קורס הקצינים המקצועי עובר מתיחת פנים

הם מתפקדים כרופאים, מהנדסים, יועצים ארגוניים וקב"נים - חוזרי השירות בצה"ל מהווים חלק מהותי ממנו ותורמים לו רבות במסגרת מקצועם. לאחר שלמדו לתארים, חזרו לשירות וסיימו קורס קצינים, הבאנו לכם את כל הפרטים על המחזור הניסיוני והחדש שיאפשר ליותר אנשים כמוהם לחזור לצבא

14.08.19
מירב בראל, מערכת את"צ

חוץ מחיילי הסדיר והמילואים, הצבא שלנו מורכב גם מלא מעט חוזרי שירות - אנשים שהשתחררו מהצבא, למדו לתואר ראשון ושני, הקימו משפחות והחליטו לחזור כדי לתרום מהידע שלהם בתפקידי רפואה, פסיכולוגיה, משפט וניהול. אותם חוזרי שירות נדרשים לעבור קורס קצינים שיתן להם תכנים פיקודיים וערכיים כדי שיגיעו למערכת הצבאית מוכנים יותר.

"בשנים האחרונות, הרגשנו שהיציאה לקצונה איננה מותאמת לחוזרי השירות, ורצינו לשנות זאת באמצעות הקמה של "הקק"ץ הפרופסיונאלי" -  קורס ייעודי לאנשי מקצוע, שמותאם לצרכים ולידע שלהם". כך מספרת מפקדת הקק"ץ הפרופסיונאלי ודוקטור לסוציולוגיה במערך מדעי ההתנהגות, סא"ל יעל טופל.

 

עד לא מזמן, חוזרי השירות היו מצטרפים לפלוגת "נבו" (המותאמת בתכליתה לצוערים מתנדבים בעלי מגבלות רפואיות), עוברים את אותם השיעורים, וחיים תחת אותם התנאים. "המצב הזה לא היה מותאם מספיק בשביל החבר'ה האלה, שכבר בני 30, ובעלי משפחות וניסיון מקדים", היא מתארת, "ולכן, במאמץ של מחלקת הסגל באגף כוח האדם, יחד עם חטיבת תוה"ד (תורה והדרכה) באגף המבצעים והוצאה לפועל של בית הספר לקצינים, הצלחנו לפתח מתכונת לקורס ממוקד יותר". 

אז איך נראה הקורס במתכונתו החדשה? במקום שיתקיים בקרית ההדרכה הדרומית והמרוחקת ממנו יוצאים הצוערים רק בסופי שבוע - עבר הקורס לבסיס צריפין שבמרכז הארץ, זאת על מנת לאפשר להם לחזור למשפחותיהם על בסיס יום-יומי. "מהיום הראשון בקורס, חוזרי השירות מתחילים לתפקד כקצינים, וזה מבטא את ההבדל במשמעות היצוקה בתכנים שהם מקבלים", מוסיפה סא"ל טופל, "שמים פה דגש על איך הם לוקחים אחריות מערכתית ולא רק איך הם מפקדים ישירות על חיילים". 

במחזור האחרון של קק״ץ ״נבו״, שהסתיים בפברואר האחרון, בין יתר הבוגרים היו רק תשעה חוזרי שירות. לעומת זאת, בקק״ץ הפרופסיונאלי במתכונתו החדשה נרשמו לא פחות מ-50 קצינים וקצינות חוזרי שירות. ״אפשר לראות שהפיילוט החדש מאפשר ליותר אנשי מקצוע לחזור לתפקידים חיוניים בצבא, ולכן יובא להחלטת ראש אמ"ץ וראש אכ"א להחלטה אם ימשיך״, היא מגלה לנו, ״זה צעד נכון לקראת המשרתים שפותח בפניהם יותר אפשרויות שיבוץ וכמובן מוסיף לתחושת הסיפוק והמשמעות שלהם״.  

מפקדת הקורס מבקשת להדגיש כי נדרשה מהמערכת בתוה"ד, ממחלקת הסגל וכמובן מבה"ד 1 גמישות מחשבתית כדי לתת סיכוי לקורס, וזאת כמובן לצד מיקוד בהוצאת הקורס לפועל על ידי ביה"ס לקצינים: "אני חושבת שכארגון שמחפש חדשנות והתחדשות - עשינו עבודה הכרחית, וצעד משמעותי לקראת המשרתים". 

 כל אזרח שמחזיק בתואר אקדמי ומעוניין לחזור לשרת בתפקיד קבע יוכל ליצור קשר עם מדור "גיוס לקבע".

דרך המייל:  gk18@mail.idf.il 

שליחת הודעה למספר: 052-990119 

לפרטים נוספים, ניתן ליצור קשר במתחם "דרושים"