הסדרי טיעון מובנים בתיקי תעבורה

בחודש מאי 2019 נכנס לתוקפו מנגנון של הסדרי טיעון מובנים בעבירות תנועה בצה"ל.

מה התחדש?

בעבר, חייל בשירות חובה או משרת קבע שעברו עבירת תנועה - זומנו למשפט בפני בית הדין הצבאי לתעבורה. אם היו מורשעים בדין, היו מוטלים עליהם ככלל עונשים של קנס, פסילת רישיונות נהיגה על תנאי ולעיתים אף פסילה בפועל.

בהתאם למנגנון החדש - כאשר מוגש כתב אישום נגד חייל חובה או משרת קבע שנסע ברכב ליסינג, בגין עבירה המופיעה בצו התעבורה (עבירות קנס), ניתנת לו אפשרות לסיים את התיק בהסדר טיעון מובנה, אשר במסגרתו יוטל עליו עונש זהה לזה אשר היה מוטל עליו אם היה מורשע במסגרת הליך דומה במערכת האזרחית (למעט במקרים בהם יש היבטי חומרה נוספים, למשל: עבירה שנעברה בתוך בסיס צבאי או כאשר לנהג יש עבר תעבורתי).

עבירות נפוצות שכלולות בהסדר הן: שימוש בטלפון נייד שלא באמצעות דיבורית, נהיגה במהירות העולה על המותר, אי עצירה בתמרור עצור, אי ציות לרמזור אדום, נהיגה ללא חגורת בטיחות ועוד.

משרת קבע שעניינו מתאים להסדר מובנה - יקבל על כך הודעה על גבי כתב האישום שהוגש בעניינו. משרת קבע יוכל לקבל את פרטי ההסדר המובנה שמוצע לו באופן ממוחשב, כפי שיפורט בהמשך.

ההסדר המובנה משתנה בין משרתי קבע לבין חיילי חובה:

1. משרתי קבע ואזרחים עובדי צה"ל - ההסדר המובנה יכלול תשלום קנס כספי ששיעורו קבוע בצו הקנסות האזרחי, בהתאם לעבירה שבה הוא מואשם. כלומר, משרת הקבע ישלם קנס בשיעור הקבוע במערכת האזרחית.

2. חיילי חובה יוכלו לבחור בין שתי חלופות:

א. קנס כספי ששיעורו קבוע בצו הקנסות האזרחי, בהתאם לעבירה, בדומה לאנשי קבע.

ב. קנס כספי ששיערו שליש מהקבוע בצו ולא פחות מ-100 ש"ח, בתוספת עונש פסילה על תנאי של רישיון הנהיגה הצבאי והאזרחי, בת 30 ימים, למשך שנה וחצי.

חשוב לדעת - הרשעה בעבירה, בין במסגרת דיון בבית הדין הצבאי ובין במסגרת הסדר הטיעון המוצע, תביא לרישום נקודות במרשם התעבורתי של משרד הרישוי, בהתאם לסוג העבירה, בדיוק כמו במערכת האזרחית.

 

 

קיבלת את כתב האישום - מה עושים?

בתחתית כתב האישום שיישלח תופיע ההודעה הבאה:

תשומת ליבך – הקוד, הברקוד וכתובת האינטרנט מותאמים במיוחד לעבירה שעברת ולהסדר המוצע לך. הצעת ההסדר היא אישית למי שהוגש נגדו כתב האישום, ואין להעבירה לאדם אחר!

עיינת בהסדר המוצע לך - כעת יש בפניך שתי אפשרויות

1. להסכים להסדר המובנה - כאשר אתה מסכים להסדר, אתה מודה בעבירה המיוחסת לך ומסכים לתשלום הקנס הנקוב בהודעה. זאת באמצעות העברה של ההסדר החתום לידי התביעה הצבאית, עד שלושה ימי עבודה טרם מועד הדיון הקבוע בעניינך. במקרה כזה, יועבר הסדר הטיעון לבית הדין הצבאי אשר ישקול אם לקבלו, ללא צורך בנוכחותך.

2. לא להסכים להסדר המובנה - במקרה כזה, עליך להתייצב לדיון שנקבע בעניינך בבית הדין הצבאי לתעבורה. ככל שתורשע בדין, התביעה תהיה רשאית לטעון לעונש חמור מזה שהוצע לך במסגרת הסדר הטיעון. קיימת אפשרות שבית הדין הצבאי יטיל עליך עונש אחר מזה שהוצע לך בהסדר.

תשומת ליבך - במשך כל ההליך, יש לך זכות להיוועץ עם סנגור צבאי ללא תשלום או עם עורך דין פרטי לפי בחירתך.

 

אם בחרת להסכים להסדר - פעל על פי השלבים הבאים:

1. הדפס את ההסדר, מהמחשב הצבאי או מהמחשב האזרחי, ומלא את פרטיך האישיים.

2. אם אתה חייל חובה - יש לסמן אם תרצה לשלם את מלוא הקנס המוצע לך או לבחור בתשלום מופחת יחד עם פסילת רישיון נהיגה על תנאי.

3. אם אתה משרת קבע - מלא את העמודה שמתייחסת לתשלום המלא בלבד.

4. יש לבחור בכמה תשלומים תרצה לשלם את הקנס.

5. חתום על ההסדר, סרוק אותו (או צלם באיכות טובה) ושלח אותו, עד שלושה ימי עבודה טרם מועד הדיון, לתחום תעבורה בפרקליטות הצבאית:

לדוא"ל צבאי ("פניות תעבורה" ctrl + K) או לדוא"ל אזרחי (Tviaa.Taabura@idf.il).

 

הסדר מובנה לדוגמה עבור חייל חובה

 

הסדר מובנה לדוגמא עבור משרת קבע

לאחר שמילאת את טופס ההסדר כמתואר להלן, סרוק אותו (או צלם באיכות טובה) ושלח אותו, עד שלושה ימי עבודה טרם מועד הדיון, לתחום תעבורה בפרקליטות הצבאית:

לדוא"ל צבאי ("פניות תעבורה" ctrl + K) או לדוא"ל אזרחי (Tviaa.Taabura@idf.il).

 

לצורך קביעת ייעוץ עם סנגור צבאי

יש לפנות למזכירות הסנגוריה הצבאית:

הקריה המשפטית האחודה "נווה צדק" (מחנה גור, בסיס בית ליד):

טלפון צבאי: 0395-3300

טלפון אזרחי: 07-33103300

דוא"ל: sanegorya@idf.il