הוראות הפרקליט הצבאי הראשי לקצין התביעה (1949)

בחודש מרץ 1949, נכתבה שורת הוראות לקצין התביעה הצבאית, מטעם הפצ"ר דאז, סא"ל אהרן חטר-ישי. הוראות אלה סוקרות את החובות המקצועיות הבסיסיות הנדרשות מקצין התביעה, הן בתיקיו הפרטניים והן בחשיבה מערכתית שתכליתה להשליט בצבא צדק ולהגביר את כושרו המלחמתי ויעילותו של צבא ההגנה לישראל.

המסמך מפרט, בקליפת האגוז, את ההתנהלות הבסיסית הנדרשת מתובע בכל שלב לאורך ההליך הפלילי, מרגע שהוגש כתב האישום ועד לגזר הדין. מסמך ההוראות מחולק לשישה נושאים, וביניהם פעולות הנדרשות לפני תחילת משפט; אופן ההופעה במשפט; סדר מהלך הדיון; התנגדות להרכב בית הדין; אופן החקירה ועוד. מטרת המסמך היא לגבש נהלי עבודה קבועים ואחידים בקרב קציני התביעה.

בסוף המסמך, מציין הפצ"ר דאז, סא"ל אהרן חטר-ישי, אמירה חשובה לעניין עקרון הצדק בהליך הפלילי: "לאחר הכרזת גזר הדין, אל תראה זאת כניצחון לעצמך אם נדון הנאשם לעונש קשה, ואל תראה זאת ככישלון אם זוכה הנאשם או הוקל בענשו. אתה מלאת את חובתך במנגנון המשפטי הצבאי על מנת להשליט בצבא צדק ולהגביר את כושרו המלחמתי ויעילותו של צבא ההגנה לישראל". הוראה זו שזורה בפעילותה של התביעה הצבאית לכל אורך שנות פעילותה, ועד ימינו אנו.

לקובץ ההוראות המלא לחץ כאן

הזרקור נכתב על ידי סרן יהונתן חסון.