הצצה ל"תערוכה הביטחונית הגדולה ביותר שהייתה בישראל"

נמ"ר חשמלי, רחפנים משודרגים ושיירות רובוטיות - אלו רק חלק מאמצעי הלחימה העתידיים שהוצגו בתערוכת היבשה באופק, ומחזקים את התפיסה החדשה של זרוע היבשה. כל הפרטים

21.08.18
עמית מלמד, מערכת את"צ

בשבוע שעבר התכנסו במשך יומיים כאלף קצינים בכירים בצה"ל באליקים שבצפון הארץ. סגן הרמטכ"ל, אלוף אביב כוכבי, מפקדי אוגדות, חטיבות, גדודים, וקצינים נוספים, התרשמו יחד מאמצעי הלחימה המיוחדים שהוצגו, לצד 30 התעשיות הביטחוניות המובילות. לכולם היה מכנה משותף אחד - שירות תפיסת היבשה באופק.

מטרת הגישה החדשנית של זרוע היבשה היא לאפשר את תמרון היחידות הלוחמות לתוך עומק השטח בצורה מהירה, שרידה ועצמאית, תוך הטמעת יכולות שיסייעו לכוחות לאתר את האויב הנסתר, ולהכריעו באופן המדויק והיעיל ביותר.

"התערוכה נועדה להסביר לקצינים מה המהות של תפיסת היבשה באופק, ולהציג את הנושאים המרכזיים שבהם הזרוע הולכת להתעסק בשנים הקרובות", מספר רס"ן אסף שיש, הפרויקטור של התערוכה, "עד עכשיו דיברנו עליה כתורה כתובה, אך כעת זכו הקצינים לראות במו עיניהם כיצד היא באה לידי ביטוי".

התערוכה, שהתקיימה בהובלת מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה, חולקה למתחמים שונים על פי רעיון "12 השבטים", שהפכו במסגרת האירוע ל-12 התחומים בהם צריכה זרוע היבשה לעסוק. בין התחומים הוצגו "שבט הניידות, השרידות והקטלניות", העוסק ביכולות הכוח הלוחם בזמן התמרון, "שבט החישה האיסוף והסנסורים", שהציג אמצעי תצפית, איסוף ואיתור האויב, ו"שבט הלוגיסטיקה והניוד": "במתחם הזה הוצגו כלי טיס שמובילים לוגיסטיקה כבדה, שיירות רובוטיות ואמצעים נוספים, שהדגימו כיצד יעזרו לכוח לבצע פעולות לוגיסטיות בצורה פשוטה, לטובת ימי לחימה נוספים במידת הצורך, כמו גם לטובת רציפות בתמרון".

מעבר ליכולות של התעשיות השונות, גם זרוע היבשה הציגה בעצמה כלים שנמצאים בשימוש, כגון טנק המרכבה סימן 4, לצד אחרים שעתידים להיכנס, כגון נמ"ר חשמלי המופעל על ידי עמדת ניהוג מרוחקת.

כל התערוכה הייתה בהגדרת "תערוכה חזונית", כלומר האמל"ח שהוצג לא נרכש על ידי זרוע היבשה, אך הכוונה היא להצטייד ביכולות דומות בעתיד. "כאשר יגיע שלב הרכש, נתעסק גם בהכשרת הכוחות על האמצעים החדשים", מציין רס"ן שיש. "זו התערוכה הביטחונית הגדולה ביותר שהייתה בישראל - בזכותה, לראשונה, הראינו מה המשמעות בפועל של תפיסת היבשה באופק".