ביום ג', 29 במרץ 2022, נערך טקס חנוכת הקריה המשפטית במחנה גור, במעמד הרמטכ"ל, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופט ניל הנדל; הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי; ונשיאת בית הדין הצבאי לערעורים, אלופה אורלי מרקמן. בטקס נכחו גם פרקליטים צבאיים ראשיים לשעבר, נשיאי בית הדין הצבאי לערעורים לשעבר, שופטים, פרקליטים ומפקדים.

הטקס מסמן את השלמת המעבר של התביעה הצבאית והסנגוריה הצבאית במחוזות השונים למתחם אחד, שבו שוכנים גם בתי הדין הצבאיים המחוזיים. עד למעבר, שנערך בחודש ינואר 2022, שכנו יחידות התביעה והסנגוריה הצבאית במחנות ״הבית הירוק״ ביפו, ״הדר״ בחיפה ו״יואב״ הסמוך לצומת קסטינה. מחנות אלה, שהיו גם מקום מושבם של בתי הדין הצבאיים המחוזיים, שמשו כמשכנן של התביעה והסנגוריה הצבאית זה עשרות בשנים.

חנוכת הקריה המשפטית, כללה מעמד רשמי של "טקס גזירת הסרט" על-ידי הרמטכ"ל, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, הפרקליטה הצבאית הראשית ונשיאת בית הדין הצבאי לערעורים.

במסגרת המעמד, נשאה דברים הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת-תומר ירושלמי, אשר עמדה על חשיבותן של יחידות הפרקליטות הצבאית לצה"ל:

"לתביעה הצבאית תפקיד חשוב בשמירה על חוסנו ועל דמותו של צה"ל; ואילו לסנגוריה הצבאית, תפקיד חשוב לא רק בהגנת החייל הבודד, אלא גם בהבטחת ההליך ההוגן בצבא...

התביעה והסנגוריה, הם שני הצדדים של אותו השלם. שני החלקים ששומרים על דמותו הערכית של הצבא, על מהותו וייחודיותו, על זכויות החיילים המשרתים בו – ועל השמירה המתמדת והאיתנה על שלטון החוק כערך מרכזי בצבא."

המעבר לקריה משפטית אחודה, הוא הזדמנות לפרקליטות הצבאית, להמשיך ולפעול לשיפור עבודתן של הסנגוריה הצבאית והתביעה הצבאית, באופן שיאפשר להן להגשים את ייעודן. לשם כך, ובמסגרת המעבר, נערך שינוי ארגוני בתביעה ובסנגוריה, שכלל חלוקה מחדש של חוליות התביעה לפי הפיקודים והזרועות, קביעת תפקידים חדשים, והעצמה של הדרגים הפיקודיים בכלל הדרגות בשתי המחלקות.

הטקס שנערך הוא נקודת השיא בתהליך ארוך, שהחל כרעיון לפני כשני עשורים, וקרם עור וגידים בשנים האחרונות. עם המעבר, שוכנות כעת התביעה הצבאית והסנגוריה הצבאית במתקנים מודרניים, הראויים לתפקידן החשוב של יחידות אלה בצבא ובציבור.

לנאום הפצ"רית בטקס חנוכת הקריה המשפטית