פרס הרמטכל לחדשנות לשנת תשפ"א

הזדמנות שנייה לעריקים ולמשתמטים

19.01.21

הזדמנות שנייה לעריקים ולמשתמטים: פרס הרמטכ"ל לחדשנות לשנת התשפ"א-2020 הוענק למיזם הליכי שילוב בבית-הדין הצבאי המשלב

מיזם "הליכי שילוב" בבתי-הדין הצבאיים בשיתוף צה"ל, משרד הרווחה וארגון ג'וינט

פרס הרמטכ"ל לחדשנות לשנת התשפ"א-2020, בקטגוריית "בית האנשים", הוענק למיזם "הליכי השילוב" בבית-הדין הצבאי. המיזם הוא תוצר של שיתוף פעולה של יחידת בתי-הדין הצבאיים, הפרקליטות הצבאית ואגף כוח האדם בצה"ל. המיזם מאפשר, לחיילים שמתאימים לכך, הזדמנות שניה להשלים שירות צבאי מלא, וזאת לאחר שנעדרו מהשירות שלא ברשות. חיילים שיצליחו במיזם, בפיקוח הדוק של גורמי האכיפה בצה"ל, יחזרו לשירות צבאי תקין ומלא, ולאחר מכן ישתלבו בחברה האזרחית ללא רישום פלילי.

"הליכי השילוב" - כלי חדש לבעיה ישנה

חיילים רבים שמורשעים בהיעדרות מן השירות שלא ברשות ומרצים תקופת מאסר, אינם משלימים שירות צבאי. רבים מהם שבים ומבצעים את העבירה, לאחר שסיימו לרצות את עונשם. 

הניסיון המצטבר לימד, כי חלק מהחיילים שחוזרים על המעשה אמנם מעוניינים להשלים שירות תקין ומלא, אך נוכח נסיבותיהם האישיות והמשפחתיות הסבוכות, הם נתקלים במכשולים רבים שמקשים עליהם לעשות זאת.

בעקבות כך, לפני כשנתיים הושקה תכנית הרצה של הליכי השילוב, במספר יחידות נבחרות. המיזם איפשר לחיילים שהיו מעוניינים בכך והתאימו למיזם, להשתחרר ממעצר ולשוב לשירות צבאי תקין תוך פיקוח של בית-הדין הצבאי. לאור ההצלחה, בחודש פברואר 2020 הושק המיזם לכל יחידות צה"ל, בשיתוף פעולה עם משרד הרווחה וארגון ג'וינט. 

חיילים ומפקדים שלקחו חלק בהליך השילוב מספרים:

 כיצד מתנהל הליך השילוב?

המיזם הוקם במטרה לסייע לחיילים, מתוך הבנה שיש לטפל בשורש הבעיה שגרמה להם להיעדר מהשירות, כדי למנוע את הישנות העבירה, ולאפשר לחיילים המעוניינים בכך לסיים שירות צבאי מלא ומועיל, ללא עונש מאסר וכתם של רישום פלילי. 

המיזם מאפשר לחיילים שנעדרו משירות והוגש נגדם כתב אישום, לשוב לשירות תקין ללא רישום פלילי וללא עונש מאסר בפועל. זאת, בתנאי שהראו רצון כן ואמיתי לשוב לשירות ולמלא את חובת שירות הביטחון בצה"ל, ובתנאי שיעמדו בתנאים שיציב בית-הדין.

כאשר מוגש כתב אישום כנגד מי שנעדר משירות, נבחנת התאמתו להליך השילוב. בין היתר יבחנו נסיבותיו האישיות והמשפחתיות, המוטיבציה שלו לקחת חלק בהליך, הלווי והתמיכה הנדרשים וצרכי המערכת. 

בהתאם לממצאים, החייל יעבור למסלול שילוב מותאם, בסיוע גורמי היחידה ומפקדיו - ובמקרים המתאימים, יסייעו גורמי הרווחה לחייל ולמשפחתו כדי לאפשר את השתלבותו במערכת.

הליך השילוב יימשך כשנה, שבמהלכה ידרש מהחייל לשרת באופן תקין ולהימנע מעבירות פליליות נוספות. חייל שיעמוד בתנאים שהוצבו לו, וישלים את הליך השילוב בהצלחה, יורשע בבית-הדין הצבאי אך ורק בעבירה שאינה נושאת רישום פלילי, ולא יוטל עליו מאסר בפועל, אלא מאסר על תנאי בלבד.

נכון לערב שנת התשפ"א, החלו 224 חיילים בתהליך שילוב, מתוכם 34 השלימו את ההליך בהצלחה ו-131 חיילים נמצאים בתהליך שילוב פעיל.

"הליכי השילוב הן דוגמא מצוינת בה התביעה הצבאית מעדיפה שיקולי שיקום על פני גמול והרתעה, מתוך הבנה עמוקה שהאינטרס הציבורי עליו היא אמונה הוא רחב יותר ממיצוי הדין עם הנאשם.

התביעה הצבאית, שברגיל מבקשת למצות את הדין עם הנאשם ולהשית עליו עונש שהולם את חומרת העבירה, הופכת להיות צד בהליך הטיפול והשיקום של החייל. התובע, ביחד עם הסנגור, בית הדין, קצינת השילוב ומשרד הרווחה, מנסה בדיון להעצים את החייל ולתת לו תחושת מסוגלות. זאת, לצד הבהרה תקיפה כי ההליך הזה הוא לפנים משורת הדין ומהווה הזדמנות יוצאת דופן שיש לנצלה בשתי ידיים. הניסיון עד כה לימד אותנו על היתרונות הרבים שבהליכי שילוב, ואנו תקווה שההליך יתרחב ויאפשר לכמה שיותר חיילים לעלות על דרך הישר."

רס"ן מירב תמיר בן-עטר, רת"ח עריקים בפרקליטות הצבאית 

סרן ברית תהל דביר, תובעת פיקודית בתחום עריקים 


חדשנות בפרקליטות הצבאית

הליכי השילוב בבית-הדין הצבאי המשלב הם אחד מתוך מספר מיזמים, שמבטאים חדשנות במערכת המשפט הצבאית. 

לשם קידום החדשנות והטמעתה בתרבות הארגונית של היחידה הוקם בפרקליטות הצבאית לאחרונה מדור החדשנות וניהול הידע, אשר בין תפקידיו, מתן סיוע לגופי היחידה בהובלת תהליכי חדשנות והטמעת טכנולוגיות חדשות במגוון תחומים והקשרים.