שנה לבית הספר הראשון מסוגו בצה"ל

שנה בדיוק חלפה מאז נחנך בית הספר הראשון לנגדים בצה"ל. אולי בהתחלה היה מי שלא הבין את החשיבות וההשפעה של המהלך, אבל עכשיו כבר ברור איך המקום הזה, שנראה לעין כמו קמפוס אקדמי, מפתח את בוגריו והופך אותם למפקדים הטובים ביותר לחייליהם. ביקרנו בכיתות וקיבלנו שיעור מתקדם

31.10.18
נעמי סומר, מערכת אתר צה"ל

הכול התחיל בסוף שנת 2016 - הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, מקבל לידיו החלטה שתצמצם את אחד הפערים הגדולים ביותר שעלו בשנים האחרונות: נגדים בעלי מוטיבציה שרוצים להמשיך בדרכם המקצועית, אך חסרים להם את הכלים הפיקודיים המלאים הנדרשים למשימה.

בזכות ההבנה שהמצב לא יכול להישאר כפי שהוא, וכי אין סיבה שלא להסמיך את אותם אנשי הקבע בצורה המיטבית - הוקם בית הספר לנגדים במכללות הצבאיות, שציין בשבוע שעבר שנה מיום גזירת הסרט החגיגי.

 

המסר שמהדהד מאחורי הקמת בית הספר, ובשינוי התפיסתי כולו במערך, הוא חד וברור. לצד ההתמחות המקצועית של הנגד (אחת מ-500 מקצועות הקבע הקיימים בצה"ל), הוא חייב לפעול כמפקד לכל דבר, בממלכתיות ובקשב הטוב ביותר לחייליו - תחת ההבנה שאיכות השירות שלהם וההצלחה במשימה תלויה בו וביכולותיו.  

"קצין בצה"ל עובר בממוצע 6-7 קורסים במקצוע הפיקוד", משווה מפקד בית הספר במחנה גלילות, סא"ל אוהד נוימן. "אבל בתור נגד, אתה עובר בן רגע מלהיות חייל למפקד, ולא מבין בהכרח את השפה הפיקודית, את הקודים הנדרשים, ואיך להתנהל בצורה הסמכותית ביותר ביחידה שלך. זה בדיוק מה שאנחנו עושים כאן - מלמדים אותם את שפת איש הקבע".

 

"רק כשאותו מפקד רוכש את הידע הנדרש, וביטחון מספק כדי להביע עמדה - הכוח שלו הופך למשמעותי באמת", מבהיר סא"ל נוימן, "הדרישה ההכרחית מהמפקדים היא הממלכתיות - לכל דבר שאתה אומר יש משמעות, ואתה מייצג גוף שהוא הרבה יותר גדול ממך - את צה"ל, ואחר כך את המדינה. עולם הקצינים שם כבר מזמן - עכשיו הגיע תור הנגדים להצטרף למהפכה".

כחלק משורת תהליכים במנהל הנגדים של מחלקת הסגל, נפתח בית הספר במכללות הצבאיות, כשהוא מקיים באופן שוטף שני קורסים - קורס קבע מובהק, הנמשך ארבעה שבועות, ובסיומו מקבלים את דרגת הרס"ר, וקורס הקבע הבכיר - הנמשך שישה שבועות, ומיועד להכשיר את הנגדים הנכנסים למסלול הבכיר עד לדרג הגבוה ביותר - דרגת הרנ"ג.

 

סא"ל נוימן מדגיש כי בתהליך הקמת בית הספר - לא היה שום 'העתק-הדבק': "היו לנו קבוצות מיקוד של נגדים, ריאיונות אישיים ומחקרים בשטח - כתבנו הכול מאפס, אספנו כל פיסת מידע, וכל שיעור בקורס נולד ממחקרים ומבעיות אמיתיות שעלו בשטח".

"שיתוף הפעולה בינינו היה - ועודנו - הדוק ויום-יומי", מסכימה ומצטרפת ראש מנהל נגדים במחלקת הסגל, סא"ל ליאת פוני. "יחד עם מפקד פו"ם, תא"ל אודי בן מוחה, ורמ"חית הסגל, תא"ל מיכל תשובה, קיימנו שיחות חתך וריאיונות עם אינספור נגדים, בשיתוף החילות והזרועות, כדי לאתר את הבעיות שאנחנו צריכים להיענות להן - ובפעם הראשונה הגדרנו במסמך צבאי (המכונה 'עקד הנגד') את הדרישות הפיקודיות מהנגד".

בזכות אותה שנת הקמה מעמיקה ומושקעת, קשה למצוא סוגיה פיקודית שבית הספר פוסח עליה: החל מפיתוח כישורי הובלת חניכה או ריאיון לחיילים, דרך סימולציות של מצבים פיקודיים מורכבים, ועד דיונים בצוותים על יזמות ופיתוח היחידות - אין ספק שהנגדים חוזרים לבסיסיהם עם סל כלים משמעותי, ועם כישורים שיתרמו להם ברמה חסרת תקדים להמשך השירות. 

"וכמובן שההכשרה לא נגמרת ברמת ביצוע המשימות המקצועיות", מרחיב סא"ל נוימן, "דאגנו להעשיר את שני הקורסים במד"סים, והוספנו סדנאות מיוחדות לפיתוח הנגדים מעבר לשעות העבודה - בנושאי קריירה ומשפחה ואורח חיים בריא - מתוך ההבנה שיש זמן להתעסק בהכול, ושהמחויבות של נגד לחייליו לא צריכה לבוא על חשבון חייו האישיים. הנגדים יוצאים מפה חזקים יותר בכל היבט אפשרי".

"מ-600 הנגדים שהספקתי לפקד עליהם בבית הספר, למדתי שזו אוכלוסייה גדולה ואיכותית שחשוב לה להצליח בתפקיד שלה, עם יכולת למידה מאוד גבוהה", מספר סא"ל נוימן. "מהשיחות איתם ומהשיעורים המשותפים, גיליתי שמה שמשאיר אותם בצבא זה ממש לא הכסף - זו אהבת הארץ, המקצוע והיחידה, והבנת המשימה החשובה שהם שותפים אליה".

והתוצאות בשטח? הן מדברות בעד עצמן - רבים מבוגרי הקורס מעידים כי מעכשיו הם חשים ביטחון רב יותר ביכולת ליזום ולשפר את התהליכים ביחידה שלהם. "בזכות הכלים שהם רכשו והאמונה שהם יכולים להשפיע", מדגימה סא"ל פוני, "הם מגישים ניירות מטה עם הצעות יצירתיות ומגוונות, ובכלל, הם פועלים מתוך תפיסה פיקודית עשירה ורחבה יותר מבעבר".

עוד נתון מפתיע שמדגים את הצלחת המהפכה, מגלה כי מאז התחלתה הוכפל מספר הנגדים שיוצאים ללימודים במהלך השירות. "הנגדים עצמם רוצים להתפתח יותר וללמוד יותר", מסבירה סא"ל פוני. "ההעצמה היא חשובה, היא על השולחן, ויש בשלות לזה גם מצד המערכת וגם מצד הפרט".

"הדגש המרכזי שהרגשתי בזכות הקורס, הוא שמצפים ממני להיות מנהיג", מספר רס"ר קובי סויסה, מצטיין קורס הפיקוד המובהק שהתקיים בדצמבר האחרון. "אתה מבין שאתה כבר לא רק מנהל עבודה - מאז שסיימתי את הקורס, אני מגיע כל בוקר לחיילים שלי בצורה שונה לגמרי".


"הקמנו בית ספר מאוד מכובד, שמטרתו העיקרית היא לתת לנגדים שמגיעים אווירה לימודית ולעורר מחויבות לתפקיד", מסכמת ראש המערך, ומוכיחה מיד שהם בדרך הנכונה: "אנחנו עומדים בכל ההקצאות שלנו, ויש רצון גדול מאוד להגיע. המפקדים הבכירים ששולחים את הנגדים אלינו, מבינים במהירות את החשיבות והמשמעות של מה שהם עוברים. מכאן ועד הקורסים הבאים - הם יודעים בדיוק איזה נגדים הם יקבלו בחזרה" .

"לפי חזון הרמטכ"ל, צה"ל הוא צבא לוחם, איכותי, מוכן וכשיר", מדגיש סא"ל נוימן, "ובית הספר שלנו הוא כלי מדויק למימוש המטרה הזאת. ברגע שאתה משפר את היכולות הפיקודיות של הנגד - החיילים שלו מסופקים יותר, מרגישים שיש להם מודל לחיקוי ומישהו להאמין בו. זו הדרך חסרת התקדים שלנו לשפר את כל היחידות, ואת הדרג הפיקודי בכל הצבא".