הסתיים הקורס המשולב בבית הספר למלחמה

הקורס, ששילב 15 קצינים מהמטה המבצעי של צה"ל, שימש הזדמנות עבור הקצונה הבכירה העתידית של צה"ל בשטח ובמטה המבצעי ללמוד זה מזה, ותרם לתפיסת צה"ל כצבא רב מימדי ורב זרועי.

27.12.22
מערכת את"צ

ב-15 בדצמבר (חמישי) סיימו 15 קצינים את מגמת המטה המבצעי בקורס המשולב של ביה"ס למלחמה שתחת המכללות הצבאיות, הקצינים הולכים להשתלב בתפקידים משמעותיים באגף המודיעין, התקשוב ובזרועות ואגפים נוספים, הופכים לחלק מהפיקוד הבכיר של המערכת המבצעית בצה"ל.

בית הספר למלחמה (לשעבר קורס פו"ם אלון), הוא קורס שמכשיר את קציני המערכת המבצעית של צה"ל, ומהווה את "שער הכניסה" שלהם לקצונה הבכירה בצה"ל. שלושת הראשונים של הקורס נעשו בשיתוף עם מגמה ייחודית נוספת, מגמת המטה המבצעי, והם נודעים כקורס המשולב.

מטרתו של הקורס המשולב היא לאגד את ההכשרה של כל המפקדים בצה"ל שעוסקים בהפעלת כוח, בין אם בשטח או באגפי המטה המבצעי, ולהקנות להם שפה וחשיבה משותפת על מנת לייעל את תהליכי העבודה בינהם ולשפר את שיתוף הפעולה שלהם במלחמה הבאה. תהליך חדשני זה נוצר בעקבות התפתחויות שדה הקרב העתידי וכחלק מתפיסת הלחימה הרב זרועית והרב מימדית של הרמטכ"ל כוכבי.

במהלך שלושת החודשים האחרונים החניכים מהזרועות השונות העמיקו את ההיכרות שלהם עם צה"ל, עם היכולות הנדרשות מהם במלחמה ועם המקצוע הצבאי על רבדיו השונים והשיח המשותף בין הכוחות בשטח ובמטה. חניכי המטה המבצעי זכו לתוכן ייעודי לצרכים שלהם כקציני מטה במגמה נפרדת שליוותה אותם לאורך הקורס.

על מגמת המטה המבצעי פיקד אל"ם במיל' שחר שטרית, לשעבר רמ"ח ארגון במטה זרוע היבשה, הוא סיפר לנו: "הקורס המשולב הוא יוזמה חדשה יחסית שהוקמה בתגובה לתפיסת ההפעלה של צה"ל, שרואה את מורכבות המלחמה המודרנית ואת תפיסת ההפעלה של צה"ל כצבא רב זרועי ורב מימדי. חניכי המטה המבצעי נבחרים להכשרה בצורה קפדנית, והם מגיעים מתפקידים משפיעים בעולמות המטה המבצעי באגפים ובזרועות."

"בסופו של דבר הקורס המשולב נותן אפשרות לשיח פרודקטיבי בין אנשי המטה המבצעי והדרג הטקטי (המפקדים הקרביים בשטח) שמסייעת לשני הצדדים. חניך במגמת המטה המבצעי זוכה להכיר היכרות אינטימית את המפקדים בדרג הטקטי, לעיתים בפעם הראשונה בשירותו הצבאי. הוא זוכה להכיר את הדרג שנמצא בשטח ולראות את העולם דרך העיניים שלו, להבין יותר את הצרכים שלו ביום פקודה ובתמורה משקף כיצד נראה סיפור המלחמה בעולמות הפעלת הכוח במטה, עולמות שהיכרות איתם יתרום למפקד הקרבי להיות מפקד יותר טוב בקרב הרב מימדי הבא."

"במהלך הקורס היו רגעים רבים בהם חניכי המטה המבצעי שיקפו את עשייתם עבור חניכי הדרג הטקטי, ונתנו להם פרספקטיבה הכרחית, דוגמא מצוינת הייתה בסיור שהוביל אחד החניכים במגמת המטה המבצעי בחיל הים, בסיור הוא דאג להעביר את התכנים דרך העיניים של איש מטה מבצעי, ושיקף לחניכים האחרים איך הוא מסייע לאנשי האוויר והיבשה במלחמה, איך בסוף הם מביאים ביחד, לתוצאה טובה יותר."