סקירה בביטאון חיל האוויר על כללי ההוכחה בחוקת השיפוט הצבאי (1950)

20.02.22

סקירה בביטאון חיל האוויר על כללי ההוכחה בחוקת השיפוט הצבאי (1950)

בביטאון חיל האוויר מספר 9, אשר פורסם בחודשים יולי-אוגוסט 1950, נכתבה סקירה מפורטת מאת פקד התעופה אהוד גולדברג בנושא חוקת השיפוט הצבאי. חוקת השיפוט הצבאי פורסמה בחודש ספטמבר 1948, במסגרת תקנות שעת חירום, והסדירה את מערכת המשפט הצבאית כזמני, עד להחלפתה בשנת 1955 בחוק השיפוט הצבאי [להרחבה על חוקת השיפוט הצבאי ראו זרקור המורשת בנושא "חוקת השיפוט הצבאי התש"ח-1948"].

כותרת הסקירה היא "מה חייבים לדעת חיילי שיפוט" (דהיינו, שופטים ותובעים צבאיים), והיא עוסקת בכללי ההוכחה לאשמתו של אדם הנהוגים בבתי הדין הצבאיים. בסקירה מוסבר, כי יש צורך בכללי ההוכחה שכן "חוק ולא יעבור הוא ששופט או בית דין אינם יכולים להחליט על מעשהו של נאשם אלא לפי חומר ההוכחות המובא בפניהם...".

ביתר פירוט, מוסבר כי כללי ההוכחה הנהוגים בבתי הדין הצבאיים, כפי שנקבעו בחוקת השיפוט הצבאי, הם אותם כללי הוכחה הנהוגים בבתי המשפט המדינתיים. לצד זאת, נקבעו בחוקת השיפוט הצבאי מספר הסדרים מרחיקי לכת אף יותר ביחס להגנה על זכויות הנאשמים, שאינם חלים בבתי המשפט המדינתיים. דוגמאות לכך הן חובתו של התובע הצבאי להביא בפני בית הדין גם את העדויות שבידיו העלולות להיזקף לזכותו של הנאשם, וחובתו לדאוג למינוי סנגור לנאשם. 

בהמשך, נסקרים כללי ההוכחה הנוהגים בבתי הדין הצבאיים, ובכללם: חזקת החפות של העומד לדין עד להוכחת אשמתו; חזקות נוספות הקבועות בדין וה"מפורסמות שאינן צריכות ראיה"; ההבדל בין עדות ישירה לעדות נסיבתית; האיסור בדבר השמעת עדויות על דברים שאינם "נוגעים לעניין"; סדר חקירת העדים (חקירה ראשית, חקירה נגדית וחקירה חוזרת) וכללי חקירתם.

לכל אורך הסקירה מודגשת חשיבותם של כללי ההוכחה לצורך הגנה על זכויות הנאשמים. בין היתר, צוין על ידי כותב הסקירה כי "אם יש את נפשך לדעת מהי מידת הדמוקרטיה בצבא ההגנה; אם ברצונך להיווכח באיזו קנאות נשמרות זכויות האדם היסודיות של חייל בצבאנו – לך אל חוקת השיפוט וראית זאת".    

לסקירה המלאה לחץ כאן

הזרקור נכתב על ידי סרן נדב גולני