הכנסת אישרה תיקון חקיקה, לפיו חוק נפגעי עבירה יוחל בצה"ל. בפועל צה"ל מקנה כבר שנים את עיקר הזכויות הניתנות על-פי החוק, עוד טרם החלתו. החלת החוק בצה"ל באופן רשמי היא ביטוי לחשיבות הערכית של התמיכה בחיילים ובחיילות שנפגעו במהלך השירות, ותאפשר להרחיב עוד יותר את מעטפת התמיכה הרחבה הניתנת לחיילים אלה

מערכת אתר צה"ל | 17.07.2018

מליאת הכנסת אישרה אתמול (שני) בקריאה שנייה ושלישית, תיקון לחוק השיפוט הצבאי המחיל באופן רשמי את חוק זכויות נפגעי עבירה על ההליכים המשפטיים המתנהלים בצה"ל, בהתאמות הנדרשות למערכת הצבאית.

חוק זכויות נפגעי עבירה מגדיר את זכויותיהם של מי שנפגעו מעבירות פליליות, מתחילת חקירה ועד לסיום המשפט, ואף בהליכים שלאחר מכן.

כך למשל, נפגע עבירה זכאי לקבל עדכון על הגשת כתב אישום ועל מועדי דיונים במשפט, לקבל הסברים על ההליכים המשפטיים, להישמע לפני עריכת הסדר טיעון (במקרים המתאימים), ועוד.

מזה שנים, עוד בטרם הוחל החוק בצה"ל, יישמה הפרקליטות הצבאית את הוראותיו המרכזיות. זאת, מתוך תפיסה ערכית השמה את נפגעי העבירה במרכז, ומבקשת להבטיח כי לחיילים ולחיילות שנפגעו במסגרת השירות יינתנו מירב התמיכה והסיוע.

מעבר לזכויות הניתנות בהליכים המשפטיים, בצה"ל פועל מרכז התמודדות ותמיכה (מהו"ת) מטעם יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר (יוהל"ם), המעניק לחיילים ולחיילות שנפגעו מביצוע עבירות מעטפת טיפולית מקיפה. לפני למעלה משנה, הוקם במהו"ת, בשיתוף פעולה עם הפרקליטות הצבאית, מערך סיוע משפטי, במסגרתו עורכי דין בשירות מילואים מסבירים לחיילים על ההליכים המשפטיים ומציגים להם את הזכויות הנתונות להם במסגרתם.

בעקבות תיקון החקיקה יחולו כלל הוראות החוק, בהתאמות הנדרשות, על חיילי צה"ל. בין היתר, תוביל חקיקת החוק למינוי בעלי תפקידים שיהוו כתובת עבור נפגעי העבירה ויהיו אמונים על מימוש זכויותיהם, ולקליטת מערכת מחשב שתאפשר לנהל את הקשר עם נפגעי העבירה באופן מיטבי ("מערכת נפגעי עבירה"). תהליכים אלה יושלמו באופן הדרגתי עד לשנת 2021.

"אנו רואים חשיבות ערכית מהמעלה הראשונה בתיקון החקיקה שאושרה", מציינת התובעת הצבאית הראשית, אל"ם שרון זגגי-פנחס, "כשחייל או חיילת נפגעים במהלך השירות, מחובתנו לעמוד לצדם. ברוח זו אנו פועלים מזה שנים. יש לברך על תיקון החקיקה, המבטא הכרה בחשיבות הליווי והתמיכה בחיילים אלה".