מערכת אתר צה"ל | 24.01.2019

לאחרונה החלה בצה"ל תוכנית הרצה ("פיילוט") לעריכת תסקירי עונש לנאשמים בבתי הדין הצבאיים.

עם סיומה של עבודת מטה רחבה ומעמיקה סוכם נוהל לפיו חיילים הצפויים להיות מוכתמים ברישום פלילי מלא נוכח הרשעתם בפני בית הדין הצבאי, יוכלו לפנות ולקבל תסקיר עונש. הנוהל החדש ייבחן במסגרת תוכנית הרצה ("פיילוט"), שהחלה לאחרונה בצה"ל.

בהתאם לדין החל כיום, חיילים הנשפטים בפני בתי הדין הצבאיים אינם זכאים לתסקיר עונש מטעם שירות המבחן.

בהתאם לנוהל החדש, חייל שהורשע על ידי בית דין צבאי, יוכל לפנות, בעצמו או באמצעות עורך דינו, למערך גחל"ת (גורמי חזרה לשירות תקין) בחיל המשטרה הצבאית, שם ייבחנו היבטים שונים הנוגעים לנסיבות חייו ואישיותו להם השפעה על ביצוע העבירה. בין היתר יבחנו גם מודעותו של חייל לחומרת מעשיו וסיכויי השיקום שלו. מסמך מסכם בעניין, יועבר לידי החייל, אשר, לעת הזו, יוכל לבחור אם להציגו בפני השופט לפני שייקבע עונשו.

לצורך מימוש הנוהל, הורחב מערך גחל"ת וגויסו אליו עובדים סוציאליים מיומנים בתחום המבחן אשר יוכלו לתת תמונה מלאה ומפורטת לשופטי בית הדין הצבאי, עת הם שוקלים איזה עונש שיש להטיל על החייל.

במסגרת התסקירים, במקרים המתאימים, יוכלו גורמי המערך להמליץ אף על שינוי שיבוצו של חייל לאחר סיום ריצוי העונש, זאת על מנת לאפשר לו לסיים את שירותו הצבאי באופן תקין. להמלצה זו תוקף מחייב.

תוכנית זו מצטרפת לתהליכים משמעותיים שקודמו בשנים האחרונות בצה"ל. ביניהם ניתן למנות את מנגנון ההסדרים המותנים, המאפשר לחיילים שעברו עבירות מסוימות לחזור לדרך הישר ולהימנע מהרשעה פלילית ומעונש בכפוף לעמידה בתנאים; הקמת בית הדין המשלב, המלווה עריקים מהשירות לצורך שילובם בשירות תקין תוך סיוע לבני משפחותיהם; עבודת המטה לצמצום הכליאה בצה"ל; החלת חוק זכויות נפגעי עבירה בצה"ל ועוד.

רבים מתהליכים אלו נועדו לסייע בידי חיילים להשלים שירות תקין ומלא, לצמצם את הנשר מהשירות, להקל על שילובם של חיילים לאחר שחרורם כאזרחים נורמטיביים התורמים לחברה ולצמצם פערים אל מול הכלים הקיימים במערכת המשפט האזרחית, היכן שהדבר נדרש. כל זאת, תוך מיצוי הדין עם מי שביצעו עבירות בצה"ל והרתעת עבריינים פוטנציאליים.