מילון מושגים:

מושג:

הסבר:

חקיקה ראשית

חוק, הוראה רשמית מחייבת, מנוסחת בכתב, באופן משפטי אחיד וברור, מחייבת את כלל התושבים וניתנת לאכיפה.

חקיקת משנה

חקיקה שנעשתה על ידי מי שהוסמך לכך על ידי המחוקק ומכוח חקיקה ראשית. גם במובן זה היא שנייה, ואין לה תוקף לפני שהמחוקק סיים את החקיקה העיקרית. חקיקת המשנה משלימה את החקיקה הראשית (הצו): בצו נקבעים העקרונות הכלליים, ובחקיקת המשנה, שלפעמים מכונה תקנות, נקבעים הסדרים פרטניים של אותה חקיקה.

קמצ"ם

קובץ מנשרים, צווים ומינויים – קובץ הפרסומים הרשמי באיו"ש. מכיל את כל החקיקה שחלה בשטחי יהודה ושומרון.

צו (חקיקה)

צו בו המפקד הצבאי קובע חקיקה ביהודה ושומרון. מעמדו – חקיקה ראשית.

תקנה

תקנה מהווה חלק מחקיקת משנה.

מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון – אלוף פיקוד מרכז

מפקד האזור וחליף הריבון ביהודה ושומרון. כחלק מתפקידו כחליף הריבון באזור ,המפקד הצבאי הוא הגורם היחידי המוסמך לחתום על הצווים הראשיים והתקנונים. כלומר, הוא המחוקק ובעל כלל הסמכויות בנושא.

המנהל האזרחי

הגוף האמון על ניהול שגרת חייהם האזרחיים של תושבי יהודה ושומרון. המנהל האזרחי מקבל את סמכויותיו ישירות מהמפקד הצבאי. כחלק מהסמכויות אותן מקבל המנהל האזרחי מוסמך על ידי חקיקה ראשית ראש המנהל האזרחי לחתום על תקנות אזרחיות החלות באזור .

חוק ירדני

לאחר סיום המנדט הבריטי, פלשה ממלכת ירדן אל שטחי המנדט ובסיום הקרבות, אזור יהודה ושומרון נותר בידיה. הממלכה הירדנית קיימה באזור ממשל צבאי בין השנים 1948 – 1950, ולאחר מכן סיפחה את האזור לתחומה.

ממלכת ירדן פעלה לשמר את החקיקה שעמדה בתוקף לפני כניסתה לאיו"ש,

והשינויים שירדן עשתה בשיטת המשפט באזור במהלך שלטונה היו מצומצמים. זיקתו של המחוקק הירדני אל המשפט העות'מאני, המהווה את הרובד המשפטי הקדום ביותר של האזור, מן הבחינה התרבותית, החברתית והדתית, הייתה חזקה. לפיכך, גם כאשר המחוקק הירדני תיקן את החקיקה, הוא תיקן את הדין המקומי כך שיהיה דומה מאוד, או כמעט זהה, לחוק העות'מאני או אף לתחיקה המנדטורית המקורית.

חוק מנדטורי ופקודה מנדטורית

החל משנת 1920, עם כניסתו לתוקף של המנדט הבריטי על האזור, נקבע כי כל דברי החקיקה אשר עמדו בתוקף ביום 1 בנובמבר 1914 (יום כניסת האימפריה העות'מאנית למלחמת העולם הראשונה) ימשיכו לעמוד בתוקפם, אך זאת בהתאם לתנאי הארץ ולתושביה.

בנוסף, חוקקו הנציבים העליונים פקודות חדשות. הפקודות הסדירו תחומים רבים במשפט האזרחי. דבר חקיקה ידוע נוסף מהתקופה המנדטורית הינו תקנות ההגנה (שעת חירום) משנת 1945.

חוק עות'מאני

בין השנים 1917-1517 שלטה האימפריה העות'מאנית באזור. אזור יהודה ושומרון היה שייך למחוז אשר היווה חלק בלתי נפרד מהאימפריה העות'מאנית. לפיכך, המשפט שהיה נוהג באימפריה היה נוהג אף באזור. יצוין שעל אף שבאזור שלטו עמים שונים במהלך ההיסטוריה, לדברי חקיקה קדומים יותר אין זכר בחקיקה הנוהגת כיום.

 

המשפט העות'מאני היה מקיף ובעל סממנים מודרניים. הדין המהותי האזרחי הוסדר על ידי המג'לה, בתוספת מספר חוקים שקבע הסולטן. כמו כן, הוסדרו בחקיקה העות'מאנית תחומים נוספים בהם המשפט הפלילי, דיני הראיות, ההוצאה לפועל, וחוק המקרקעין אשר מהווה בסיס איתן עליו נשען הדין המהותי בתקופות השונות.

מינוי

שיבוצו של אדם לתפקיד מסוים או למשרה מסוימת. המינוי מתקבל בהחלטה של הממונה על תפקיד זה מכח הסמכות שקיבל בחקיקה ראשית מהמפקד הצבאי.

מנשר

אחד מסוגי החקיקה הראשית באזור יהודה ושומרון. שבעת המנשרים שפורסמו במרוצת השנים מעת כניסת כוחות צה"ל לאזור הצהירו, בין היתר, על נטילת השלטון על ידי צה"ל; נטילת סמכויות החקיקה, המינהל והמינוי על ידי מפקד כוחות צה"ל; החלת סדרי השלטון והמשפט באזור; העברת סמכויות בין גופי צה"ל לבין גופי הרשות הפלסטינית לשם יישום הסכם הביניים ועוד.

תקנוני המועצות

בתחומי הרשויות המקומיות הישראליות באזור מאמצים חלק מהחקיקה בישראל באמצעות הפניה ישירה לחקיקה ישראלית בשינויים כאלו ואחרים המתאימים לאזור ולדינים החלים בו. זאת באמצעות, תחיקת ביטחון מיוחדת אשר נועדה לחול בתחומי ההתיישבות הישראלית באיו"ש. חקיקה זו נקראת "משפט המובלעות" והיא מנוסחת בתוך תקנונים מיוחדים הנקראים תקנוני המועצות.

נוסח משולב

נוסח המכיל את כל השינויים שחלו בחוק מכוח חקיקה. נוסח משולב לא נועד לשנות את החוק, אלא רק לארגן מחדש חוק קיים (או חוקים אחדים העוסקים באותו נושא), על תיקוניו הרבים, בצורה נוחה יותר.

צו מתקן

חקיקה ראשית בנושא מסוים שבאה להחליף חקיקה ראשית קיימת באותו נושא ומכילה בתוכה שינויים ותוספות לצו המקורי.