלין, מיל' של חטיבת שילו"ח, ומעביר ההסמכה בחסות המכללה.

ארגון ה ISO, הינו ארגון תקינה בינלאומי (International Organization for Standardization), הקובע ומגדיר תקנים תעשייתיים ומסחריים בין-לאומיים. בארגון ה ISO חברים נציגים מ 165 ארצות, והתקנים שיוצאים תחת הנחייתו מאומצים באופן תדיר כמדיניות מחייבת בניהול פעילויות ניהול במסגרות עסקיות, מסחריות, קהילתיות, בריאותיות, וביטחוניות. בשנת 2020 השלים ארגון ה ISO את התקן החמישי במשפחת התקנים החשובים של הארגון, תקן ISO-56000, העוסק בניהול אפקטיבי של מערכות חדשנות בארגונים. המוטיבציה המרכזית להשקת התקן, להבטיח את הרלוונטיות של ארגונים בעולם הולך ומשתנה. "בהעדר חידושים במוצרים או שירותים, ארגונים עשויים להמשיך ולעסוק 'בעוד מאותו דבר', מבלי להתייחס לשינויים שחלים בכוחות השוק, בביקוש, בצרכי הלקוחות, ובתחרות שמציעים המתחרים. מכאן, חשיבותו הרבה גם לארגונים ולתאגידים ביטחוניים." מוסיף חנן.

גישת ניהול מערכת חדשנות בארגונים

יכולת התאגיד או הארגון לחדש מוכרת כגורם מפתח לצמיחתו המתמשכת, והיא בעלת כדאיות כלכלית, רווחה מוגברת ופוטנציאל גבוה בפיתוח הפרט בתוך הארגון. יכולות החדשנות של הארגון כוללות את היכולת לזהות ולהגיב לשינויים, למצות הזדמנויות חדשות ולמנף את הידע והיצירתיות של אנשים בתוך הארגון, ובשיתוף פעולה עם גורמים חיצוניים. ארגון יכול לחדש בצורה יעילה ומועילה אם כל הפעילויות, והאלמנטים הנמצאים בו, הקשורים זה בזה או שנמצאים באינטראקציה האחד עם השני, מנוהלים כמערכת. מערכת לניהול חדשנות מנחה את הארגון כיצד לקבוע את חזון החדשנות שלו, האסטרטגיה, המדיניות והיעדים. מערכת חדשנות כוללת מספר רבדים: רובד גלוי, רובד סמוי, ורובד עמוק. הרובד הראשון, הגלוי, כולל את מחוייבות קברניטי הארגון לתהליך החדשנות, מבנה ארגוני תומך המשולב בתוך הארגון, ובעלי תפקידים שזו אחריותם וסמכותם. הרובד השני, הסמוי, כולל הקמתם של פלטפורמות והטמעת מנגנונים ('מסילות') תומכים, עיגון משאבים, הקמת תשתיות, וטיפוח המיומנות היזמית בקרב אנשי הארגון. הרובד האחרון, העמוק, כולל עיצוב של תרבות תומכת. רובד זה כולל הנעת תהליכי למידה, עידוד היצירתיות והביקורתיות, תקשורת פתוחה בתוך הארגון, עידוד הסקרנות, הגברת המוטיבציה לשינוי, ועוד. 

תקן ISO-56000, על בסיסו נבנתה ההסמכה, קובע כי על הארגון "לקיים, ליישם, לתחזק ולשפר בהתמדה את מערכת ניהול החדשנות, בהתאמה לכוונת החדשנות של הארגון, כולל התהליכים ומנגנוני התמיכה הדרושים לקיומם". כוונת החדשנות היא הבסיס לקביעת אסטרטגיית החדשנות. מימוש כוונת החדשנות נתמכת על ידי הנחלת תרבות ויצירת שיתופי פעולה בתוך הארגון. לפיכך, על הארגון לקדם תרבות התומכת בפעילויות חדשנות, במטרה לקיים חשיבה ופעולות יצירתיות, ובהתאם לנדרש לְַחדשׁ. זאת ניתן לעצב דרך יצירת סביבת עבודה המאופיינת ב: פתיחות, סקרנות ומיקוד משתמשים; עידוד משוב והצעות; עידוד למידה, ניסויים, יצירתיות, שינוי, וחשיבה ביקורתית; עידוד לקיחת סיכונים ולמידה מכישלון; קהילתיות, שיתוף פעולה והשתתפות בפורומים פנימיים וחיצוניים; גיוון, כבוד והכללה של אנשים, דיסציפלינות ונקודות מבט שונות בפעילויות החדשנות; ערכים משותפים, אמונות והתנהגויות;  איזון בין תכנון ותהליכים ליניאריים ובלתי ליניאריים.

עוד מוסיף התקן, כי ארגונים המבקשים להנחיל תרבות התומכת בפעילויות חדשנות, מיישמים את העקרונות הבאים: מנהיגים בכל הרמות המקדמים ומפגינים את מחויבותם לפעילות חדשנות; ניהול מתואם של הפעילויות בפורטפוליו החדשנות, מיזמי החדשנות, ונרטיב החדשנות של הארגון; תמיכה והכרה ביזמים, בהתנהגויות חדשניות, וביוזמות חדשנות; יצירת תמריצים להישגי חדשנות, תוך התמקדות במניעים ערכיים ומערכתיים; פיתוח אינדיקטורים להערכת תרבות החדשנות בארגון; יצירת מבנים ארגוניים התומכים שיתופי פעולה רב תחומיים. בנוסף על טיפוח ההיבט התרבותי, על הארגון לבסס גישה לניהול שיתופי פעולה פנים וחוץ ארגוניים. שיתופי הפעולה מיועדים לקיים תהליכי שיתוף וגישה לידע, מיצוי נכסים אינטלקטואליים ומשאבים. שיתופי פעולה יכולים לכלול אנשים מאותו צוות או מחלקות, יחידות ופונקציות זהות או שונות בתוך הארגון. אלו יכולים לכלול משתמשים, לקוחות, שותפים, ספקים, אקדמיה, תעשייה, איגודים וגורמי עניין רלוונטיים מהאקו-סיסטם החיצוני לארגון.

חניכי ההסמכה לניהול אפקטיבי של מערכות חדשנות בארגונים

חניכי ההסמכה לניהול אפקטיבי של מערכות חדשנות בארגונים

"החדשנות אינה רק חדשה בצה"ל, היא עדיין מתגבשת כתורה ותקינה בעולם כולו, ובזירה התאגידית הבינלאומית, בפרט. הנחלת הכלים, השיטות והסטנדרטים המתקדמים ביותר לשכבת הניהול הבכירה בצה"ל ובמערכת הביטחון הינה 'אבן הראשה' בעיצוב אקו-סיסטם ביטחוני שמדבר חדשנות ומייצר חדשנות רלוונטית, שיטתית ואפקטיבית, הלכה למעשה." מוסיף מפקד המכללה לחדשנות ויזמות, רס"ן ד"ר דוד אלקחר.

עם הפנים קדימה, נערכת המכללה לחדשנות ויזמות להשקת קול קורא בתוך צה"ל ומערכת הביטחון, לקראת פתיחתו של המחזור השני של תכנית ה MBA. קול קורא צפוי לצאת ליחידות ומשרתי צה"ל במהלך חודש מרץ הקרוב. בנוסף, מתכננת המכללה להשיק מחזורים נוספים של הכשרות מקוונות לדרג הרס"ן עד סא"ל (והמקבילה בעולם הנגדים). כמוכן, מתוכננת המכללה לשלב ידיים עם המכללות הצבאיות ולהשיק עוד השנה קורסי הכשרה לחדשנות והשתנות, במסגרת ההכשרות הקיימות לדרג הסא"ל בפו"מ אלון ופו"מ אפק. לרישום מוקדם להכשרות המכללה, ניתן להשאיר פרטים בקישור המצורף

"מפקדי צה"ל נדרשים לפעול ולנצח במציאות מורכבת ומשתנה. מכללת החדשנות מתעצבת כצומת מרכזית בתהליך הפיתוח של הקצונה הבכירה בצה"ל. מיצובה של המכללה כתשתית לאומית בחזית החדשנות הבינלאומית מהווה בסיס איתן ליצירת שיתופי פעולה עם צבאות זרים." מסכמת רע"ן חדשנות, סא"ל מיכל פרנקל.