הצצה למהפכה הטכנולוגית בבסיס שיזפון

סימולטור ירי חדש, מערכת לומדות עצמאית, הדגמת ההכשרה לפני שלב האימונים, ואפילו פיתוח משחק בסגנון "קנדי קראש" - בשיזפון גילו את הנוסחה שמקצרת את זמן השיעורים והופכת את החיילים שבטנק למעורבים יותר ומוכנים יותר: "הם לא רק מבינים כיצד הדברים עובדים, אלא גם מיישמים בשטח" 

28.07.17
אלון תשובה, מערכת את"צ

בשבוע שעבר נחנך לראשונה בשיזפון סימולטור ירי, שעתיד לשדרג את איכות ההכשרה של דור השריונרים הבא. "מדובר בסימולטור חדש שעוסק באימון מקצועות הקליעה", מסביר לנו קצין האג"ם של הבא"ח, רס"ן פבל קולדובסקי. "המטרה היא להכיר לחייל בפעם הראשונה מטווח, ואחרי שירכוש ניסיון, לאמן אותו למצבים מורכבים - כמו אירוע מתגלגל במחסום".

במטווח הישן, לא היה ניתן לדמות אירוע רב נפגעים או מחבל שמנסה לבצע פיגוע דקירה. "בזכות הטכנולוגיה החדשה, שאט אט נטמעת בבסיסים השונים, החיילים יכולים להגיע לשטח מוכנים יותר", מדגישים בזרוע היבשה.

"אם עד היום הלוחמים היו נפגשים עם סיטואציות מורכבות רק בשיעורים עיוניים ובאמצעות סרטונים המוצגים בכיתה לפני העלייה לקו - לא עוד", מכריז רס"ן קולדובסקי. "בזכות הסימולטור, כבר עם תחילת האימון המתקדם יוכלו הלוחמים לקבל מושג מעולם המחסומים, כשהם חלק אינטגרלי מהאירוע".

חוץ מצבירת הניסיון המעשי שהסימולטור מספק, הוא מהווה פתרון נוסף לקושי אחר: "כשעומסי החום לא מאפשרים אימונים בשטח, נוכל להתאמן בתוך הסימולטור הממוזג, שיודע לדמות יום ולילה. כך החיילים יוכלו לצבור ניסיון ללא צורך לעצור עקב עומסי חום או גשם".

"אין ספק שלאור ההתקדמות הטכנולוגית, ההכשרה הרובאית של לוחמי השריון תהיה איכותית יותר", מדגישים בזרוע היבשה. "המטרה היא ששלב אחד לפני שיהפכו לטנקיסטים, הם קודם יהיו לוחמים שידעו לבצע את כלל המשימות".

גם הפרויקט הטכנולוגי "הדרכה 20-20", שהושק בשיזפון במהלך השנה האחרונה, תפס תאוצה. מדובר במערכת ממוחשבת, המכילה כיום 20 לומדות טכנולוגיות שפותחו על ידי הצבא, ומאפשרות ללוחמים ללמוד באופן עצמאי את החומר העיוני, לחזור עליו בכל עת שיצטרכו ולתרגל אותו.

"מדובר בתוכנה בסיסית שהמטרה שלה היא ליצור אינטראקציה עם החייל וליצור מצב בו הוא יכול ללמוד עצמאית פרקים שלמים", מסביר רס"ן עידן כהן, רמ"ד ההדרכה בבסיס שיזפון. לדבריו, הפרויקט נוצר לאור ההבנה שהטכנולוגיה לא זרה לחייל בעידן של היום. "לשיעורים הפרונטליים יש חסרונות משלהם, הם לא מאפשרים לחייל לחזור על החומר שהוא לא הבין לפני שלב התרגול - מה שהלומדות יאפשרו".

"הלומדה מעוצבת באופן אינטראקטיבי ופועלת כך שאי אפשר לדלג על חומר", הוא מסביר. "לכל פרק יש מבחן שאם החייל לא יצליח בו, הוא לא יוכל לעבור הלאה - מה שמחייב אותו ללמוד את הלומדה כולה".

כאמור, עד כה הוטמעו 20 לומדות במערכת הממוחשבת, אך זה לא הסוף. "כמות הלומדות תוכפל פי ארבעה", חושף רס"ן כהן. "במחזור הגיוס הקרוב הלומדה תהיה בשימוש רק עבור התותחנים שבטנק - שעתידים לפגוש אותה מסיום הטירונות, לאורך כל האימון המתקדם".

בנוסף ללומדות הטכנולוגיות, הוטמעה בקרב לוחמי השריון העתידיים שיטה נוספת ללמידה: "הדגמנו לחיילים החדשים את ההכשרה שלהם עוד לפני שהתחילה. קודם הם ערכו סימולציה עם מדריכה בטנק במשך כחמש דקות, כיום, אחרי שהוכחה כאפקטיבית, אורכה מגיע אף לחצי שעה".

כשרס"ן כהן אומר את המילה "סימולציה", הוא מתכוון לכזאת המותאמת לכלל התפקידים שבטנק: הטען יטען כדור תרגול, התותחן יסווג את הצריח ויבצע ירי ללא תחמושת והנהג, שטרם הוכשר לנהוג בטנק, יעשה זאת בליווי צמוד של המדריכה שלצידו.

"רצף הלמידה שלנו היום מתבסס קודם כל על הדגמה חווייתית", מבהיר רס"ן כהן. "רק לאחר מכן נוכל לעבור לשיעורים העיוניים, להדגמות נוספות ולבסוף לשלב התרגול. אחרי שהחייל יראה וירגיש את מה שמלמדים בכיתה, הוא יהיה מסוגל להבין לא רק כיצד הדברים עובדים, אלא גם ליישמם בשטח".

מעבר לקיצור זמני השיעורים, גם הפידבקים לא איחרו לבוא - החיילים, שמבלים פחות זמן מול החומר העיוני, יוצאים מהטנקים בהתלהבות אדירה. "זה הרווח האמיתי שלנו", הוא מסכם. "אנחנו מצליחים ליצור מצב שחיילים רוצים להגיע להכשרה. הבנו שהחוויה תורמת לידע".

ומה עוד עתיד להיכנס לשימוש? "בימים אלה נמצא בשלבי סיום משחק בסגנון "קנדי קראש" - כאשר ההתאמה היא לטכניקות ולביצועים של המרכבה", מספרים בזרוע היבשה. "כמו במשחק המקורי, בסוף כל שלב יש דרישה לכמות כוכבים, כאשר לא תוכלו להתקדם לשלבים הגבוהים אם יחסרו לכם כאלו. הדבר ייאלץ אתכם לחזור ולצלוח בהצטיינות את כלל השלבים ובכך לתרגל את ביצועיכם בטנק ולדייק במטרותיכם - דרך משחק חווייתי, ויש שיגידו גם ממכר".

"אנחנו כל הזמן חושבים על איך משפרים את ההכשרות ודואגים לשכלל את שיטות הלימוד", מדגישים בזרוע היבשה. "ככל שההכשרה שלהם תהיה טובה יותר - כך בזמן אמת הם יתפקדו בצורה הטובה ביותר בשדה הקרב, וזו המשימה שלנו".