ביום 21 ביולי 1982 פורסם גליון מס' 42 של עיתון "במחנה" ובו ראיון עם הפצ"ר באותם ימים, דב שפי. הראיון נערך סמוך לאחר תחילתו של מבצע שלום הגליל, שהחל ביום 6 ביוני 1982.

בראיון עמד הפצ"ר שפי על חלקה של הפרקליטות הצבאית במבצע, אשר כלל שני פנים: האחד, אחריותה של הפרקליטות הצבאית פנימה, להשלטת נורמות ומשפט על חיילים ותושבים שכפופים לחוק השיפוט הצבאי בתוך מדינת ישראל; השני, השלטת משפט ויצירת מערכת של נורמות משפטיות בשטחים שנתונים לשליטה של צה"ל מחוץ לישראל, כחלק מההיערכות לקראת האפשרות של הקמת ממשל צבאי.

עוד פירט הפצ"ר שפי במסגרת הראיון, על התנהלותו של צה"ל בשטח לבנון במהלך המבצע. ארגוני הטרור נלחמו במהלך המבצע מתוך האוכלוסיה האזרחית, תוך הפרת דיני המלחמה המחייבים ליצור הבחנה בין לוחם לבין מי שאינו לוחם. על אף הקושי הזה, ציין שפי, כי לדעתו לוחמי צה"ל עמדו במבחן הנורמות המוסריות בעת פעילותם במבצע, ולא פחות מכך במבחן הנורמות של דיני המלחמה אשר מכתיב זהירות והימנעות ככל האפשר מפגיעה במטרות אזרחיות.

הפצ"ר שפי סיכם את הראיון באמירה הבאה ביחס להתנהלותם של חיילי צה"ל בשטח לבנון:

"אני חושב, שהחיילים נוהגים בסך הכל כבוד באוכלוסיה, ומבינים את העובדה שהם שליחים של מדינת ישראל באזור הזה. הם נוהגים בהתאם לדיני המלחמה, משליכים את נפשם מנגד, כדי לקיים את דיני המלחמה ולא לפגוע במה שלא צריך לפגוע, לא באנשים ולא ברכוש... אפשר לסכם ולומר כי במערכה הזו היה ציות נאות ביותר לנורמות של ההתנהגות ולערכי מוסר ולטוהר הנשק; ציות טוב יותר מאשר במערכות קודמות".

לראיון המלא לחץ כאן

הזרקור נכתב על ידי רס"ן גלעד פרץ