שאלות ותשובות בנושא עתודה במשפטים

עתודה במשפטים - כל הפרטים:

07.08.18

איך מצטרפים לפרקליטות הצבאית?

"דרך המלך" להצטרף לשורות היחידה בתפקיד מקצועי היא הצטרפות למסלול העתודה האקדמית במשפטים. מרבית המשרתים בפרקליטות הצבאית הם קצינים משפטנים שסיימו בהצלחה לימודי משפטים כעתודאים, ועם סיום הלימודים החלו בשירותם ביחידה.

לעיתים, היחידה קולטת לשורותיה גם עורכי דין המבקשים לחזור לשירות צבאי או קצינים מיחידות אחרות שהשלימו לימודי משפטים - אם נמצאו מתאימים לכך.

עולים חדשים ואחרים שהספיקו להשלים תואר ראשון במשפטים לפני הגיוס (שלא במסגרת מסלול העתודה) יכולים לבקש להצטרף ליחידה כחוגרים משפטנים.

איך מתקבלים לעתודה במשפטים?

על מיועד לשירות בטחון (מלש"ב) המעוניין להצטרף לפרקליטות הצבאית לפנות למיטב באמצעות אתר "מתגייסים" ולבקש להתמיין לעתודה האקדמית במשפטים (למעבר לאתר העתודה האקדמית לחצו כאן).

על מנת להתקבל, יש לעמוד בתנאי סף ולעבור בהצלחה מיונים הנערכים על-ידי מדור עתודה אקדמית במיטב ועל-ידי הפרקליטות הצבאית.

כדי להתקבל למסלול, נדרש ציון פסיכומטרי של 600 לפחות (במקרים חריגים בלבד יתקבלו מועמדים שציון הפסיכומטרי שלהם נמוך במעט מהרף הנדרש). כמו כן, על המועמד לעמוד בכל תנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון במשפטים באחד ממוסדות הלימוד בהם מתקיים המסלול.

קבלה סופית מותנית בקבלת האישורים הנדרשים ממדור עתודה אקדמית במיטב וממוסד הלימודים.

היכן ניתן ללמוד לתואר במשפטים במסגרת העתודה?

כיום, לימודי משפטים במסלול העתודה מתקיימים באוניברסיטה העברית, באוניברסיטת תל-אביב, באוניברסיטת חיפה, באוניברסיטת בר-אילן, במרכז הבין-תחומי ובמכללה למנהל.

התקבלתי לעתודה, איך יראו שנות הלימודים באוניברסיטה?

לימודי משפטים נמשכים בדרך כלל שלוש שנים וחצי.

לפני תחילת הלימודים תתגייס לצה"ל למשך יום אחד. במהלך יום זה, המכונה "יום חיול" תשלים את "שרשרת החיול" כמו כל חייל אחר המתגייס לצה"ל ותחתום על טפסי ההצטרפות למסלול העתודה. בסיומו של יום זה תקבל "דחיית שירות" בת שלוש וחצי שנים - למשך תקופת הלימודים. תקופת דחיית השירות אינה מהווה שירות צבאי.

ככלל, במהלך החופשה שבין שנה א' לשנה ב' בלימודים, תשלים טירונות כלל צה"לית (לשם כך תופסק דחיית השירות).

מעבר לכך, ככלל לא יתקיימו פעילויות צבאיות במהלך הלימודים, למעט ימים מרוכזים שמקיימת הפרקליטות הצבאית כדי לשמור על קשר עם קציניה לעתיד, להציג בפניהם מידע על הנעשה ביחידה ועל המסלול, לסייע להם בהיערכות לקראת חזרה ליחידה, ולהשיב לשאלות בנושא.

האם היחידה מלווה את הקצינים לעתיד במהלך תקופת הלימודים?

הפרקליטות הצבאית רואה חשיבות רבה בקשר השוטף עם הלומדים במסגרת מסלול העתודה במשפטים ומלווה אותם לאורך תקופת הלימודים.

לכל מוסד אקדמי מוצמד קצין המשרת ביחידה, אשר מהווה כתובת לעתודאים הלומדים במוסד ונמצא עמם בקשר קבוע.

מה מסלול השירות הצפוי לאחר הגיוס?

בתום לימודי התואר הראשון, תחל את שירותך בפרקליטות הצבאית. במסלול העתודה במשפטים משובצים כל העתודאים לתפקידים מקצועיים בתחום המשפטי (ככלל, בפרקליטות הצבאית).

במרבית המקרים, בתחילת השירות תשלים קורס הכנה לקצונה ותצא לקורס קצינים בבית הספר לקצינים (בה"ד 1). אם לא תצא לקורס קצינים, תשובץ בתפקיד מקצועי זמני למשך מספר חודשים.

לאחר מכן, תצא ל"קורס הדגל" של היחידה, קורס קציני המשפטים. הקורס הוא קורס אינטנסיבי, החושף את הצוערים למבנה צה"ל והעשייה של הפרקליטות הצבאית, מקנה הכשרה מעמיקה בתחומים משפטיים רלוונטיים, וכולל מגוון סדנאות מעשיות וחווייתיות המיועדות להקנות לקצינים המתחילים את שירותם ביחידה כלים מעשיים כדי להצליח בתפקידיהם (לכתבה על קורס קציני משפטים לחצו כאן)

עם סיום הקורס תשובץ כקצין באחת ממחלקות הפרקליטות ותחל בתפקידך הראשון ביחידה.

מסלול העתודה כולל שרות חובה בן שנתיים ושמונה חודשים (נשים וגברים), ושירות קבע בן שלוש שנים. קצינים שמעוניינים בכך ונמצאים מתאימים יכולים להמשיך לאחר מכן בשירות צבאי במסגרת הפרקליטות הצבאית ולהתקדם לתפקידי משמעותיים ובכירים יותר ביחידה.

מה לגבי התמחות בעריכת דין?

קצינים בתחילת דרכם בפרקליטות הצבאית משובצים לתפקידים מקצועיים ומבצעים עבודה משפטית משמעותית מתחילת שירותם.

תפקידים אלו נחשבים כהתמחות בעריכת דין, אותה משלימים הקצינים בתחילת שירותם (על-פי הכללים הנוכחיים של לשכת עורכי הדין, משך ההתמחות הינו שנה וחצי, לגבי מי שהחל ללמוד בשנת 2017 ואילך).

לאחר סיום ההתמחות ניגשים הקצינים לבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין (על אחוזי ההצלחה של קציני היחידה בבחינות - לחצו כאן). כדי להבטיח שהקצינים יערכו כנדרש לבחינות ההסמכה, ניתנת לקצינים ניתנת חופשה מיוחדת על חשבון שירות החובה על מנת להתכונן לבחינות.

האם אוכל ללמוד לתארים מתקדמים במהלך השירות?

הפרקליטות הצבאית מעודדת מצוינות מקצועית ומאפשרת לקציניה לצאת ללימודים מתקדמים בהתאם לבקשתם ולכללים המחייבים בצה"ל בעניין. חלק ניכר מקציני היחידה משלימים תואר שני במהלך השירות.

יש לי עוד המון שאלות! עם מי אני יכול להתייעץ בנוגע למסלול ולשירות ביחידה?

נשמח לסייע ולענות על כל שאלה. לשאלות ולפרטים נוספים, פנו אלינו בדוא"ל:

Atuda_law@mail.idf.il. ניתן לפנות אלינו גם בטלפון 03-5696632.