כך מתכוננת החטיבה שמכשירה את מפקדי העתיד של צה"ל לשעת פקודה

כל לוחם חי"ר עבר בביסלמ"ח לפחות פעם אחת בשירות - בהכשרה על הנמ"ר או הנגמ"ש, למידה על אמצעי הלחימה השונים או בהמשך אפילו כחניך בקורס המ"כים. אך לבית הספר למקצועות החי"ר יש ייעוד נוסף וחשוב לא פחות - בשעת לחימה הוא יתייצב למשימה ככל חטיבות החי"ר הסדירות. איך עוברים מהכשרה ללחימה בהתראה קצרה? יצאנו לבדוק

30.08.18
עמית מלמד, מערכת את"צ

 

כשחושבים לרוב על בית הספר למקצועות החי"ר, המחשבה האוטומטית היא על קורס המ"כים או על הכשרות החי"ר השונות. חטיבה 828 אומנם לא יוצאת לפעילויות מבצעיות ועוסקת בשגרה בעיקר בהדרכה, אך במבט נוסף ניתן להבחין שבכל רגע נתון, היא מכינה את כוחותיה למערכה הבאה.

נתחיל מקצת רקע: חטיבה 828, שתתייצב למלחמה במידת הצורך, מורכבת מגדס"ר של אנשי מילואים, ומשלושה גדודי החי"ר של קורס המ"כים - 906, שבו תמצאו את חניכי חטיבת הקומנדו והסיירות השונות, 17, המורכב מחניכי חטיבות גבעתי וגולני ו-450, הכולל חניכים מחטיבות כפיר, נח"ל וצנחנים. לכל גדוד תצטרף גם פלוגת מילואים מסייעת.

החיילים בהכשרות האחרות בבית הספר, כמו קורס הנמ"ר או האכזרית, יחזרו ביום פקודה לחטיבות האם שלהם. מדריכי הקורסים האלה, לעומת זאת, מהווים בשגרה חלק מחטיבה 828, וימשיכו להיות חלק ממנה גם בזמן לחימה. עיסוקם העיקרי יהיה לקיים הכשרות חירום - הכשרות מזורזות שמתבצעות במעבר משגרה לחירום (מעמ"ל), לבעלי תפקידים כמו נהגים קרביים ועוד.

אלו שיפקדו על החטיבה האופרטיבית הם מפקדי הגדודים הנוכחיים, לוחמים שסיימו בהצטיינות ובדירוג הכי גבוה את קורסי המ"כים והקצינים. גם מפקדת החטיבה בשגרה תמשיך את תפקידה בשעת הצורך במתכונת חירום.

"לפי הפקודה שתקבל החטיבה במלחמה, עשויים להצטרף אליה גם כוחות אחרים כגון שריון, הנדסה ועוד", מציין סגן אורי אשכנזי, קמב"ץ גדוד 450, "באותה מידה, יכולים גם לוחמים בחטיבה לחבור לחטיבות אחרות, ונעשית החלפה לפי הצורך".

במצב של מעמ"ל, תקבל חטיבה 828 את פקודות החירום הרלוונטיות אליה. לצד היבטים לוגיסטיים והבאת הציוד לשטח, יתחילו גיוסי המילואים, כשלאחריהם תתבצע גם היערכות של הפלוגות בנוגע לציוד, לתחמושת ולמוכנות.

"המון דברים קורים במקביל כדי להגיע כמה שיותר מהר לשטח הכינוס", מבהיר סגן אשכנזי, "במעבר משגרה לחירום, השאלה היא מי מגיע יותר מהר למוכנות להתקפה - אנחנו או האויב. יש לכך חשיבות מבצעית מאוד גדולה".

ואכן, כיוון שהגדודים בביסלמ"ח נמצאים בבסיס במשך רוב הזמן ולא תופסים גזרה מבצעית, החטיבה ניידת ומוכנה לקפיצה לאירוע במהירות.

סגן אשכנזי מדגיש כי ייחודיות החטיבה במלחמה טמונה בהון האנושי. "מעבר לסד"כ החטיבה שגדול יותר מחטיבות חי"ר אחרות, הלוחמים שמגיעים אלינו הם חיילים שהמפקדים שלהם בהכשרה ראו שהם מתאימים לפיקוד", הוא מזכיר, "אלו החבר'ה הטובים ביותר שסיימו את ההכשרות. היכולות הגופניות והמקצועיות שלהם, ורוח הלחימה והמוטיבציה שלהם, הם מהמובילים ביותר בחטיבה ממנה הגיעו".

חניכי קורס המ"כים ומפקדיו עוברים בכל שבוע תכנים שמשפרים את כשירותם המבצעית. "לפני כל קורס עוברים המפקדים הכנה שכוללת אלמנטים אופרטיביים", מספר רס"ן סרגיי יורצ'נקו, סמג"ד 450, "הם עוסקים בין היתר בנושא הסבך ומתאמנים בלוחמה בשטח בנוי ופתוח. את מה שהם לומדים, הם מעבירים אחר כך לחניכים בקורס".

"התוואי של קורס המ"כים מתמקד בלחימה", מוסיף סגן אשכנזי. השבוע הראשון בכל קורס הוא שבוע מוכנות, שמסייע בסיכום הכנת המפקדים. בהמשך, עוברים חניכיו שבועות שונים הכוללים ניווטים, לוחמה בשטח בנוי, הכשרות ברכבים קרביים משוריינים ובאמצעי לחימה שונים. גם פלוגות המילואים עוברות אימונים על בסיס שנתי.

מעבר לתכנים הטמועים בשגרה, נעשות פעולות ייחודיות שמטרתן להכין את החטיבה ללחימה. כך התקיימה לראשונה השתלמות שעסקה בלוחמה לילית, מרמת מפקד החטיבה ועד רמת המ"מ. "אחד היתרונות שלנו בצבא מתמקד בנושא הלילה - יש לנו אמצעים רבים שעומדים לרשותנו ואנחנו צריכים ללמוד לנצל אותם", מסביר סגן אשכנזי. "עשינו את ההשתלמות הזו כדי להבין איך אנחנו מביאים את לוחמת הלילה לידי ביטוי בשטח, כחלק מהכשרת המפקדים של החטיבה, ובמטרה כמובן שהמפקדים ישתמשו במה שלמדו ויעבירו את זה לחיילים שלהם".

בלילה הועברו שיעורים שונים, ביניהם על ידי המח"ט ומפקדי הגדודים, אך החלק המרכזי כלל שלוש תחנות אותן הובילו מפקדי הפלוגות של גדוד 450. התחנה הראשונה עסקה בירי לילי: "ביצענו מטווחי לילה ולמדנו כיצד להשתמש באמצעים שלרשותנו כדי לזהות את האויב בצורה הטובה ביותר, ולבצע את המשימה באופן מדויק יותר".

התחנה השנייה עסקה בתרגולות לילה: "בלילה נושא ההתגנבות וההפתעה בא לידי ביטוי, וצריך למצוא פתרונות ליצירת קשר אחד עם השני, כדי לא לחשוף את הכוח. זה דורש ידע בהתמודדות עם אלמנטים כמו שקט, התגנבות ושימוש באמר"לים (אמצעי לראיית לילה), שלא נמצאים בשימוש ביום".

התחנה השלישית והאחרונה עסקה בגורמי גילוי: "רצינו להראות איך כל דבר נראה ונשמע - הצבנו אותם אל מול שדה ושאלנו איך נראה בן אדם שרץ בלילה, איך נראה הבזק של נורה אדומה ופנס, או איך נשמע נשק שנופל בלילה, ומה הטווחים של כל דבר".

פעילות נוספת המתקיימת בכל קורס מ"כים, היא סדרת קומנדו שאורכת כחמישה ימים ומשתתפים בה מפקדי מחלקות מכל החטיבה. במהלך השבוע עוברים המ"מים תכנים העוסקים ביסודות לוחם החי"ר, עם התאמה לקצינים. לצד למידה עיונית בנושאי סגירת מעגלי אש, יוצאים המפקדים לשטח, מנווטים ולומדים על התמצאות בו וניתוחו.

בסיום השבוע, לאחר שעסקו גם בלוחמת גרילה (התגנבות ופשיטה), הם עוברים תרגיל משלים, שמביא לידי ביטוי את נושא האש החיה באמצעות ירי לילי ותרגילים מאתגרים נוספים.

"הרעיון של הסדרה הוא להעצים את אוכלוסיית המ"מים", משתף רס"ן יורצ'נקו, "במהלכה הם רוכשים כלים הדרכתיים שתורמים לפיתוח האישי שלהם ושל חייליהם, כשהם מביאים לידי ביטוי את מה שלמדו לקורס המ"כים".

"אופי האימונים, סוגי האימונים והאתגרים שהם פוגשים בסדרה הזאת הם גם הכנה אישית ללחימה", הוא מוסיף, "כל מה שמיושם בשבוע הזה בהכרח תואם את הצרכים האופרטיביים של החטיבה, ומכין את הלוחמים לזמן פקודה".

"אנחנו מבצעים המון אימונים בשנה האחרונה כדי לוודא את מוכנות הכוחות ללחימה", מסכם סגן אשכנזי, "החטיבה לוקחת מאוד ברצינות את נושא המוכנות האופרטיבית שלה ואנחנו נמצאים בנקודה טובה".