כך מכשירים את אנשי המפתח שמעצבים את המציאות הביטחונית של ישראל

הוא היה שם ברגעים שהותירו חותם על המציאות הביטחונית הישראלית, הוביל את לוחמיו ואף נפצע בפעילות מבצעית. כעת, אל"ם יוסי פינטו מסיים את ההכשרה במכללה לביטחון לאומי וייכנס לתפקיד מח"ט חילוץ. והוא לא לבד, עמו מסיימים את ההכשרה עוד 40 אנשי ביטחון וממשל בכירים מהארץ ומהעולם. כתבנו הצטרף אליהם, ושמע כיצד מכשירים את מעצבי המציאות הביטחונית

13.07.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

כשאל"ם יוסי פינטו עלה השבוע (רביעי) לבמה בטקס הסיום של המכללה לביטחון לאומי, לא היה לו זמן להתרווח וליהנות מההישג. בעוד שר הביטחון והרמטכ"ל לחצו את ידו והעניקו לו את תעודת הסיום, הוא חש בכובד האחריות החדשה על כתפיו – עוד כשבועיים הוא ייכנס לתפקיד מפקד חטיבת החילוץ, בתקופה מורכבת ומרובת אתגרים מבצעיים. אבל האחריות הזאת לא חדשה לו. לפני ארבע שנים בלבד, בתפקידו כמח"ט בנימין, הוא הוביל מקרוב פעילות נרחבת נגד תשתיות חמאס באיו"ש, כחלק ממבצע "שובו אחים" בעקבות חטיפת הנערים גיל-עד מיכאל שער ז"ל, יעקב נפתלי פרנקל ז"ל  ואיל יפרח ז"ל.

"בוקר שישי שלאחר החטיפה התחיל עבורי בכלל בהתמודדות עם פיגוע אחר", משחזר אל"ם פינטו. "מחבל הגיע למעבר בגזרה שלנו וביצע ירי לעבר כוחותינו שהיו מוצבים שם באותו זמן. תוך כדי שאני מפקד על האירוע, מתחילים לזרום הדיווחים על החטיפה ב'עציון', שם מתמקדים החיפושים בשלב הראשון".

"ברגע שאני מבין מה קרה לשלושת הנערים, ותמונת המודיעין מתבהרת", הוא ממשיך, "ברור לי שעלינו להפוך כל אבן בגזרה, ולא לעצור לרגע. במרחב שלנו אנחנו פותחים בסדרת מבצעים לסיכול טרור ואיסוף מודיעין. לאורך השבועות הארוכים של המבצע, אני שם עם הלוחמים, מפקד מהשטח ובסופו של דבר אנחנו רושמים הישגים משמעותיים מול חמאס".

זו לא הפעם הראשונה בשירותו הצבאי בה עמד אל"ם פינטו במוקד ההתרחשויות המבצעיות, פיקד בחזית הלחימה ואף חווה על בשרו את אש הקרב. "הייתי אז מ"מ והכוח שלנו התמודד עם הפרת סדר באזור רמאללה, פתאום נפתחת לעברנו אש", הוא מתאר, ולא נותר ספק שגם מרחק הזמן לא יכול לטשטש עברו את הזיכרון מאותם רגעים. "מתפתח קרב יריות, וכעבור כמה שעות מרבית הכוח שלנו כבר פצוע, גם אני חוטף כדור אבל ממשיך להילחם. כל הכוח שלנו שם פעל במקצועיות שאין כדוגמתה ובאומץ לב מיוחד, כשהמשיך להילחם למרות הפציעות עד להגעת הסיוע".

לאחר שורת תפקידים בזרוע היבשה ובגזרת איו"ש, ולאחר ששימש כקצין אג"ם פיקוד העורף הוא ייכנס בחודש הקרוב לתפקיד מח"ט חילוץ. "האתגרים המבצעיים שיפגשו אותנו בתקופה הקרובה עשויים להיות שונים משמעותית מבעבר", מצהיר אל"ם פינטו. "נצטרך להיות מקצועיים, מיומנים, מהירים ונחושים ולבצע רצף של פעולות, כי בסופו של דבר אנחנו בעמדת מפתח לאפשר לצה"ל ולישראל לעמוד במשימה. זה היעד, ואין לי ספק שנעמוד בו".

סיפורו של אל"ם פינטו הוא רק אחד מבין רבים, 40 במספר, של אנשים משירותי הביטחון ומשרדי הממשלה השונים שהצטיינו בשורת תפקידי מפתח, ועתידים להתמנות בהמשך בתפקידים בכירים משמעותיים במסגרתם יחזיקו בהשפעה מעצבת על ביטחון ישראל. על מנת להכין אותם לניתוח, התמודדות ומציאת פתרון לסוגיות מורכבות בהן ייתקלו, הם עוברים הכשרה בת שנה שמטרתה לפתח חשיבה אסטרטגית ולהעניק כלים פרקטיים.

"ההכשרה כוללת הרצאות ושיח עם בכירי המנהיגים בתחומי המדינאות, דוגמת ראש הממשלה וחברי כנסת, הביטחון, הכלכלה והחברה", משתף אל"ם יוני סיידה, המדריך הראשי של המכללות. "כמו גם סדנאות על מגוון סוגיות בוערות כמו הקשר בין צבא וחברה, וניתוח של מקרי מבחן הן מעולם הצבא והן מעולם הכלכלה".

"נסענו לבקר בארה"ב במדינות ששינו את הצבעתן מהבחירות הקודמות לבחירות האחרונות, על מנת לאפשר לחניכים לנסות להבין מה קרה שם ובכך לפתח את החשיבה האסטרטגית שלהם", מספר אל"ם סיידה. "כמו כן, נפגשנו שם עם נציגים באו"ם של רוסיה, ארה"ב וצרפת כדי להבין כיצד הם רואים את ישראל".

במציאות ביטחונית שמשתנה חדשות לבקרים, נדרש גם להתאים את הקורס שמכשיר את מי שמתמודדים עמה ברמות הגבוהות ביותר. "במחזור האחרון", משתף המד"ר, "התנסו החניכים לאורך השנה כולה בניתוח הסוגיה האסטרטגית של החזית הצפונית. הם קיבלו את כל הנתונים על המדינות והארגונים המעורבים ותמונת המצב, שמעו ברוסיה מסגן שר החוץ הרוסי עצמו על תפיסת הביטחון שלהם במזרח התיכון, ולבסוף נדרשו לגבש המלצות כיצד לפעול במסגרת המצב".

מרכיב מרכזי לא פחות בהכשרת המכללות הצבאיות, מסביר אל"ם סיידה, הוא כתיבת עבודת מחקר בנושא ביטחון לאומי: "השנה, אחד החניכים שהגיע מאגף המודיעין ערך עבודת מחקר על איך מנהלים את המלחמה, ולא נגררים אליה ובמהלכה. עבודה משפיעה נוספת, היא הצעת האי המלאכותי מחוץ לחופי עזה, שהיום במוקד הדיון הציבורי, אך הוצעה לראשונה במחקרו של חניך מאחד המחזורים הקודמים".

"החידושים שהכנסנו השנה", מציין אל"ם סיידה, "כוללים כלים אמריקאיים מהעולם העסקי לחשיבה אסטרטגית. כמו כן, אנחנו נכנסים כבר להכנת סגל למחזור הבא ובוחנים את האפשרות שסין, על דרך המשי והעוצמה הכלכלית שלה, תהווה מודל פרטני למחקר שלנו".

"יש משהו אחד שמחבר את שני העולמות של המפקד, האופרטיבי והעיוני", מציין אל"ם פינטו. "מעלה חיונית אחת היא לזהות מגמות של שינוי במרחב הפעולה, באיום ובאתגר, ומעלה שנייה היא לדעת להוביל תהליכים ולתת מענה. אלו היכולות האסטרטגיות החשובות שאנחנו יוצאים איתן מכאן".

"האנשים שיוצאים מכאן רלוונטיים יותר למציאות האסטרטגית בכל זירות הלחימה", מסכם אל"ם סיידה, "הם ידעו לא רק איך לבצע את המשימה המבצעית המוגדרת באופן הצבאי הטוב ביותר, לא רק איך להילחם, אלא איך להנהיג ולשמור על האינטרסים החיוניים ביותר לביטחון הלאומי של מדינת ישראל".