אולי לא שמעתם על היחידה הזו - אבל היא מכינה את כל הצבא למערכה הבאה

המוני חיילים השתתפו בשבוע שעבר בתרגיל "חץ קטלני", שדימה מלחמה באזור הצפון. אבל רק מעטים יודעים שמאחורי האירוע הצבאי העצום הזה עומדת יחידה קטנה, שאחראית להעביר את תפיסת הניצחון מהנייר - לשדה הקרב

03.11.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

שיירה ארוכה של משאיות תובלה עמוסות, צבועות בירוק זית, עשתה את דרכה על כביש 6 אל הצפון. הנוסעים שחלפו מולן בטח תהו לעצמם בחשש: 'מתפתח אירוע ביטחוני?' תוך שהם מדליקים את הרדיו להתעדכן בחדשות. 

יכול להיות שחלק ינסו לנצל קשרי עבר ויתקשרו למכרים בצבא לגשש אם הכול בסדר. אבל ברגע אחד, הם יוכלו לנשום עמוק, ולהיזכר בהתראה שקיבלו בתחילת השבוע - על התרגיל החדש שמכין את כל הצבא יחד - למלחמה הבאה.

למשימה נקראה לפני שנה מנהלת איתמ"ר (אימונים תרגילים מפקדות ראשיות) בזרוע היבשה, שהתבקשה לבנות תרגיל כלל צה"לי - כזה שידחוף לקצה את מורכבויות המלחמה. "אנחנו מתעסקים בכל סוגי התרגילים", מספר סא"ל אמיר פרידמן, קצין האג"ם של איתמ"ר, "אבל בשביל לראות את הצבא במלוא תפארתו - זה דורש גם מאיתנו להיות הכי טובים שיש".

וכך, במשך שנה, הם בנו תרחיש מלחמה מאפס, עם יותר מ-10,000 צעדים אפשריים, תגובות ופעולות - כאלו שיאתגרו את החפ"ש והמאו"ג כאחד. גם היחידות העורפיות, המודיעין, דובר צה"ל, אט"ל - כולם מתורגלים על ידם, ולכולם ציפו הפתעות.

"אנחנו לוקחים את ההלכה והופכים למעשה - ככה שאם יהיו פערים, נדע לסגור אותם בתרגיל ולא בשדה הקרב"

לדברי סא"ל פרידמן, רגע השיא ב"חץ קטלני" תוכנן לקראת אמצע התרגיל. אז נבחנה התפיסה הרב-מימדית במלוא העוצמה. "הם יצטרכו לתת מכות אש מסיביות, לוודא תיאום בין כל חלקי הצבא בצורה מושלמת - אחרת זה יעלה בחיי אדם, וגם את זה אנחנו יודעים לבדוק", מעיד קצין האג"ם.

החמ"ל המיוחד, שהוקם לטובת התרגיל, מכיל מאות מסכי מחשב - מסדרון צר מפריד בין תאי תקיפה, בקרת אש ותקשוב. במבנה הפיקוד יושבים גם מפקדת הלוגיסטיקה וחדרי שליטה, שמקושרים מרחוק לבור בקריה. בסיבוב מהיר מצליחים לראות את כל צבעי הכומתות ואת התפקידים הרבים שצריכים להשלים אחד את השני - ממש כמו במלחמה אמיתית.

סא"ל פרידמן מציין כי מדובר בפריצת דרך של ממש: "תוך חודשיים הצליח צוות של פחות מ-30 אנשים להביא נציגים מכל הצבא למקום אחד, יש לנו צוותים שמדמים כוחות אויב ממודיעין וחברות אזרחיות - וחדר ליד את מי שאחראי על כל מטרות הטילים בלחימה - זה ללא ספק אירוע גדול מאוד".

נגיף הקורונה לא הצליח לפגוע בהיערכות, ורק דחה את התרגיל בכמה חודשים - בצבא היו צריכים להתכונן מחדש לאירוע בקנה מידה כזה, תוך שהם לומדים ומסתגלים למציאות חדשה. צוותי המתרגלים הותאמו להנחיות, החמ"לים הופרדו לקפסולות והמפקדים שיננו את הנחיות משרד הבריאות בעל-פה: "אנחנו חייבים להתאים את עצמנו לכל מצב, ועשינו לילות כימים כדי שהתרגיל ייצא לפועל - ההישגים שרואים בשטח מעידים על הצלחה גם במישור הזה". 

"אנחנו יודעים שהמלחמה הבאה תהיה שונה מכל מה שהכרנו, ואנחנו נערכים בהתאם. הרב-מימדיות תיבחן במלוא עוצמתה, ואנחנו נידרש להפגין יכולות גבוהות בכל פעולה - אחרי מה שראיתי פה, אני יודע שאנחנו בכיוון הנכון"

אומנם במערכה הבאה מפקדת איתמ"ר תהיה ריקה, והכוחות הרבים שמאיישים את עמדות המחשב יפוזרו במפקדות ברחבי הארץ - לעיתים אף מתחת לאדמה - אבל הם בהחלט יצטרכו לתקשר, כשהפעם חיי אדם יעמדו על הפרק. 

והם ממש לא מסתפקים בשבוע לחימה אחד, וכבר מתכוננים להתפתח, לאתגר את הצבא בתרגילים גדולים יותר, ולמתוח את המבצעיות והעמידות לאורך זמן - כל אלה הם רק חלק מהמטרות המתוכננות, כדי להגיע ליעד הברור: להיות מוכנים לכל תרחיש. במנהלת איתמ"ר, כפי שהוכיחו בשבוע האחרון, מסתערים על המשימה בשתי הידיים והם לא נרתעים לרגע - גם אם זה אומר לבנות תרגילים לצבא שלם.