אלוף שרון אפק נפרד מהפרקליטות הצבאית ומסכם כ-30 שנות שירות

"מביט בסיפוק על התרומה שלנו לעמידת צה"ל במשימותיו, תוך שמירה על החוק":

27.10.21

טקס פרידה מהפרקליט הצבאי הראשי היוצא, אלוף שרון אפק, נערך אתמול (שלישי). האלוף סיים כהונה בת שש שנים בתפקיד. הטקס נערך במעמד הרמטכ"ל, היועץ המשפטי לממשלה, והפרקליטה הצבאית הראשית.

אלוף אפק מסכם כשלושים שנות שירות, במהלכן מילא שורת תפקידים - קצין ייעוץ בתחומי הדין הבין-לאומי, מזכיר ויועץ משפטי לוועדת החקירה שעסקה ב"אסון השייטת", סגן ראש מחלקת הדין הבין-לאומי, עוזר בכיר לפרקליט הצבאי הראשי בתקופת "חומת מגן", פרקליט חיל האוויר, היועץ המשפטי לאיו"ש, סגן הפרקליט הצבאי הראשי ומפקד מגמת "אפק" במכללה הבין-זרועית לפיקוד ומטה של צה"ל.

במהלך כהונתו כפרקליט הצבאי הראשי, הוביל אלוף אפק תמורות משמעותיות בתחום המשפט הפלילי הצבאי, ובהן השימוש בהסדרים מותנים ביחס לעבירות מסוימות, ביניהן שימוש בסמים בנסיבות אזרחיות, הקמת בית הדין המשלב, והחלת הסדרי השילוב ביחס לעבירות של היעדר מן השירות – מהלך שנעשה בשילוב ידיים של הפרקליטות הצבאית, יחידת בתי הדין הצבאיים ואכ"א, רפורמה בהסדרים בנוגע לעבירות תעבורה בצבא, החלת חוק זכויות נפגעי עבירה בצה"ל, הקמת מנגנון תסקירי עונש לנאשמים בבתי הדין הצבאיים וקיצור זמני המעצר עד להבאה בפני שופט.

עוד הוביל את העיסוק משפטי הרב בכל הקשור לסוגיות חוקתיות ומנהליות שונות, ובהן היבטים הקשורים ליחסי צבא – חברה, התמודדות צה"ל עם נגיף קורונה והסיוע שהושיט צה"ל בהתמודדות זו לרשויות המדינה האחרות וסוגיות רבות נוספות. תקופתו של אלוף אפק כפרקליט הצבאי הראשי התאפיינה גם באירועים מבצעיים משמעותיים, ובראשם אירועי הפרות הסדר ההמוניות ופעילות הטרור לאורך גדר המערכת שבין רצועת עזה לבין מדינת ישראל, ומבצע "שומר החומות".

בטקס הפרידה נשאו דברים הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, היועץ המשפטי לממשלה, אלוף (במיל') אביחי מנדלבליט, הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי והפרקליט הצבאי הראשי היוצא, אלוף שרון אפק.

"יש משמעות גדולה במדינת ישראל לגוף הזה שנקרא הפרקליטות הצבאית", נאם הרמטכ"ל, "ולו מעצם העובדה שאנחנו צבא חובה, שמשרתים בו לתקופה של בין שנתיים לשלוש, גברים ונשים. לעובדה שאנחנו נוהגים על פי חוק וערכים יש משמעות מבחינת אמון הציבור בצה"ל. יש לעניין הזה חשיבות שאי אפשר להפריז בעוצמתה. אתה, שרון, היית לפיד, שהוביל הרבה מאוד תהליכים בהיבטים האלו, ושימשת דוגמה אישית לכל אנשי הפרקליטות הצבאית".

"המורכבות שבלחימה אורבנית, הפכה למאפיין של המלחמות החדשות", הוא המשיך, "היושבים כאן סללו את הדרך שמשלבת בין חוק וערכים לבין הצורך לפעול באופן התקפי. מלחמות בתוך סביבות אורבניות הן מרוצפות בדילמות, בטבען. ואני מודה לך שרון, על העשייה גם בתחום זה, ועל ששמרת על דורות רבים של חיילי צה"ל ומפקדי צה"ל".

"שרון, כפרקליט הצבאי הראשי, הפך את הפרקליטות הצבאית, הזרוע המשפטית של צה"ל, למנגנון מרשים, רב ערך ורב עוצמה, באופן שהשלם - המורכב מייעוץ משפטי ותביעה כללית, עולה על סך חלקיו", נאם היועמ"ש, אלוף (במיל') מנדלבליט, "שרון, ראיתי את האופן בו נשאת על כתפיך הרחבות את הפיקוד על היחידה. את דרכך חסרת הפשרות, ולצד זאת את הגיבוי ותפיסת האחריות המלאה שלך לפקודיך, ואת הדוגמה האישית שנתת להם. בעיקר ניכר כיצד חינכת את פקודיך להגינות כמאפיין ראשון, ועיקרי, של עבודתם".

"הפרקליטות הצבאית של ימינו, היא חלק מבניין, שבנו הקצינות והקצינים אשר שירתו בה לאורך השנים, בהובלת הפרקליטים הצבאיים הראשיים לאורך הדורות", הבהירה הפצ"רית הנכנסת, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, "הקוד הגנטי של הפרקליטות הצבאית, ה-DNA של היחידה, טמון בשילוב בין ההבנה העמוקה של צורכי הצבא וסביבתו הייחודית, לבין המחויבות העמוקה לשלטון החוק; בין הרצון לסייע למפקדים להגשים את מטרות הצבא בהתאם לדין, לבין ההכרח למצות את הדין עם חיילים הסוטים מן המתחייב לפי חוק; בין מיצוי הדין עם אלו שפשעו, לבין הצורך בשיקום ובחמלה".

"אנו מציינים היום, בערב יחידה חגיגי, את סיומן של שלושים שנות שירות צבאי תורם ומשמעותי של האלוף שרון אפק, ששיאו בשש שנות כהונתו כפרקליט הצבאי הראשי", היא המשיכה, "שרון, הנהגת את היחידה בבטחה, והובלת אותה לְפְּסַגוֹת חדשות. הטבעת את חותמך בשורה של סוגיות – משפטיות, ארגוניות וערכיות. היחידה בפיקודך עמדה במבחנים לא פשוטים, ויכלה להם. זאת, בזכות השילוב שבין משפטנות מובהקת, חיבור ממשי לשטח ולהוויה הצבאית, ועמוד שדרה ערכי מהמעלה הראשונה. היית ועודך מודל לחיקוי ולהשראה עבור קציני הפרקליטות הצבאית, ועבור רבים אחרים מחוץ לשורותיה".

"לאנשי הפרקליטות הצבאית, זו הזדמנות טובה לומר כמה אני גאה בכם וּמעריך אֶתכם", שיתף הפצ"ר היוצא, אלוף אפק, "הפרקליטות היא יחידה צעירה, ממוצע גיל הקצינים הוא כמעט עשרים וּשְמונֶה, וּלְמעלה מִשליש מהם בִּכלל בשירות חובה. על הגיל הצעיר מחפים מקצועיות, מסירות וּמצוינות יוצאות דופן".

"זוֹ הייתה עבורי זכות גדולה לפקד על אנשים מיוחדים, איכותיים, חרוצים וְיִשְרי דרך. בקיאים בעולם המשפט וּמְחוברים לְלב העשייה של צה"ל. אני מַביט בסיפוק על התרומה החשובה שלנו לַעֲמידת צה"ל בִּמְשימותיו, תוך שמירה על החוק".