לראשונה - מ"פים יוסמכו כמדריכי חדר כושר וכמפקדי כושר קרבי

עשרות אימונים שמותאמים לפעילות של כל חיל בשדה הקרב וידע אקדמי נרחב באנטומיה, פיזיולוגיה ותורת התנועה - המ"פים הבאים של צה"ל יוסמכו לראשונה כמדריכי חדר כושר וכמפקדי כושר קרבי. עוד שנה הם יסיימו את הכשרתם במלט"ק, ויגיעו לפקד על לוחמינו ולהכין אותם למערכה הבאה. בינתיים, יצאנו לבדוק איך הם מתכוננים להוביל כוח מנצח

05.06.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

שעת בוקר מוקדמת בוינגייט (בה"ד 8), ורק קרני שמש ראשונות הספיקו להאיר את גלי הים. תדרוך קצר, ואז שריקה - המ"פים הבאים של צה"ל יוצאים לדרך. אבל זו אינה ראשיתו של עוד מרוץ שגרתי במכללה לפיקוד טקטי (מלט"ק), מדובר בשריקת הפתיחה של תוכנית בעלת השפעה רחבה על כשירות הלוחמים בצה"ל.

"אנחנו פותחים היום הסמכה של מפקדים בדרג המ"פ כמדריכי חדר כושר", מסבירה רמ"ד תרבות גופנית במכללות הצבאיות, רס"ן אפרת ברוזה. "המשמעות היא שהם לומדים להעביר אימונים מתקדמים ורוכשים ידע אקדמי נרחב, הדרושים על מנת להפוך אותם לכוח מוביל בתחום הכושר הקרבי, כחלק מתפיסת 'המפקד המאמן'".

ההכשרה מורכבת מאימוני כושר מודרכים שמעוברים למפקדים על ידי גורמי מקצוע מהמכללות הצבאיות ומבית הספר לכושר קרבי, ומימי עיון אקדמיים מרוכזים בהם הם לומדים אנטומיה, פיזיולוגיה וקינזיולוגיה (תורת התנועה). 

בסיום ההכשרה, יעברו החניכים מבחנים עיוניים ומעשיים, ויזכו לשתי תעודות הסמכה - צבאית ואזרחית, כמדריכי חדר כושר. תוכנית זו מצטרפת לפרויקט חדש נוסף במלט"ק - הסמכת המ"פים כמפקדי כושר קרבי.

"בעבר קידשנו את הריצה כמרכיב מרכזי בהכשרה", מספרת רס"ן ברוזה. "היום אנחנו נותנים למפקדים גם כלים מקצועיים שקשורים לאימוני כוח, לתרגול עם ציוד ובלי ציוד ולשמירה על יציבה וגמישות בשטחים משתנים. מדובר בתוכנית אימונים מגוונת, שכוללת נשיאת משקלים, תרגילים על מסילות ושיפועים ושטח אימון קשה ומשתנה שמדמה את שדה הקרב".

לא רק שההכשרה רלוונטית לדרג השטח, מתארת רס"ן ברוזה, אלא שהיא ייעודית לאתגרי הלוחמים בחילות השונים: "מ"פ באיסוף קרבי ילמד, למשל, לתרגל את לוחמיו בבולדרינג (טיפוס על סלעים), מ"פ בשריון ילמד כיצד לאמן באמצעות משקולות המדמות פגזים, ומ"פ בחי"ר יידע לאחר ההכשרה להכין נכון את הכוח שלו להליכות שפופות עם משקל גבוה על הגב - אלו רק דוגמאות מעטות מהעשייה הרבה".

הסמכות אלו נוצרו כחלק מאימוץ תפיסת "המפקד המאמן" במכללות הצבאיות, ומאפשרות למפקדים שעברו אותן לתכנן ולהוביל אימונים מותאמים ורלוונטיים. תפיסה זו רואה בכושר הקרבי חלק אינטגרלי במקצוע הצבאי, ובמפקד כגורם שנותן את הטון ומוביל את הכוח.

"מ"פ צריך לבנות מסגרת מנצחת ללחימה שתתפקד כיחידה עצמאית ומובילה בשדה הקרב", מחדדת רס"ן ברוזה. "זהו דרג פיקוד, שמצד אחד יש לו חיכוך גדול מאוד עם החיילים, ומצד שני ניסיון מקצועי. הקפיצה שהמהלך הזה צפוי להוביל בכשירות הלוחמים, יכולה להביא להצלחה של הכוחות במערכה עתידית".

"התוכנית הזו והיום הזה הם אבן דרך, שמדגישה את האחריות שלי כמפקד לאמן ולהוביל את לוחמיי", מסכם חניך במלט"ק שעתיד להיות מפקד בשייטת. "אני מקבל כאן כלים מקצועיים ואיכותיים, שיאפשרו לי להביא את הלוחמים שלי הכי מוכנים שאפשר ללחימה, ככל שנידרש".