הכירו את הפרקליטות הצבאיות שלא תובעות בעומס

"צדק צדק, תרדפי":

07.03.19

הן עובדות עם הדרגים הכי בכירים בצה"ל בשגרה ובחירום, לוחמות למען הצדק בבתי הדין הצבאיים ואף מעצבות את דור העתיד של היחידה. לרגל יום האישה, העלינו לדוכן את הפרקליטות הצבאיות, שעבודתן מדברת בעד עצמה

מירב בראל, מערכת אתר צה"ל | 07.03.2019

אם הייתם שואלים את סא"ל בתאל ארז-לוינסקי בילדותה מה תעשה כשתהיה גדולה, התשובה הייתה ברורה מאליה, שכן מגיל צעיר חלמה לעסוק בעולם המשפט.

"תמיד חשבתי שהנושא מרתק, והשתוקקתי לעשות צדק", מגלה סא"ל ארז-לוינסקי, פרקליטת פיקוד הצפון וחיל הים. "במהלך 18 שנות שירותי בתביעה הצבאית, טיפלתי בתיקים מורכבים רבים, בהם תיקי מין חמורים, תיקים ביטחוניים ואחרים. ההתבגרות וצבירת הניסיון לימדו אותי שיש להסתכל על התיקים הסתכלות כוללת, ושהמציאות כמעט תמיד יותר מורכבת. במיוחד במערכת הצבאית, שבה משרתים חיילים מרקעים מגוונים - חשוב להילחם למען התוצאה המשפטית הראויה, תוך התחשבות בנסיבות האישיות והרלוונטיות של כל אדם ואדם".

סא"ל בתאל ארז-לוינסקי

סא"ל אופירה אלקבץ-רוטשטיין, פרקליטת פיקוד הדרום וזרוע היבשה, מסכימה כי העיסוק בתחום זה מחייב חושים מחודדים לצד רגישות ועירנות. סא"ל אלקבץ, נזכרת בתיקים בהם טיפלה כתובעת צעירה אשר השפיעו עליה באופן אישי.

"הזדמן לי לדבר עם משפחות שנהרסו, ללוות נפגעות עבירות מין, ואפילו ביקרתי בקברי חללים שבתיקים שלהם טיפלתי - במטרה להבין את התמונה הכוללת ולחזק את האמון של נפגע העבירה", היא משתפת, "לצד זאת, צריך לדעת איפה להציב את הגבול, כדי לשמור על האובייקטיביות ולהוציא את האמת לאור". 

סא"ל אופירה אלקבץ-רוטשטיין

לתפקידים השונים ביחידה ישנה השפעה גם בזירה המבצעית. סא"ל דורית תובל, פרקליטת פיקוד מרכז, חיל האוויר, מטכ"ל ועורף, נזכרת בתקופה בה שירתה במחלקת דבל"א (דין בין-לאומי). "בעקבות מלחמת לבנון השנייה, התעורר הצורך בהקמת גוף אופרטיבי שיספק ייעוץ שוטף לפיקודים ולאוגדות", היא מתארת, "עמדנו למבחן בזמן מבצע 'עופרת יצוקה' - באותה עת, השתלבתי כיועצת משפטית בחטיבת המבצעים הייתי בקשר ישיר עם כלל המפקדים הבכירים, ובלב העשייה המבצעית".

אך תפקיד זה היה אחד מיני רבים. סא"ל תובל מסבירה כי עברה בתחנות רבות ומגוונות בפרקליטות הצבאית, כך שמאז ועד היום גיבשה זהות מקצועית וערכית ייחודיות. "כמו במגדל קומות, בו כל קומה נשענת על הקודמת לה - אל כל תפקיד חדש, אני מביאה איתי את הניסיון מתפקידי הקודם", היא מציינת, ומדגימה: "כמפקדת בית הספר למשפט צבאי, השקעתי בשיח עמוק עם המפקדים, כדי להבין מה מעסיק אותם ומה האתגרים עימם הם מתמודדים. את המסקנות האלו אני מביאה כיום לידי ביטוי בתפקידי הנוכחי".

סא"ל דורית תובל

סא"ל לוינסקי מסכימה, כי שיתוף פעולה עם המפקדים חשוב מאין כמוהו לקידום אכיפת הדין בצה"ל. "כפרקליטה, אני נפגשת ומשוחחת לעתים קרובות עם מפקדים בפיקוד הצפון ובחיל הים. הבנת האתגרים תורמת לקבלת ההחלטות ומסייעת לצה"ל להגשים את ייעודו". סא"ל לוינסקי מתארת.

מטבע הדברים, לא פעם היא האישה היחידה שמשתתפת בפורומים השונים. היא מציינת, כי בעיניה, שילובן של נשים בהקשר זה הוא חשוב ומפרה. "אני מביאה עמי לתפקיד את ניסיוני המקצועי ואת תפיסת עולמי. שילובם של אלה עם תכונות נשיות כמו אמפתיה, חלוקת קשב וסבלנות, מקדם את השיח רבות".        

סא"ל תובל מרגישה סיפוק אדיר מהשירות שלה בפרקליטות הצבאית, אך לא שוכחת את האחריות הטמונה בו "לפרקליט הצבאי יש כוח רב בידיים, וביכולתו להכריע בהחלטות גורליות", היא מדגישה, "אל לנו לשכוח את המשימה שלנו – להגן על שלטון החוק וערכי צה"ל בצורה עניינית ומקצועית".


תפקיד הפרקליט הצבאי דורש גם תשומת לב רבה, דייקנות ומסירות, ולכן העבודה יכולה להיות תובענית ועמוסה. לעיתים ישנו קושי בשילוב מילוי המשימות לצד חיי משפחה וזוגיות - ובמקרה של לוינסקי, אלקבץ ותובל, מחכים בבית בעל ושלושה ילדים לכל אחת. "צריך ללמוד לאזן", מעידה סא"ל אלקבץ, "הצלחתי לשלב בין שני העולמות בזכות המפקדים שלי. אנחנו לא נמדדים על פי השעות במשרד, אלא על פי ההספק המקצועי, איכות העשייה המשפטית ויכולת ההנהגה והפיקוד. זה נותן לי את האפשרות לעבוד גם מהבית, ולהיות זמינה בשעות מאוחרות". 

גם בעבר לא נעדרו נשים משורות הפרקליטות הצבאית, אך בשנים האחרונות חלה עלייה בכמות המפקדות הממלאות תפקידים משמעותיים ביחידה. סא"ל לוינסקי מספרת, כי זכתה לשרת תחת פיקודן של שלוש תובעות צבאיות ראשיות. "שלושתן משפטניות מבריקות, בעלות כישורים יוצאי דופן בכל תחומי חייהן. הן היוו עבורי מקור להשראה ומודל לחיקוי". "אני ממש לא לבד - אפשר לראות יותר ויותר נשים מובילות בתחום המשפט הצבאי, והן חלק מהמרקם הטבעי של היחידה וממלאות תפקידי מפתח ביחידה"

"אני ממשיכה להתפתח בקריירה הצבאית שלי מתוך אהבה למקצוע, והתחושה שבזכותו אני משפיעה על חיי אחרים. העובדה שאני אישה לא גורעת ממילוי התפקיד שלי, אלא רק מוסיפה לתחושת השליחות שלי". מתגאה סא"ל אלקבץ.

"עוד כשהייתי בתיכון, כתבו לי בספר המחזור שאהיה עורכת דין", מתבדחת סא"ל אלקבץ, ומסיימת במסר לכל אותן נשים צעירות ששוקלות להצטרף לפרקליטות הצבאית: "אם יש לכן חלום או שאיפה, קחו אותם בשתי הידיים ואל תתנו לדבר לעמוד בדרך שלכן".