מש"קי המשפט החדשים של הפרקליטות הצבאית

14.02.19

מערכת אתר צה"ל | 14.02.2019

היום (חמישי) התקיים טקס סיום קורס משקי משפט – מחזור 16, במחנה גדעונים, בו הוענקו לחניכים סיכות מש"ק המשפט.

הטקס נערך במעמד מפקד בית הספר למשפט צבאי, סא"ל אדורם ריגלר, קצינים מכל מחלקות הפרקליטות הצבאית, מפקדי הקורס ומשפחות הבוגרים.

מיום ראשון עתידים הבוגרים להתחיל את שירותם בפרקליטות הצבאית כמש"קי משפט, בהתאם לשיבוצם. 

"תפקיד מש"ק המשפט קיים כבר למעלה מעשור בצורות שונות", סיפר סא"ל ריגלר בנאומו, "לאור הבנה שיש משימות רבות אותן יכולים לבצע מש"קים עם הכשרה מתאימה. כיום, תפקיד מש"ק המשפט הפך לחלק טבעי ממרקם היחידה וסיפורים על מש"קי משפט הרצים במסדרונות ומטפלים בתיקים מהדהדים בקירות המבנים".

סא"ל אדורם ריגלר, מפקד בית הספר למשפט צבאי

טוראי סתיו חמילבסקי שהתגייסה לפני שלושה חודשים וסיימה את הקורס מספרת: "קיבלתי את התפקיד בגיוס כלל צה"לי, לאחר שביקשתי מקצין המיון שיתאים לי תפקיד מעניין ומאתגר. קצין המיון שאל אותי מה למדתי בתיכון, ולאחר ששמע שלמדתי חמש יחידות משפטים במסגרת תכנית מיוחדת חייך ואמר שמצא תפקיד מתאים בשבילי – והוא צדק".

"לאחר הגיוס עשיתי טירונות", היא ממשיכה, "ובסופה התחלנו את החלק הראשון של הקורס: שבוע וחצי של למידה מעמיקה ומעשית. הכי נהניתי בשלב זה מסדנת עמידה בפני קהל, במהלכה כל אחד התנסה והיה צריך להעביר הרצאה על נושאים משפטיים".

"בשלב השני שובצתי בתביעה הצבאית ביפו ביחד עם חברה נוספת, ובמשך שלושה שבועות המשכנו את הלמידה בשטח", אומרת טוראי חמילבסקי "כבר ביום הראשון מצאנו את עצמנו באולם בית הדין בדיון על תיק חמור". סתיו מספרת כי בהמשך היא שוקלת להמשיך ללימודי משפטים באוניברסיטה.

מבוגרי הקורס: טוראי סתיו חמילבסקי וטוראי ארטיום נאורוב

בין בוגרי הקורס ישנם גם משפטנים מוסמכים. אחד מהם הוא טוראי ארטיום נאורוב, שעלה לארץ מאוקראינה לפני שנתיים, לאחר שסיים תואר שני במשפטים. טוראי נאורוב התגייס כחייל בודד לפני כחצי שנה: "כשעליתי לארץ דיברתי עם עורך דין שסיפר לי שיש יחידה של עורכי דין בצבא – הפרקליטות הצבאית. ביקשתי להתגייס לפרקליטות, כדי שאוכל להשתמש בידע שיש לי, ואחרי שפניתי לצה"ל במכתבים קיבלו את בקשתי וקיבלתי זימון לתפקיד".

"בהתחלה הייתי בקורס עברית במחווה אלון ולאחר מכן שובצתי בסנגוריה הצבאית ביפו והתחלתי בקורס מש"קי המשפט. הקורס היה מאתגר עבורי בעיקר בגלל העברית. למשל", הוא מדגים, "במהלך אחת המשימות, נדרשנו לקרוא פסק דין ולסכם אותו, זה היה לי לא פשוט בגלל השפה, אך אני מרגיש שהקורס מאוד עזר לי להשתפר".

"כיום, אני מרוצה מאוד מהשיבוץ שלי", הוא מגלה בסיפוק, "במהלך השירות אני מסייע לחיילים, ובעיקר לעצורים, להשיג טפסים מסוגים שונים - כמו טופס המעיד על מצבם הכלכלי שיכול לעזור להם בפני בית הדין".

נאחל הצלחה רבה לסתיו, ארטיום, ובוגרי הקורס האחרים בהמשך שירותם בפרקליטות הצבאית.