היכן וכיצד ניתן למצוא דברי חקיקה השייכים לאזור יהודה ושומרון?

במסמך זה נפרט את המקורות בהם ניתן למצוא את דברי החקיקה החלים באזור יהודה ושומרון, וכיצד מתמצאים בתוך המקורות.
חקיקה ראשית הינה חוק – הוראה רשמית מחייבת, מנוסחת בכתב באופן משפטי אחיד וברור, מחייבת את כלל התושבים וניתנת לאכיפה. באזור יהודה ושומרון החקיקה הראשית מחוקקת על ידי המפקד הצבאי באמצעות צווים. לכן כאשר נבקש לאתר דבר חקיקה ראשית בתוך המקורות, יהיה עלינו לחפש דבר חקיקה שכותרתו צו בדבר_______, בהתאם לנושא הצו.
חקיקת משנה היא חקיקה שנעשתה על ידי מי שהוסמך לכך על ידי המחוקק, ומכוח חקיקה ראשית. חקיקת המשנה משלימה את החקיקה הראשית: לרוב בצו נקבעים העקרונות הכלליים של החקיקה, ובחקיקת המשנה, שלפעמים מכונה תקנות, נקבעים הסדרים פרטניים יותר של אותה חקיקה, ובייחוד הסדרים הנוגעים לדרכי הביצוע של העקרונות הכלליים. הפרדה זו נועדה לאפשר את הגמישות הנחוצה בירידה לפרטים, שמטבע הדברים משתנים בתדירות גבוהה יותר. ביהודה ושומרון חקיקת המשנה תיקרא תקנות, כללים, הוראות על פי העניין, ושמה תמיד יהיה תואם לשם החקיקה הראשית שמכוחה היא נקבעה.
צווי המפקד הצבאי נועדו לשמור ולהגן על שלום הצבור ורווחתו ולהסדיר את החיים בחברה ואת יחסי החברה-שלטון, כדי שרשויות האזור יוכלו לנהל את האזור בצורה מיטבית. בחוק מפורטים איסורים והיתרים בהתנהגות הפרט בחברה וכן חובות וזכויות הפרט. החוק הוא נורמה משפטית מחייבת לדפוסי התנהגות, כללים ויחסים בין-אישיים. כל אדם חייב לציית לחוק, כולל מוסדות השלטון.
חקיקת האזור מתפרסמת מעת לעת בחוברות הקמצ"ם (קובץ מנשרים צווים ומינויים), והן כוללות את הצווים והתקנות המהותיים, ואת התיקונים שבוצעו בהם.


כיצד ניתן למצוא את תחיקת האזור?

  • ניתן לחפש את החקיקה של האזור באתר הפרקליטות הצבאית.
    אתר הפרקליטות הצבאית ---> קטגוריית מחלקת הייעוץ המשפטי באזור יהודה ושומרון החקיקה ביהודה ושומרון ---> אינדקס חקיקה ראשית/חקיקת משנה (על מנת לחפש היכן מופיע מה שאנו רוצים) --->  קובצי מנשרים, צווים ומינויים.
  • (לדוברי ערבית) מקום נוסף בו ניתן לחפש את החקיקה הוא אתר המתפ"ש בשפה הערבית ('אל-מונאסק').
    ניכנס לאתר המתפ"ש לקטגורית שירות ציבורי --->  נרד למטה וניכנס לקטגוריית פסיקות שיפוטיות.
  • ניתן למצוא את דברי החקיקה גם באתר הפרסומים של המנהל האזרחי.
    ניכנס לאתר הפרסומים של המנהל האזרחי ---> נזין בשורת החיפוש את כותרת הצו/התקנה הרצויים או שנערוך סינון על פי נושאים על מנת להגיע לצו/התקנה הרצויים.
  • מאגר משפטי בו ניתן לחפש את החקיקה הוא אתר 'נבו'.
    נכנס לאתר לקטגורית חקיקה ---> נסמן ב'וי' את הקטגוריה 'מנשרים צווים ומינויים' נחפש על פי נושאים בשורת החיפוש.
  • את החקיקה של האזור ניתן למצוא גם בספריה הלאומית.
    ניכנס לאתר הספרייה הלאומית ונחפש בקטלוג את הצו/התקנה הרצויים או את חוברת הקמצ"ם הרלוונטית.