צפו בתרגיל הענק של קציני העתיד

במשך שעות של תרגול לחימה אינטסיבי, ארבעה מהכוחות המשמעותיים בצה"ל התמודדו מול האויב. קציני העתיד של חיל התותחנים, חיל האיסוף הקרבי, אגף המודיעין ואגף התקשוב והגנה בסב"ר, עמדו יחד למען מטרה אחת: שיתוף פעולה מיטבי בזמן אמת. צפו באימון המשולב 

24.05.18
מיכל עבר-הדני, תומי שטוקמן ועמית מלמד, מערכת את"צ

 

זו הייתה סיטואציה מורכבת במיוחד. המשתתפים: צוערים מארבע ההשלמות החיליות של מודיעין, איסוף קרבי, תותחנים ותקשוב. התרחיש: לחימה בשטח בנוי בגזרה הדרומית, בתגובה לירי תלול מסלול וחדירה של כוחות אויב לשטח ישראל. 

זה לצד זה הם דימו אופן פעולה של אירוע בזמן אמת, תוך כדי הפגנת ההתמחות המקצועית והיתרון היחסי של כל אחד מהם. צוערי המודיעין פענחו את המידע שהפיקו לוחמי האיסוף הקרבי בשטח, בשעה שצוערי הקשר הגדודיים כבר עמלו על העברתו לכוחות, וצוות רוכב שמיים (רוכ"ש) של חיל התותחנים העביר עדכונים בזמן אמת על מיקום המטרה לצוערי השיתוף הארטילרי, שהיו אמונים על תפעול גורמי האש השונים בגדוד.

כל העבודה המשותפת הזו התקיימה כדי שבזמן הפקודה הם יפעלו יחד באופן המיטבי ביותר, ויוכלו לשאוב אחד מהשני את היכולות שכל גוף מומחה בהן.

"החיבור בין ארבע ההשלמות מייצר בעצם תוצר שלם ומאוד עוצמתי, המאפשר אפקטיביות מבצעית", מתאר מפקד ההשלמה האחודה של אגף התקשוב בבה"ד 7, רס"ן אסף סיגלר. "מדובר בפעם הראשונה בה הם מרכיבים את התמונה הגדולה יחד".

השלב הראשון: איסוף מידע

כוחות האיסוף הקרבי תרגלו גם בשטח פתוח וגם בשטח בנוי. הם אספו מידע על מיקום האויב, לטובת שאר הכוחות בנקודת האיסוף.

"בשטח הפתוח הצוותים התמקמו בעמדות, והעבירו לצוערי ולמפקדי המודיעין דיווחים שוטפים על האויב", מסביר סג"ם אלון פורן, מפק"ץ צוערים בהשלמת קצונה של איסוף קרבי. "הם הזרימו מידע מקדים שעזר לתכנן את בחירת האש, מידע עדכני שנתן בזמן אמת נתונים על מיקום האויב ומידע שאיפשר לראות כיצד האויב הגיב למתקפה שנבחרה בעזרת תצפיות שנשארו בשטח".

לאחר מכן, התקדמו לוחמי האיסוף יחד עם צוערי התותחנים לפאתי השטח הבנוי, שם תפסו עמדות במבנים גבוהים ששולטים בתצפית, ובניגוד לשטח הפתוח, יכלו להעביר מידע מדויק יותר. צוות רוכ"ש שעבד יחד איתם, היה אמון על איסוף המידע בצורה עלית בעזרת מזל"ט, על חיבור לגדוד התותחנים וביצוע נוהל קרב. במקביל, הוא העביר מידע על מיקום המטרות לצוערי המודיעין ולגורמי האש.

השלב השני: פענוח

על דבר אחד יכלו הכוחות להסכים בוודאות - תרגול מיטבי לא יוכל להתקיים ללא הבנה מקיפה של תמונת המצב בצד האויב. על יכולת זו היו אחראים צוערי ההשלמה החילית של אגף המודיעין, שעתידים להפוך לקציני המודיעין הגדודיים בשטח.

"חשוב שהקמ"נים לעתיד יתרגלו התאמה של תורת הלחימה לזירה, שבתרגיל הנוכחי הייתה זו הגזרה הדרומית", מסביר מפקד השלמת הקצונה של אמ"ן, רס"ן ע'. "כעת, מלבד הכלים המודיעיניים שכבר יש ברשותם, הם לומדים להתנהל בשפת השטח".

"המשימה העיקרית איתה מתמודדים צוערי אמ"ן היא יצירת תמונת מצב מודיעינית, והובלתה לכדי מימוש בלוחמת אש", מעיד רס"ן ע', "המודיעין הוא הבסיס לכל התכנון המבצעי שיוביל את התוכנית האופרטיבית. העניין פה הוא לראות שהמידע המודיעיני זורם ומגיע בתזמון נכון, זה המפתח לתפעול יעיל בחירום".

בתרגיל הנוכחי, צוערי המודיעין חיזקו את שיתוף הפעולה עם כוחות האיסוף ועם רוכ"ש על מנת להבין באופן המדויק והיעיל ביותר, את מצב הכוחות שמנגד. "העובדה שיש שיתוף פעולה בין איסוף לפענוח הוא יתרון משמעותי", מדגיש מפקד ההשלמה, "זה מאפשר לחניכים לתת למפקדים המלצות מדויקות להפעלת האש, בשיתוף עם קצין השיתוף הארטילרי (קש"א) בשטח".

השלב השלישי: קישור והעברת מידע

את היכולת של הכוחות לתקשר בזמן לחימה, סיפקו צוערי השלמת הקצונה של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר. הם היו אחראים על הקמת מערכות הקשר והפעלתן, וכמובן נכחו בשלב הלוחמה בשטח, והזרימו את המידע הרלוונטי בין הכוחות ואל הכוחות.

שני הצירים הבולטים ביותר המשפיעים על התנהלותו של קציני הקשר בשטח, הם ציר המודיעין וציר האש, ועל כן חשוב כבר משלב ההכשרה לתרגל אותם יחדיו. "לאחר ההכשרה הארוכה, הם מגיעים לתפקידים בגדודים כקשר"גים (קציני קשר גדודיים) או כסגני קשר"גים, אך הם לא מספיק חשופים ליכולות של המערכים השונים איתם עתידים לעבוד", מסביר מפקד ההשלמה האחודה, רס"ן סיגלר.

"גם הלוחמים מהחילות השונים לא מודעים ליכולות הקשר"גים", מדגיש רס"ן סיגלר. "הם מאפשרים תקשורת בזמן אמת, שליחת פקודות ודיווח על המתרחש בשטח באמצעות הקמת מערכות קשר ואמצעים נוספים העומדים לרשותם".

לראשונה, לקחו חלק בתרגיל גם חיילי האימון המתקדם במסלול הייעודי לקצונה בחיל הקשר והתקשוב. "ברגע שאנחנו משלבים אותם ככוח שת"פ מלא, זה מאפשר להם להבין לעומק, הלכה למעשה, את מה שהם הולכים לעסוק בו כשיסיימו את המסלול" הוא מוסיף.

השלב הרביעי: הפעלת אש

תפקידם של  צוערי השיתוף הארטילרי היה לשלוט על האש בגדוד על-ידי יצירת תוכנית, ועל-ידי קישור בין כל האמצעים הארטילריים העומדים לרשותם - סוללות תותחנים, מרגמות וגם טנקים - ולהפעיל אותם בניהול הקרב.

"כיום, בניגוד לעבר, האויב מופיע לזמן קצר ונעלם", מעיד מפקד מגמת קישור בהשלמה לקצונה, סרן נדב פורת, "כדי לפגוע בו יש צורך במידע מדויק לגבי מיקומו, בחירה יעילה של אמצעי האש ועיתוי נכון, ובדיוק לשם כך פועלים הכוחות בשטח".

גם לוחמי האימון המתקדם בחיל התותחנים השתתפו בתרגיל היבש. הם למדו על האויב ודימו את דרכי פעולתו בהיתקלויות עם הצוערים: "נעזרנו בהם כדי ליצור תרחיש אמין וקרוב למציאות כמה שאפשר".

"הלקח המרכזי שהפקנו מהתרגיל", מסכם רס"ם סיגלר, "הוא שחשוב מאוד לשלב את הצוערים לאורך כל תקופת ההכשרה בתרגילים המשלבים מספר חילות, מעבר לתרגילים שעושים בבה"דים השונים".

"התרגיל הזה התחיל בסך הכל ממפקדי השלמות, שחתרו למגע זה עם תחומו של זה", מספר רס"ן ע', "רצינו להראות לצוערים שלנו איך מגיעים לתוצאות יותר טובות. כל החניכים שתרגלו כאן גם ישרתו זה עם זה בגדודים, ולכן חשוב שידעו שההצלחה מגיעה מלמטה, מאנשים שעובדים יחד".